ثبت احوال در روز انتخابات تا پایان اخذ رای فعال است

سخنگوی سازمان ثبت احوال گفت: ادارات سازمان ثبت احوال در سراسرکشور در روز برگزاری انتخابات(جمعه 29اردیبهشت) تا پایان زمان اخذ رای فعال است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایرنا، سیف الله ابوترابی با بیان مطلب افزود: تمام ادارات ثبت احوال همچنین در یک روز قبل از برگزاری انتخابات(پنجشنبه 28اردیبهشت) نیز تا پایان وقت اداری فعال خواهد بود.
وی ادامه داد: از ابتدای برگزاری ستاد انتخابات با دستور وزیر کشور ، ستاد انتخابات نیز در سازمان ثبت احوال تشکیل شد و تمام تمهیدات لازم بری برگزاری انتخابات با توجه به وظایف محول به این سازمان اندیشیده شد.
سخنگوی سازمان ثبت احوال گفت: سازمان ثبت احوال، برابر با قانون، عضو ثابت ستاد انتخابات کشور است و با اعلام شروع فعالیت این ستاد ،ستاد انتخابات این سازمان نیز در تهران و دیگر استان ها راه اندازی شد.
وی تصریح کرد: اولین اقدام سازمان ثبت احوال نیز همکاری با این ستاد به عنوان یکی از مراجع چهارگانه وظیفه پاسخگویی یه استعلامات برای صلاحیت نامزدها را برعهده داشته است.
وی ادامه داد: به استناد تبصره یک ماده 36 قانون ثبت احوال اصلاحی مورخ 18 / 10 / 63 شناسنامه های افرادی که به سن 15 سال تمام می رسند باید ملصق به عکس همان سال باشد.
ابوترابی تاکید کرد: تعیین شرط الزام یا عدم الزام عکسدار بودن شناسنامه برای اخذ رای بر عهده شورای نگهبان است.
وی ادامه داد: شناسنامه یکی از اقلام موردنیاز و ضروری برای شرکت در انتخابات است و همچنین با همکاری و هماهنگی با شورای نگهبان شماره ملی نیز به عنوان نیاز ضروری برای شرکت در انتخابات مورد توجه قرار گرفته است.
سخنگوی ثبت احوال تاکید کرد: افرادی که قصد شرکت در انتخابات دارند اما بنا بر دلایلی شناسنامه آنها مفقود، پاره و یا دچار آب خوردگی شده است برای صدور شناسنامه المثنی می توانند اقدام کنند.
وی اعلام کرد: این افراد می توانند تا پایان وقت اداری 27 اردیبهشت ماه برای دریافت شناسنامه المثنی خود اقدام کنند.
ابوترابی با اشاره به اینکه در حالت عادی صدور شناسنامه المثنی یک ماه زمان لازم دارد گفت: با تاکیدی که رئیس سازمان ثبت احوال به همه ادارات این سازمان در سراسر کشور داشته است،‌ قرار است تمام درخواست ها تا روز 27 اردیبهشت منجر به صدور شناسنامه المثنی شود و هیچ هموطنی به دلیل نداشتن شناسنامه از شرکت در انتخابات محروم نشود.
سخنگوی سازمان ثبت احوال درخصوص تهران نیز اظهار کرد: به دلیل اینکه در تهران با حجم زیاد جمعیت مواجه ایم با هماهنگی اداره کل پست قرار شده است که شناسنامه صادر شده این افراد در منزل تحویل داده شود؛ اما در شهرهای دیگر در کشور افراد با مراجعه به ادارات ثبت احوال یا همان زمان مراجعه یا اینکه یک روز بعد می توانند شناسنامه خود را تحویل بگیرند.
به گزارش ایرنا، براساس آمار رئیس ستاد تبلیغات انتخابات کشور، تعداد واجدان شرایط حضور در انتخابات آینده 56 میلیون و 410 هزار و 234 تن است که یک میلیون و 350 هزار و 294 تن آنان را رای اولی ها تشکیل می دهند.
دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراها روز جمعه 29 اردیبهشت جاری همزمان در سرتاسر کشور برگزار می شود.

دریافت کننده:نیوشا یعقوبی/انتشار:زهره حاجیان

700/701

کد خبر: 768409

وب گردی

وب گردی