مسائل اجتماعی به شدت سلامت اجتماعی را تهدید می کند

در سند کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی، 22 سازمان درگیر هستند؛ از این رو باید یک متولی اصلی برای کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی وجود داشته باشد که نظرها و مشارکت ها را جمع و اقدامات را سازماندهی کند.

به گزارش ایسکانیوز، احمد بخارایی، مدیر گروه مسائل و آسیب های اجتماعی انجمن جامعه شناسی با اشاره به اهمیت پرداخت به مسائل اجتماعی و آسیب شناسی و پیشگیری از آن ها گفت: وقتی به مسائل و آسیبهای اجتماعی از دید جامعه شناسی نگاه می کنیم بالطبع، زاویه نگاه جامعه شناس با نگاه سیاست مدار متفاوت است؛ زیرا نگاه او معطوف به قدرت است.
وی با بیان اینکه در جامعه شناسی آموخته ایم که فارغ از ارزشهای سیاسی و یا هر نوع ارزشی که در جامعه وجود دارد نگاه کنیم، افزود: بدین معنا که لایه های زیرینی وقایعی که در جامعه وجود دارد را بتوانیم بدون هیچ جهت گیری خاصی، مشاهده و تحلیل کنیم. به بیان دیگر، آنچه را هست به بهترین نحو تحلیل و عرضه کنیم؛ ولی تصمیم گیری درباره اقداماتی که برای حل مسائل بایدکرد، به سیاستگزاران مربوط می شود .
بخارایی با تاکید بر اینکه مسائل اجتماعی در جامعه تاثیرات مشخص و روشنی دارد، تاکید کرد: هر فردی که متخصص و جامعه شناس هم نباشد هنگامی که به پیرامون خودش نیم نگاهی کند می تواند خیلی چیزها را مشاهده کند.
وی با بیان اینکه مسائل اجتماعی زیادی در جامعه وجود دارد که بر اساس اولویت بندی ها، بیکاری، عمده ترین مساله اجتماعی محسوب می شود، ادامه داد: افراد 15 تا 65 ساله جویای کار و اشخاصی که تازه به سن کار رسیده اند و کسانی که شغل ثابت ندارند و کار فصلی دارند؛ همه، جزو بیکاران به شمار می آیند.
مدیر گروه مسائل و آسیب های اجتماعی انجمن جامعه شناسی با بیان اینکه مسائل اجتماعی به شدت سلامت اجتماعی را تهدید می کند، گفت: سند ملی کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی برگرفته از ماده 97 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی اجتماعی فرهنگی در شهریور 1383 برای تهیه و تدوین ابلاغ شد. در فاصله سالهای 1384-1388 این سند به همت وزارت بهداشت و سازمان تامین اجتماعی با مشارکت دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهیه و تدوین گردید و در سال 1388 ابلاغ شد.
وی ادامه داد: اهداف سند ملی کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی عبارتند از ارتقا کیفیت رفاه و زندگی اجتماعی؛ پیشگیری از بروز آسیب های اجتماعی؛ کنترل مشکلات و آسیب های اجتماعی؛ کاهش زیان های ناشی از مشکلات و آسیب های اجتماعی، بازتوانی افراد؛ این اهداف خیلی برجسته و عالی هستند؛ اما فاصله زیادی بین رفتار و اهداف ایده آل وجود داشته و دارد.
بخارایی در ادامه با بیان اینکه متاسفانه کلی گویی می شود، گفت: اینکه این اهداف به حد عملیات کاهش پیدا کند، باید در کارگروه های ویژه بررسی شود. به طور مثال فرض کنیم وقتی بحث سند ملی کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی مطرح می شود کدام انجمن بیش از انجمن جامعه شناسی ایران می تواند سهیم باشد؟ چقدر از این انجمن باید کمک گرفت؟
وی با بیان اینکه سازمان های مردم نهاد در همه دنیا نقش برجسته ای دارند، افزود: این سازمان ها بار سنگینی از روی دوش دولت برمی دارند و در این صورت، دولت می تواند وظیفه خود را در جاهای دیگر به بهترین نحو ایفا کند؛ ولی در کشورهای مردم نهاد با اینکه کارها داوطلبانه انجام می شوند هیچ حمایتی از دولت صورت نمی پذیرد.
بخارایی، بیکاری را یک معضل بزرگ و ام المفاسد دانست که بسیاری از ناهنجاری ها در همه زمان ها، دوره ها و در جوامع مختلف را رقم زده است. وی تصریح کرد: بیکاری، منجر به انواع انحرافات اجتماعی، نا بهنجاری ها و جرایم می شود. هیچ کس تردید ندارد انسانی که مشغول نباشد ممکن است به انزوا گرایش پیدا کند و یا به خودکشی یا سرقت و ... دست زند.
وی در پایان اظهارداشت: نرخ بیکاری در سال 1373 حدود 20 درصد بود. بدین معنا که از 20 میلیون جمعیت فعال، 16 میلیون شاغل و 4 میلیون بیکار بودند؛ اما در سال 96 که جمعیت فعال تقریبا 1.5 برابر شد نرخ بیکاری از 20 درصد به 30 درصد افزایش پیدا کرده است یعنی از 30 میلیون جمعیت فعال 9 میلیون نفر بیکارند.

دریافت کننده:نیوشا یعقوبی/انتشار:زهره حاجیان

700/701

کد خبر: 768424

وب گردی

وب گردی