چاپ  2مقاله عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر درمجلهISI 

دو مقاله دکتر شهلا همدانی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر با عناوین ذیل در دو مجله ISI  چاپ و منتشرشد.      

به گزارش ایسکانیوز، دو مقاله دکتر شهلا همدانی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر با عناوین ذیل در دو مجله ISI چاپ و منتشرشد.

1- Adsorption Properties and Quantum Molecular Descriptors of the Folic Acid Drug Adsorbed on Zigzag and Armchair Single Walled Carbon Nanotubes: DFT Simulations. Chinese Journal of Chemistry. 2017.

2- Adsorption Properties of Folic Acid onto Functionalized Carbon Nanotubes:
Isotherms and Thermodynamics Studies. Physcial Chemistry Research. 2017.

نتایج این مقاله در مورد داروی فولیک اسید یا فولاسین (C19H19N7O6) است که یکی از انواع ویتامین های گروه B بوده و برای رشد سلول و متابولیسم اسیدهای آمینه و بیوسنتز DNA و RNA لازم است. فولیک اسید برای کاهش خطر نقص تولد در مغز (مانند اسپینا بیفیدا)، برای درمان و پیشگیری ازکم خونی ماکروسیتیک، بیماری آلزایمر، فشار خون بالا، سرطان خون، اختلال دوقطبی، سندرم خستگی مزمن، بیماری عروق کرونر و برخی از اختلالات روانی استفاده می شود.
با توجه به تحقیقاتی که در سال 1945 انجام شد، این دارو یک ماده موثر در درمان سندرم ژیلبرت است که یک اختلال ارثی مشترک می باشد. فولیک اسید میتواند مکانیسم داروهای ضد تشنج مانند فنی توئین و فنوباربیتال را افزایش دهد. فنی‌توئین و پیریمیدون ممکن است غلظتهای سرمی فولات را کاهش دهند و در صورت مصرف طولانی مدت، موجب بروز نشانه‌های کمبود فولیک اسید شوند.
به تازگی برهمکنش نانو لوله های کربنی عاملدارشده با فولیک اسید به دلیل اهمیت چنین ترکیباتی به عنوان ناقل در سیستم های دارورسانی مورد توجه قرار گرفته است. و چون فولیک اسید لیگاند جذاب است، میتواند برای هدف قرار دادن غشاء سلول مورد استفاده قرارگیرد. تمایل بالا داروی فولیک اسید وگیرنده های فولات حاکی از استفاده این دارو به عنوان یک هدف کلیدی در بر همکنش با نانو لوله های کربنی به عنوان سیستم های انتقال دارو است.
نانو لوله های کربنی به طور بالقوه می توانند برای کاربردهای بیوپزشکی در محدوده فن آوری بیوسنسور برای سیستم های دارورسانی استفاده شوند. پژوهش حاضر نتایج حاصل از محاسبات مکانیک کوانتومی و بررسیهای تجربی در برهمکنش داروی فولیک اسید با نانو لوله های کربنی عاملدارشده با استفاده از تاثیر فاکتورهای مختلف، همچون دوز جاذب، زمان تماس جاذب و مولکول دارو، غلظت اولیه دارو و میزان رهایش مولکولهای دارو است. مطالعات انجام شده در این پژوهش نشان می دهد، نانو لوله های کربنی به علت قطر کوچک شان، یک جاذب موثر برای جذب داروی مورد نظر بوده وهمچنین حامل مناسبی برای انتقال دارو در سیستمهای بیولوژیکی میباشند.
نتایج این پژوهش در دو مجله: ISI Physical Chemistry ResearchوChinese Journal of Chemistry
در مارس و آوریل 2017 به صورت یک مقاله پژوهشی کامل منتشر شده است.

کد خبر: 768441

وب گردی

وب گردی