سامانه نظام ملی نوآوری کارآمد نیست/سهم پژوهش از GDP نابسامان است

مشاور رئیس جهاد دانشگاهی ضمن بیان اینکه در مبنای شاخص‌های علمی و پژوهشی نابسامانی داریم، گفت: نظام نوآوری منطقه‌ای بخشی و ملی ما دچار ناکارآمدی اساسی است و آرایش نهادی این نظام وضعیت نابسامانی دارد.

به گزارش ایسکانیوز، امین‌اسماعیلی اظهار کرد: باید توجه به عرصه‌های علم، نوآوری و فناوری توسط دولت‌ها افزایش یابد و این افزایش باید بر اساس شاخص‌های مختلف صورت گیرد.

مشاور رئیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه شاخص‌های مختلفی برای ارزیابی نظام علم و فناوری و نوآوری در کشورها وجود دارد، افزود: کشور ما از حیث شاخص‌های آموزشی همچون تعداد دانشجویان به ویژه در مقطع تحصیلات تکمیلی وضعیت خوبی دارد، اما آنچه که به عنوان مبنای شاخص‌های علمی و پژوهشی باید مورد توجه باشد، شاخص‌های اجتماعی است که در حوزه‌های تحقیق، پژوهش و فناوری صرف می‌شود.

وی با اشاره به شاخص‌های اقتصادی، گفت: شاخص‌های موجود نشان می‌دهد که چهار دهم تا پنج دهم یک درصد (کمتراز نیم درصد) تولید ناخالص داخلی (جی دی پی) صرف پژوهش و فناوری و نوآوری می‌شود. این عدد در قیاس با کشورهای پیشرو و در حال توسعه نامناسب است.

امین‌اسماعیلی ادامه داد: این عدد در کشورهای توسعه‌یافته به 2 تا 3 درصد می‌رسد و در کشورهای در حال توسعه بین 1 تا 2 درصد است، اما وضعیت ما در شاخص هزینه‌های تحقیق و پژوهش از جی دی پی کشور نا بسامان است.

مشاور رئیس جهاد دانشگاهی به شاخص کارایی هزینه‌های صرف شده برای تحقیق و پژوهش اشاره کرد و گفت: مشکل جدی ما این است که "سازوکارهای اداری" این هزینه‌ها حاکم بر حوزه پژوهش است و "سازوکار علمی وپژوهشی"چندان مورد توجه نیست. این موضوع درواقع بهره‌وری هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.

وی با بیان اینکه امروزه در کشورها یک سامانه و نظام نوآوری و فناوری وجود دارد که نظام ملی نوآوری و همچنین بخش دیگری نیز نظام بخش و منطقه‌ای نام برده می‌شود،‌ اظهار کرد: این سامانه در کشور ما سامانه کارایی نیست، چراکه از حیث آرایش نهادی آرایش نامناسبی داریم و در هر بخشی نهادهای مختلف و بی‌ارتباط با هم به امر سیاست‌گذاری‌ و نظارت و اجرا می‌پردازند.

امین‌اسماعیلی افزود: نظام نوآوری منطقه‌ای بخشی ما دچار ناکارآمدی اساسی است و آرایش نهادی این نظام وضعیت نابسامانی دارد.

مشاور رئیس جهاد دانشگاهی تاکید کرد: حسب آنچه که در برنامه توسعه‌ای چهارم، پنجم و ششم پیش‌بینی شده، این ساماندهی از حیث اقتصادی در هزینه پژوهش‌ها و حیث نهادی در نظام ملی نوآوری باید در دستور کار قرار گیرد که لازم است دولت توجه جدی به این موضوع داشته باشد.

منبع: ایسنا

دریافت کننده و انتشار دهنده: پارسا فرخوی

201

کد خبر: 778623

وب گردی

وب گردی