بیش از 110 هزار مقاله  در SID نمایه شده است

سرپرست مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی از نمایه‌سازی بیش از 110 هزار مقاله در قالب 1300 عنوان همایش معتبر علمی در راستای طرح ملی جویشگر بومی در SID خبر داد و گفت: این مقالات درحال حاضر از طریق بانک مجامع علمی این تارگاه در دسترس کاربران قرار گرفته است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، فاطمه عظیم زاده گفت: در این طرح بزرگ ملی که در زمره طرح‌های ملی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است و پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان مسؤول اجرای آن تعیین شده است، مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی با توجه به تجربه­ ارزشمندی که در تهیه محتوای مطلوب علمی برای سرویس‌های جستجو دارد از بین مراکز مختلف علمی کشور به عنوان یکی از تامین کنندگان محتوای سرویس جستجوی مستندات علمی در عرصه مجامع علمی انتخاب شده و در طی سه فاز اقدام به شناسایی و ارزیابی مجموعه مقالات معتبر و نمایه سازی مجامع معتبر علمی کشور کرده است.

او ادامه داد: در فاز اول این پروژه ماموریت مرکز اطلاعات علمی شناسایی و اعتبارسنجی همه صاحبان محتوای مستندات علمی معتبر در حوزه مجامع علمی کشور بود که با پایان یافتن آن، در فاز دوم و سوم کار نمایه‌سازی مقالات و ثبت نویسندگان و ارکان همایش‌ها و کنفرانس‌های علمی کشور در بانک مجامع علمی تارگاه SID آغاز شد و در حال انجام است. این مقالات مربوط به مجامعی است که از سال 1391 تا کنون برگزار شده‌اند.

عظیم زاده افزود: در حال حاضر منابع بسیاری از مجامع علمی معتبر که توسط انجمن‌های علمی و مراکز معتبر علمی و تحقیقاتی برگزار شده، جمع‌آوری و نمایه شده است، ضمن اینکه با مکاتبه با تمام دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در سطح کشور، اطلاعات سایر مجامع علمی برگزارشده در حال جمع آوری و نمایه‌سازی است. در حال حاضر بیش از 110 هزار مقاله در قالب 1300 عنوان همایش در دو بانک مجامع علمی فارسی و انگلیسی SID نمایه شده و متن کامل مقالات به طور رایگان در دسترس کاربران قرار گرفته است.

عظیم زاده گفت: بر اساس اطلاعات ثبت‌شده تا این لحظه مجامع علمی حوزه گروه تخصصی علوم پزشکی با 28 درصد بیشترین عنوان را به خود اختصاص داده‌اند و مجامع علوم انسانی با 22.5 درصد در جایگاه بعدی قرار گرفته‌اند. نکته قابل توجه حضور 7.5 درصدی مجامع علمی در حوزه بین رشته‌ای است که نشان از توجه و رشد و اهمیت یافتن آن در بین سایر گروه‌های تخصصی است.

سرپرست مرکز اطلاعات علمی افزود: طرح جویشگر بومی به‌منظور دستیابی به بهترین جویشگر در زبان فارسی‌ تدوین شده که چشم‌انداز آن رسیدن به دقیق‌ترین جویش در زبان فارسی و دستیابی به باکیفیت‌ترین‌ سرویس‌های بومی به زبان فارسی است. هر یک از جویشگرهای بومی که در این طرح حمایت می‌شوند، در یک فضای رقابتی به کاربران خدمات متنوعی ارائه می‌دهند.

عظیم زاده گفت: این امکان همچنان تا پایان فاز سوم این پروژه برای تمام مراکز علمی و تحقیقاتی شامل دانشگاه‌ها، پژوهشکده‌ها و انجمن‌های علمی مهیا است تا نسبت به ارسال فایل‌های همایش‌های برگزار شده از سال 1391 تا خرداد 1396 به این مرکز اقدام کنند و ضمن نمایه‌سازی مقالات تحت پوشش هر سازمان به نام آنها، در این طرح بزرگ ملی مشارکت کنند.

او افزود: پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی به نشانی http://www.SID.ir طی 12 سال فعالیت خود به عنوان یک مرجع عظیم منابع علمی و تنها بانک با دسترسی آزاد (Open Access) در کشور، خدمات خود را از طریق بانک‌های نشریات علمی، مجامع علمی و طرح‌های پژوهشی به کاربران خود ارائه می‌دهد. بازدید میلیونی کاربران از این پایگاه و تنوع و جامعیت منابع موجود در آن باعث شده تا مقالات آن در بسیاری از موتورهای جستجوی ملی و بین‌المللی شناسایی شده و مورد استفاده قرار گیرد.

منبع: ایسنا

دریافت کننده: مهرنوش زارعی

204/201

کد خبر: 778669

وب گردی

وب گردی