آیا جشنواره کتاب  نابینایان  تا این حد بی تاثیر است؟

چهارمین دوره جشنواره کتاب صوتی کودکان و نوجوانان ویزه نابینایان امسال نیز فراخوان داده است، جشنواره ای که به همت فرهنگسرای فردوس کتابهای صوتی برای نابینایان تهیه می کند؛ در حالی که کتابهای صوتی سه دوره قبل این جشنواره هنوز به دست نابینایان نرسیده است.

به گزارش ایسکانیوز، حال این روزهای کتاب و کتابخوانی در کشور ما چندان خوب نیست. از یک طرف شبکه های اجتماعی و فناوری های دیجیتال افراد را در معرض انبوهی از اطلاعات قرار داده همچنین مشغله های روزمره و کمرنگ شدن فرهنگ کتابخوانی رمقی برای مطالعه و کتابخوانی باقی نگذاشته است.

در این میان طرحهایی برای ترغیب و تشویق افراد جامعه به کتابخوانی همچون تخفیف های فصلی، نمایشگاه کتاب و ارائه بن های ویژه برای خرید کتاب، برای رونق بازار کساد کتاب در نظر گرفته شده است.

جشنواره های کتابخوانی که با همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران انجام می گیرد؛ سبب ترغیب بسیاری از افراد در سراسر کشور به کتابخوانی می شود. از جمله این جشنواره های کتابخوانی که چند دوره ای است انجام گرفته، جشنواره ای در قالب تهیه کتابهای صوتی است. از دلایل اختصاص نام این جشنوار به نابینایان دلیل استفاده بیشتر این قشر از عزیزان برای استفاده از این دست کتابهاست، البته افراد بینا نیز که علاقمند به پر کردن اوقات فراغت خود بدون حمل کتاب و یا هزینه بیشتر برای خرید کتاب های چاپی هستند؛ نیز از متقاضیان این گونه کتابها قرار می گیرند.

چهارمین دوره جشنواره کتاب صوتی فراخوان خود را در سال جاری صادر کرده و مهلت ارائه آثار را تا دی ماه امسال عنوان کرده است. اما سوالی که در این میان مطرح می شود این است که آثاری که در این جشنواره توسط علاقمندان در این مسابقه تهیه می شوند با چه کیفیتی و چگونه تهیه و تدوین می شوند؟ آیا این کتابها در کتابخانه های ویژه نابینایان مورد استفاده قرار می گیرد و اینکه ناشرین از این مسئله چطور استقبال می کنند؟

خیلی از افرادی که کتابخوان هستند برای مطالعه کتابهای چاپی را به کتابهای صوتی ترجیح می دهند؛ ولی کتابهای صوتی بخصوص برای نابینایان مورد استفاده است با توجه به اینکه هزینه بریل کتابها زیاد است و همه کتابها متاسفانه به خط بریل تبدیل نشده اند متقاضیان اصلی این گونه کتابها اغلب نابینایان هستند.

یکی از نابینایان که از این دست کتابها استفاده می کند در این مورد می گوید: این جشنواره ها در راستای ترغیب و تشویق افراد به مطالعه تشکیل می شوند و از طریق اهدای جوایز نقدی به شرکت کنندگان، رونقی به فضای مطالعه کشور می دهد؛ ولی کیفیت صوت این کتابها به اندازه ای نیست که بتوان از آن برای نابینایان استفاده کرد. صوت ها به صورت مدون و در یک استودیو تهیه نمی شوند و گاها توسط گوشی موبایل فرد متقاضی ضبط می شود که کیفیت لازم را ندارد.

هر سال برای این جشنواره سر وصدایی به راه می افتد و به عقیده من کار بی ثمری است زیرا برای نابینایان قابل استفاده نیست و برندگان این جشنواره هیچ گاه معرفی نمی شوند و ناشرین نیز از برگزاری چنین جشنواره ای دل خوشی ندارند زیرا با توجه به اینکه ناشر برای چاپ یک کتاب هزینه و وقت بسیاری صرف می کند عملا این کتاب ها اگر در کیفیت پایین هم باشند برای ترغیب مردم برای خرید کتاب از ناشر راهگشا نیستند.

می توان گفت راههای زیادی برای ترغیب به مطالعه و کتابخوانی در کشور وجود دارد. جشنواره هایی از این دست در نوع خود برای تشویق به مطالعه بسیار خوب و ضروری هستند ولی بهتر است راهکاری برای استفاده بهینه از این کتابها صورت گیرد. با توجه به اینکه بسیاری از افرادی که نابینا هستند علاقمند به استفاده از چنین کتابهایی هستند؛ مسلم است که برای برگزاری چنین جشنواره هایی هزینه های بسیاری برای اهدای جوایز و بخش داوری و برگزاری مراسم در نظر گرفته می شود حال اگر در تهیه عناوین کتابهای صوتی تهیه شده دقت بیشتری صورت گیرد تا این آثار با کیفیت بالاتری تهیه و یا در استودیو های مختص ضبط صدا، تهیه شوند، سودمند تر است. در این راستا کتابهای تهیه شده در این جشنواره علاوه بر ترغیب افراد بینا به کتابخوانی، برای نابینایان نیز قابل استفاده باشد. البته انتشار کتابها در قالب فایل صوتی باید با کسب اجازه و حق نشر از ناشر کتاب صورت گیرد که عوایدی نیز در این میان به ناشر برسد که او نیز در راستای تامین هزینه هایش ترغیب به چاپ کتاب و همچنین انتشار آثار صوتی شود.

امید است هزینه هایی که برای ترغیب شهروندان به کتابخوانی صورت می گیرد به صورت بهینه و برای تمامی اقشار جامعه در نظر گرفته شود تا علاوه بر کتابخوانی، عواید آن سالهای سال ماندگار باشد.

گزارش: بخشی پور/ انتشار سلیمی

502500

کد خبر: 778690

وب گردی

وب گردی