مذاکرات ژنو و آستانه مکمل یکدیگر هستند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: گروهی سیاسی از کانادا در تهران حضور داشتند و مراتب علاقه خود را نسبت به برقراری رابطه با ایران ابراز داشتند که مذاکراتی در جریان است.

به گزارش ایسکانیوز، بهرام قاسمی سخنگوی دستگاه دیپلماسی با تأکید بر محوریت صلح در مذاکرات ژنو و آستانه بیان داشت: پیگیری مذاکرات صلح در سوریه و تثبیت آتش بس دو روند داشت اول برگزاری مذاکرت ژنو بود که ششمین دور آن در حال برگزاری است و دوم پیگیری صلح در سوریه با نقش آفرینی کشورهای ایران، روسیه و ترکیه در مذاکرات آستانه بود که نهایتا منجر به موفقیت‌هایی در زمینه تثبیت آتش بس شد.

وی با تمیز قائل شدن بین اجلاس ژنو و آستانه افزود: در ژنو گروه‌های سوری زیر نظر سازمان ملل شرکت می‌کنند و برخی از کشورها به عنوان ناظر حضور دارند اما مکانسیم مشخصی که بخواهد بطور سازمان یافته مذاکرات آستانه را به ژنو متصل کند وجود ندارد و وجه الزام آوری برای طرفین اجلاس ایجاد نمی‌کند.

قاسمی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت:مذاکرات ژنو و آستانه را مکمل هم دانست و تصریح کرد: نتیجه مذاکرات آستانه می‌تواند تاثیراتی در برآیند اجلاس ژنو بگذارد مضاف بر اینکه مذاکرات آستانه حل مسائل سوریه را محدود به خود نمی‌داند چرا که بحث سوریه بسیار پیچیده است و بازیگران زیادی در آن دخیل هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره امکان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و قرار دادن صندوق رای در کانادا تصریح کرد: ما با کانادا رابطه سیاسی نداریم و نمی‌توانیم مقر دیپلماتیک یا سفارت‌خانه‌ای در آنجا داشته باشیم و با توجه به اینکه کانادا رای گیری کشورهای خارجی را منحصر به برگزاری آن در اماکن دیپلماتیک کرده است، نمی‌توانیم در این کشور صندوق رأی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه هم اکنون در حال مذاکره با کانادا برای برقرار رابطه به شیوه قبل هستیم، گفت: گروهی سیاسی از کانادا در تهران حضور داشتند و مراتب علاقه خود را نسبت به برقراری رابطه با ایران ابراز داشتند که مذاکراتی برای برگرداندن روابط با این کشور به حالت قبل یا حداقل ایجاد دفتر حفاظت از منافع در دو کشور در جریان است.

308/200

کد خبر: 778732

وب گردی

وب گردی