به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر مجتبی شریعتی نیاسر در جشنواره نوآوران بنیاد نخبگان سعیدی دانشگاه کاشان، گفت: تعامل بین دستگاهها، مراکز علمی و تعامل بین شهرها و مناطق مختلف یکی از عوامل پیشرفت جامعه است.
وی یکی از مهمترین مولفه های موثر در دانشگاه کاشان را توجه به رویکرد خرد جمعی و مشارکت عمومی که جزو سیاست های آموزش عالی دولت یازدهم است برشمرد و گفت: دانشگاه کاشان در جذب خیرین آموزش عالی نیز پیشرو است.
وی از مغفول ماندن علوم پایه ابراز نگرانی کرد و گفت: علوم پایه بستر ساز سایر رشتههاست که متاسفانه این علوم کمتر مود توجه قرار گرفته و باید فکر کنیم که نبوغ دانشمندان زمانی ظهور و بروز خواهند کرد که در علوم پایه مورد توجه قرار گیرد.
شریعتی نیاسر بر ضرورت تحول در نظام آموزشی اشاره کرد و افزود: نظام آموزشی همچون ۵۰ سال پیش اداره میشود که باید گامهای تحول رادر نظام آموزشی برداریم تا دانش آموزان و دانشجویان نقش خود را در کلاس و محیط دانشگاه مفید احساس کنند.
وی نقش فعالیت های جمعی و خرد جمعی را برای توسعه و پیشرفت جامعه حایز اهمیت دانست و افزود: یکی از سیاستهای آموزش عالی خرد جمعی و برقراری تعامل بین حوزههای علمی است.
معاون آموزشی وزارت علوم بر ارتباط بین رشتهها و ایجاد علوم بین رشتهای در دانشگاهها تاکید کرد و اظهار داشت: در سالهای اخیر مجوز ۷۱ مورد رشتههای جدید بین رشته ای به دانشگاهها داده شد که امید است با این رشتههای جدید توسعه علمی کشور را شاهد باشیم.
وی افزود: دانشگاهها می توانند درس های اختیاری کاربردی را با تاثیر گذاری در معدل و برای دانش افزایی دانشجویان در دانشگاه ها ارائه دهند.
شریعتی نیاسر توجه به کارآفرینی را برای حل مشکلات جامعه لازم دانست و گفت: کارآفرینی یکی از مؤلفههایی است که جوانان را خلاق و رفع مشکلات بیکاری و توسعه اقتصادی را به همراه دارد.
شریعتی نیاسر به رشد توسعه آموزش عالی از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ در کشور اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۸۴ تعداد دانشجویان کشور دو میلیون و ۲۰۰ نفر بوده که در سال ۱۳۹۲ به چهار میلیون و ۸۰۰ دانشجو افزایش یافته است.
معاون آموزشی وزیر علوم تعداد مراکز آموزش عالی در سال ۱۳۸۴ را ۹۱۷ مرکز عنوان کرد و گفت: در سال ۱۳۹۲ به دو هزار و ۸۰۰ مرکز افزایش یافت.
وی به رشد ۱۲ درصدی جذب اعضای هیات علمی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر حدود ۸۱ هزار عضو هیات علمی در دانشگاهها مشغول هستند.
معاون آموزشی وزیر علوم گفت: یکی از مهمترین مؤلفه هایی که در دانشگاهها مطرح است نسبت دانشجو به استاد است که در سال ۱۳۸۴ این نسبت ۲۵ بود که سال ۱۳۹۲ به ۳۵ مورد رسیده است.
وی ماموریتگرایی دانشگاهها را یکی از اهداف و رسالتهای آموزش عالی عنوان کرد و گفت: دانشگاهها باید به صورت مأموریتگرا و هدفمند فعالیت کنند.
معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به اینکه داشتن برنامه راهبردی برای هر دانشگاه و انجام فعالیتهای آموزشی و پژوهشی با جهتگیری معنادار مطابق برنامه راهبردی ضروری است، گفت: دانشگاهی که ماموریتگرا باشد دانشجوی آن بیکار نمیماند.
وی ابراز امیدواری کرد، تا با تعامل دستگاهها و ایجاد مراکز کارآفرینی و دانشبنیان در دانشگاهها و ارائه طرحهای تحقیقاتی کاربردی بتوان رشد و توسعه علمی و اشتغالزایی جوانان را شاهد بود.
دریافت کننده: مهرنوش زارعی
204/201