نمایشگاه وندالیسم در دانشکده هنر و معماری برگزار شد

به همت رییس دانشکده هنر و معماری و در راستای ترغیب دانشجویان به حفظ و حراست و نگهداری از اموال عمومی، نمایشگاهی با عنوان وندالیسم در طبقه هم کف دانشکده برگزار شد.

دکتر امیر حسین ذاکر زاده رییس دانشکده هنر و معماری گفت: هدف از برگزاری این نمایشگاه شناسایی این پدیده به عنوان یک بیماری و راههای ایجاد آن و عوامل موثر بر آن است .در این نمایشگاه میز و صندلی و کلیه اموال معیوب و مستمعل و تخریب شده در راهروی ورودی دانشکده انباشته شده و در کنار آن بنرهایی در توضیح وندالیسم قرار داده شد.

وی در توضیح وندالیسم گفت: به معنای تخریب کنترل نشده ی اشیاء و آثار فرهنگی با ارزش و یا اموال عمومی است . همچنین به هر گونه رفتار تخریب گرایانه اموال عمومی که توام با بی پروایی ، بی فرهنگی و بی خردی باشد ، وندالیسم می گویند . به کسانی که دست به این گونه اعمال می زنند.

ذاکر زاده افزود: " وندال " گفته می شود . وندالیسم برگرفته از واژه ( وندال ) است . وندال نام قومی از اقوام " ژرمن – اسلاو " بوده که در قرن 5 میلادی در سرزمینی میان دو رودخانه " اودر " و " ویستول " زندگی می کردند . آنان مردمی خشن و جنگ طلب بودند که مکررا" به سرزمین های اطراف حمله کرده و پس از تخریب مناطق تصرف شده ، به تاراج اموال عمومی می پرداختند.

رئیس دانشکده هنر و معماری گفت: وندالیسم در زمره ی انحرافات ، ناهنجاری ها و بزه کاری های اجتماعی دسته بندی می شود . می تواند شامل تخریب اموال عمومی ، فضای سبز ، مبلمان شهری ، دیوارها ، تخریب اتوبوس ها ، ورزشگاه ها ، اموال مدارس و دانشگاه ها و ........ باشد .

او افزود: وندالیسم به مفهوم داشتن نوعی روحیه بیمار گونه ، عکس العملی خصمانه و واکنشی کینه توزانه به برخی از صور فشارها، تحمیلات، ناملایمات، اجحاف ها و شکست هاست. از دیگر عوامل موثر در پدیداری وندالیسم این موارد قابل ذکر است. تنبیه ، شدت عمل و سخت گیری افراطی والدین نسبت به فرزندان

ذاکر زاده گفت: زیاده روی در ابراز محبت از طرف والدین ؛ فرزند در خانواده هیچگونه محدودیتی را نمی چشد ، پس توان مقابله با مشکلات زندگی را از دست می دهد و اگر در جامعه و یا مسائل درسی و از این قبیل مسائل دچار شکست شود ، توان تحمل نداشته و دچار ناراحتی های روحی و روانی گشته و برای رهاشدن از بار بیماری ، دست به انتقام گرفتن از جامعه می زند.

او گفت: نظم و انضباط افراطی در خانواده ؛ وقتی فشار بر فرزند از حد متعادل فراتر رود ، فرزند تلافی فشارها را بر سر جامعه خالی می کند.فقدان نظم در خانواده ؛ در این حالت فرزند ، رها شده و بی قید و بند پرورش می یابد و به خود اجازه انجام هر کاری را می دهد ، حتی اگر این اعمال ضربه زدن به جامعه باشد .

رئیس دانشکده هنر و معماری گفت: غربتی ها و مهاجرنشینان تهی دست در شهرهای بزرگ، با دیدن فاصله های زیاد طبقاتی و فرهنگی ، احساس بی عدالتی می کنند و برای مبارزه با این بی عدالتی ، دست به تخریب اموال مردم می زنند . تخریب هایی مانند : پنچر کردن لاستیک خودروها ، خط کشیدن به بدنه اتومبیل ها ، تخریب و کثیف کردن دیوارهای تمیز خانه ها بوسیله رنگ پاشی و زدن مواد محترقه و ....

او ادامه داد: همچنین موارد زیر می تواند عامل ایجاد پدیده وندالیسم گردد: طرد شدگی- اخراج از محل تحصیل و یا افت تحصیلی – احساس بی قدرتی اجتماعی – خانواده فرو پاشیده و طلاق والدین – به زندان رفتن والدین – اعتیاد خانواده، از لحاظ جنسیتی ، پسران بیش از دختران به برون ریزی خشم خود می پردازند . وندالیسم در پسر ها بیشتر دیده می شود و در سنین بین 10 تا 25 سالگی شایع تر است .

ذاکر زاده در پایان گفت: در ایران بر اساس ماده 677 قانون مجازات اسلامی ، هر کس عمدا" اشیای منقول یا غیر منقول متعلق به دیگری را تخریب یا به هر نحو ، کلا" یا بعضا" تلف کند یا از کار بیندازد ، به حبس از 6 ماه تا 3 سال محکوم می شود . درباره ی تخریب اموال عمومی قانون گذار برای برخی انواع وندالیسم تا 10 سال مجازات حبس در نظر گرفته است .

دریافت کننده: مهرنوش زارعی

204/201

کد خبر: 778812

وب گردی

وب گردی