مستندی درباره زندگی هویدا نقد و بررسی شد

مستند «هویدا؛ زندگی زمانه و مرگ» ساخته‌ مصطفی شوقی در موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران به نمایش درآمد و مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

به گزارش ایسکانیوز بر اساس گزارش رسیده، مستند «هویدا؛ زندگی زمانه و مرگ» ساخته‌ مصطفی شوقی در موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران به نمایش درآمد و سپس جلسه‌ نقد و بررسی این فیلم با حضور مجید تفرشی برگزار شد. در ابتدای این نشست مصطفی شوقی نویسنده و کارگردان مستند «هویدا» با بیان اینکه نسخه پیش رو در واقع نسخه سینمایی کار است که از ۴ قسمت ۴۲ دقیقه ای با حفظ مبنای روایت تاریخی فیلم تدوین شده، تاکید کرد: در این مستند سعی شده که برش هایی از زندگی هویدا و نقش او در توسعه آمرانه پهلوی و پس از آن فروپاشی، زندانی شدن و دادگاهی شدنش مورد توجه قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه برخی از تصاویر مستند هویدا از جمله دادگاه آن برای نخستین بار است که پخش می شود گفت: یک مستند تاریخی زمانی ارزش افزوده می یابد که چیزی فراتر و بیش تر از آنچه تاکنون وجود داشته باشد را در فیلم به نمایش بگذارد. از این رو فکر می کنم مستند «هویدا» این ارزش افزوده را دارد.

کارگردان مستند «هویدا» افزود: در مستند «هویدا» سعی کردم که به جای اینکه قاضی باشم، راوی قصه هویدا و دوران پهلوی باشم و هر آنچه که است را بیاورم. به همین دلیل بعضی روایت ها و داستان های مخدوش را که توام با افسانه سرایی است، مورد توجه قرار ندادم.

در ادامه این نشست مجید تفرشی پژوهشگر تاریخ معاصر و سند پژوه ارشد ایرانی در مرکز اسناد بریتانیا با اشاره به اینکه عموما در تاریخ نگاری رسمی و تاریخ نویسی اپوزیسیون با ارزش های امروزی، حوادث سال های ۵۷ را قضاوت می کنند، گفت: تلاش خوب کارگردان مستند از یک جهت جدا از جنبه های خوب دیگر این فیلم ،قابل تقدیر است اما نکته ای که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که بعد از سی و چند سال کارهای مستند رسمی از تاریخ پهلوی و بدتر از آن روایت بی بی سی و بسیار بدتر من و تویی از حکومت شاه، این مستند می تواند مقدمه ای باشد برای رها کردن تاریخ نویسی و مستند سازی از چنبره «آبرو بری و آبرو خری»و خوب این کار سخت و پیچیده ای است.

موسی حقانی رئیس موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران با بیان اینکه یکی از بخش هایی که در این فیلم مورد توجه قرار گرفته بود توسعه دهه چهل بود، کارگردان این فیلم را دعوت کرد با با افراد دیگری نیز که منتقد توسعه آمرانه دهه چهل هستند نیز به گفت و گو بنشیند.

در مستند «هویدا»، به تبار خانوادگی و دوران نخست وزیری سیزده ساله امیرعباس هویدا و برنامه های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی حکومت پهلوی تا پیروزی انقلاب و سپس دادگاهی شدن او در بعد بهار سال ۵۸ اشاره شده است.

مستند «هویدا»، به تهیه‌کنندگی مهدی مطهر و نویسندگی و کارگردانی مصطفی شوقی، از تازه‌ترین محصولات خانه مستند انقلاب اسلامی است که به زودی به صورت عمومی از آن رونمایی می شود.

دریافت: رضایی

٥٠١٥٠١

کد خبر: 778964

وب گردی

وب گردی