ارزان‌ ترین شاسی‌بلند‌ها در مناطق آزاد

امروزه محبوبیت شاسی‌بلند‌ها نزد مردم کشورمان به‌قدری بالا رفته است که در یک بازه قیمتی یکسان، خودروی شاسی‌بلند چینی را به خودروهای هاچ‌بک و حتی سدان ژاپنی و کره‌ای ترجیح می‌دهند.

به گزارش ایسکانیوز؛ ،در سال‌های اخیر به دلیل افزایش تنوع شاسی‌بلند‌ها، استقبال از آنها در بازار‌های جهانی بالا رفته است و بدون‌شک بازار خودرویی ایران را نیز می‌توان یکی از بهترین میزبان‌های کلاس خودرویی شاسی‌بلند دانست. امروزه محبوبیت شاسی‌بلند‌ها نزد مردم کشورمان به‌قدری بالا رفته است که در یک بازه قیمتی یکسان، خودروی شاسی‌بلند چینی را به خودروهای هاچ‌بک و حتی سدان ژاپنی و کره‌ای ترجیح می‌دهند. به دلیل این استقبال بی‌نظیر، امروز در روزنامه «دنیای خودرو» قصد داریم سری به ارزان‌ترین شاسی‌بلند‌های خارجی در کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس (که مبدا اصلی واردات خودرو به کشور است) بزنیم و شاسی‌بلند‌های موجود برای خریداران در مناطق آزاد را معرفی کنیم.

در این فهرست خودرو‌هایی را برای معرفی انتخاب کرده‌ایم که توسط خودروسازان صاحب‌نام و معروف تولید شده‌اند و از کیفیت ساخت بسیار خوبی بهره می‌برند. در این فهرست با ۱۲ شاسی‌بلند روبه‌رو هستیم که در بازه ۵۰ تا ۷۰ میلیون تومان قرار گرفته‌اند. بنابراین باید گفت در حال حاضر با هزینه کمتر از ۵۰ میلیون تومان نمی‌توان شاسی‌بلند مناسبی را یافت که توسط خودروساز معروفی تولید
شده باشد.
در ادامه و در شماره نخست، به معرفی شش خودرو از ۱۲۲ خودروی مورد‌نظر خواهیم پرداخت. همچنین لازم به ذکر است به تمام ‌قیمت‌های ذکر شده باید مبلغ تقریبی نزدیک ۱۰ میلیون تومان هزینه شماره‌گذاری، مالیات و … را اضافه کرد.

رنو داستر

در حال حاضر رنو داستر ارزان‌ترین شاسی‌بلندی است که توسط یک برند معروف خودروسازی ساخته می‌شود. این شاسی‌بلند کوچک فرانسوی که در کشور رومانی نیز مونتاژ می‌شود، از سال ۲۰۰۹ میلادی وارد سبد محصولات کمپانی رنو شده است و اکنون بعد از گذشت ۸ سال برای ورود به نسل دوم خود لحظه‌شماری می‌کند. نگین خودرو چند سالی است که این رنو را در بازار کشور عرضه کرده و اکنون در بازه قیمتی ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان به فروش می‌رساند. داستر اکنون ارزان‌ترین شاسی‌بلند خارجی غیر‌چینی بازار کشور بوده و علاوه بر این در بازار‌های منطقه نیز ارزان‌ترین است. می‌توان گفت داستر با قیمت ۵۰ تا ۶۴ میلیون تومانی که در بازار کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس دارد، عنوان ارزان‌ترین را در این کلاس خودرویی یدک می‌کشد. اما نباید از این شاسی‌بلند ارزان، انتظار ظاهری زیبا و جذاب داشت. رنو داستر ۱۳۵ اسب‌بخار قدرت و ۱۹۵ نیوتون‌متر گشتاور دارد که از دل یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری اتمسفریک استخراج می‌شود. شتاب این شاسی‌بلند ۱۰٫۲ ثانیه و مصرف سوخت آن ۷٫۸ لیتر در هر ۱۰۰کیلومتر است.

نیسان کیکس

با وجود این‌که عرضه نیسان در کشور به تازگی آغاز شده اما جای خالی یکی از شاسی‌بلند‌های زیبای این برند خالی است. نیسان کیکس شاسی‌بلندی کوچک است که از سال ۲۰۱۶ در خط تولید نیسان در کشور‌های برزیل و مکزیک قرار دارد و اکنون در بیش از ۸۰ کشور جهان عرضه می‌‌شود. از‌جمله بازار‌های هدف این ژاپنی تازه‌وارد، کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس و یکی از مهم‌ترین آن‌ها امارات است. کیکس دارای پیشرانه ۴ سیلندر ۱٫۶ لیتری اتمسفریک است و از پلت‌فرم دیفرانسیل‌جلو بهره می‌برد که بر این اساس باید آن را یک شاسی‌بلند شهری دانست. ۱۱۸ اسب‌بخار قدرت و ۱۴۹ نیوتون‌متر گشتاور از دل کیکس بیرون می‌آید که نتیجه آن مصرف سوخت ترکیبی ۶٫۵ لیتری و شتاب ۱۱٫۵ ثانیه‌ای است. قیمت این شاسی‌بلند کوچک در حال حاضر در کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس از حدود ۵۹ میلیون تومان آغاز می‌شود و این قیمت تا ۷۸ میلیون تومان ادامه پیدا می‌کند که از این حیث دومین شاسی‌بلند ارزان‌ بازار است. البته به این قیمت‌ها باید ۱۰ میلیون تومان هزینه شماره‌گذاری و مالیات را نیز اضافه کنیم.

رنو کپچر

به دلیل حضور دو محصول از رنو در جایگاه‌های اول و سوم این فهرست، باید این کمپانی را بزرگ‌ترین سازنده ارزان‌ترین شاسی‌بلند‌های جهان دانست. رنو کپچر، دومین نماینده رنو در این لیست و از سال ۲۰۱۳ به جمع محصولات این برند فرانسوی افزوده شده است. کپچر در سال‌های اخیر توسط ایران خودرو در بازار خودرویی کشور عرضه شده و در حال حاضر با پرداخت ۱۱۰ میلیون تومان قابل خریداری است. اما در مناطق آزاد با چه مبلغی می‌توان یک دستگاه از این شاسی‌بلند اروپایی را خریداری کرد. کپچر که در کشور اسپانیا نیز مونتاژ می‌‌شود، اکنون در کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس برچسب قیمت ۶۲ تا ۷۱ میلیون تومانی را به خود می‌بیند. این شاسی‌بلند کوچک از یک پیشرانه کوچک ۴ سیلندر ۱٫۲ لیتری توربوشارژر بهره می‌برد که در میان خودروهای این فهرست دارای کوچک‌ترین پیشرانه است. ۱۱۶ اسب‌بخار قدرت و ۱۹۰ نیوتون‌متر گشتاور حاصل این پیشرانه کوچک است. کپچر با مصرف سوخت ترکیبی ۵٫۴ لیتری در هر ۱۰۰کیلومتر عنوان کم‌مصرف‌ترین شاسی‌بلند این جمع را به خود اختصاص می‌دهد. علاوه بر این کپچر از نظر ابعاد نیز کوچک‌ترین و دارای شتاب ۱۰٫۶ ثانیه‌ای است.

سوزوکی ویتارا

سوزوکی ویتارا رفیق دیرینه بازار خودرویی کشورمان سال‌هاست که توسط ایران‌خودرو مونتاژ می‌شود. ویتارا برای اولین بار در سال ۱۹۸۸ میلادی وارد خط تولید کمپانی سوزوکی شد و از سال ۲۰۱۵ تا‌کنون شاهد عرضه نسل چهارم این خودرو در بازار‌های جهانی هستیم. این روزها نسل جدید ویتارا در کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس به قیمت ۶۵ تا ۸۵ میلیون تومان عرضه می‌شود. ویتارا از یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱٫۶ لیتری اتمسفریک بهره می‌برد که توانایی تولید ۱۱۵ اسب‌بخار قدرت و ۱۵۶ نیوتون‌متر گشتاور را دارد. ویتارا با ۱۱۵ اسب‌بخار قدرت، ضعیف‌ترین شاسی‌بلند از نظر قدرت در این فهرست است. شتاب این شاسی‌بلند دیفرانسیل‌جلو که در کشور مجارستان نیز مونتاژ می‌شود، ۱۱٫۵ ثانیه و مصرف سوخت آن ۵٫۸ لیتر است. نکته جالبی که در این میان وجود دارد، مونتاژ و عرضه نسل سوم این شاسی‌بلند در
کشور است که با وجود گذشت یک نسل از آن همچنان با قیمت ۱۳۰ تا ۱۳۶۶ میلیون تومان، حدود دو برابر گران‌تر از نسل جدید آن در مناطق آزاد است.

میتسوبیشی ASX

کمپانی میتسوبیشی در بازه زمانی ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۲ یک شاسی‌بلند کوچک با نام ASX را طی دو نسل تولید و روانه بازار کرد. در سال ۲۰۱۰ این کمپانی ژاپنی با ارائه نسل سوم، سرانجام پس از ۸ سال غیبت ASX را به سبد محصولات خود برگرداند. در حال حاضر ۷ سال است که ASX سوم روی خط تولید حضور دارد و کم‌کم باید به فکر خداحافظی باشد. مدل پایه میتسوبیشی ASX را می‌توانید با پلت‌فرم دیفرانسیل‌جلو و پیشرانه ۴ سیلندر اتمسفریک به حجم ۲ لیتر سفارش دهید. این نسخه از ASX قدرت ۱۴۸ اسب‌بخاری و گشتاور ۱۹۷ نیوتون‌متری را در اختیار شما قرار می‌دهد. مصرف سوخت این شاسی‌بلند کوچک نیز ۷٫۹ لیتر در هر ۱۰۰کیلومتر و شتاب آن ۹٫۶ ثانیه است. در مناطق آزاد شما می‌توانید با حدود ۸۰ میلیون تومان صاحب میتسوبیشی ASX شوید. این در حالی است که حتی نسخه فول‌آپشن آن با مالیات و شماره‌گذاری از ۱۰۵ میلیون تومان فراتر نمی‌رود.

نیسان جوک

کمپانی نیسان در سال ۲۰۱۰ میلادی یکی از زشت‌ترین خودرو‌های تاریخ خودروسازی را با نام جوک تولید کرد. نیسان جوک در کلاس شاسی‌بلند‌های کوچک شهری قرار می‌گیرد و دارای ظاهری کاملا ناهمگون است. انگار هر قسمت آن را از یک خودرو به عاریت گرفته‌اند. به هر حال این خودرو ۷ سال است که راهی بازار‌های جهانی شده و در این مدت با استقبال خوبی مواجه شده است. بنابراین این روز‌ها جوک باید منتظر نسل جدید و دوم خود باشد. در کشور ما هم که مردم معمولا خودروی خود را از روی ظاهر آن انتخاب می‌کنند، توانسته است به فروش خوبی دست پیدا کند. در حال حاضر قیمت پایه جوک ۷۴ میلیون تومان است که برای یک شاسی‌بلند پرفروش با کیفیت مناسب، رقم مناسبی به نظر می‌رسد. همچنین اگر نسخه فول‌آپشن آن را بخرید، باید ۹۵ میلیون تومان با احتساب شماره‌گذاری و مالیات هزینه کنید. این نیسان از یک پیشرانه ۴ سیلندر خطی ۱٫۶ لیتری اتمسفریک بهره می‌برد که توانایی تولید ۱۱۷ اسب‌بخار قدرت و ۱۵۷ نیوتون‌متر گشتاور را دارد. مصرف سوخت جوک دیفرانسیل‌جلو تنها ۶ لیتر در هر ۱۰۰کیلومتر و شتاب آن ۱۱ ثانیه است.

دریافت کننده: نازنین میرزایی/ انتشاردهنده: آرش محمدی

402

کد خبر: 778967

وب گردی

وب گردی