390میلیارد ریال بابت بهای برگ سبز چای پرداخت شد

رییس سازمان چای کشور اعلام کرد: طی یک هفته اخیر 390 میلیارد ریال بابت بهای برگ سبز چای به حساب چایکاران شمال واریز شده است که این پرداخت به موقع مطالبات در دو دهه اخیر بی سابقه است.

به گزارش ایسکانیوز؛ محمد ولی روزبهان روز پنجشنبهافزود: این مبلغ جهت بروز کردن پرداخت مطالبات چایکاران بابت خرید تضمینی برگ سبز چای پرداخت شده است.
وی اظهارداشت: در گذشته پرداخت بهای بزگ سبز در سال هایی که تاخیر نداشت از خرداد ماه آغاز می شد که این کار یعنی پرداخت به هنگام در تاریخ سازمان چای بی سابقه تلقی می شود.
وی خاطرنشان کرد: از ابتدای کار برداشت تاکنون 38 هزارتن برگ سبز چای به ارزش 900 میلیارد ریال از باغ های گیلان و مازندران برداشت شده است که 86 درصد آن از نوع چای با کیفیت درجه یک بهاره و 14درصد نیز درجه دو بوده است.
وی اظهارداشت: این میزان برگ سبز با توجه به شرایط مناسب آب و هوایی و استقبال چایکاران از احیای باغ های خود نسبت به مدت مشابه سال قبل 30 درصد افزایش را نشان می دهد.
وی اظهارداشت: امسال به دلیل استقبال خوب مصرف کنندگان از چای تولید داخلی تمامی کارخانه های چایسازی توانستند چای با کیفیت تولید شده را به بازار عرضه و به فروش برسانند و با کشاورزان چایکار همکاری خوبی داشته باشند و سهم خود را به موقع به چایکاران پرداخت کند.
وی یادآورشد: تاکنون 150 کارخانه چایسازی برای خرید برگ سبز با سازمان چای قرار داد بسته اند.
چای بهاره ایران یکی از با کیفیت ترین چایی های دنیا بشمار می رود که به نظر کارشناسان کاملا ارگانیک و بدون استفاده از سم و کود تولید می شود و طرفداران زیادی دارد.
بهای خرید تضمینی هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک در سال زراعی 96 به میزان 26 هزار و 242 ریال و برای هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه دو 14 هزار و 695 ریال تعیین شده است.
در سال گذشته 139 هزار تن برگ سبز چای به ارزش 234میلیارد تومان در شمال کشور برداشت شد که دولت تدبیر و امید توانست تمامی مطالبات چایکاران را پرداخت نماید.
حدود 28 هزار هکتار باغ چای در گیلان و مازندران وجود دارد که بیش از 90 درصد آن در گیلان واقع شده است.
درحال حاضر میزان نیاز سالیانه کشور به چای خشک 110 هزار تن و میزان تولید داخلی حدود 20 هزار تن است .

دریافت کننده: نازنین میرزایی/ انتشاردهنده:

402

کد خبر: 779024

وب گردی

وب گردی