خبرگزاری های جهان درباره انتخابات ایران چه می گویند؟

خبرگزاری های مختلف جهان در روز انتخابات ریاست جمهوری ایران در گزارش هایی به تحلیل کاندیداها  و اقبال آنان پرداختند.

به گزارش ایسکانیوز، خبرگزاری های سی ان ان،دویچه وله، الجزیره و واشنگتن پست در گزارش های جداگانه ای به تحلیل انتخابات ریاست جمهوری ایران پرداختند.

سی ان ان
سی ان ان در گزارشی با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران نوشت: اصلی ترین کاندیداهای این انتخابات حسن روحانی و ابراهیم رئیسی هستند. روحانی نزدیکترین کاندیدا به کمپ انتخاباتی اصلاح طلبان محسوب می شود و ابراهیم رئیسی به عنوان کاندیدای نزدیک به اصولگرایان شناخته می شود.

این خبرگزاری در ادامه نوشت: حضرت آیت الله خامنه ای در صحبت های خود ضمن اشاره به اهمیت انتخابات، سرنوشت انتخابات را در دست مردم دانست.

حسن روحانی خود را آماده می کند تا توسط کمپ اصلاح طلبان بار دیگر به عنوان رئیس جمهور ایران انتخاب شود.

خبرگزاری الجزیره

خبرگزاری الجزیره در گزارشی درباره انتخابات ایران نوشت: رقابت سختی میان رئیسی و روحانی در جریان است و انتظار نمی رود که افرادی چون هاشمی طبا و میرسلیم بیش از چند درصد را با خود همراه کنند.

ناصر هادیان استاد دانشگاه تهران معتقد است این انتخابات چیزی بیش از بحث اقتصاد است. در این انتخابات بر سر احترام، حقوق بشر و امنیت در کشور است.

البته یکی دیگر از مسائل اثرگذار بر انتخابات بحث برجام است و دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا تصمیم گرفته است که برجام را بپذیرد.

واشنگتن پست

واشنگتن پست در گزارشی درباره انتخابات ریاست جمهوری ایران نوشت: ابراهیم رئیسی که یکی از روحانیون تندرو محسوب می شود وعده داده وجه پرداختی را افزایش دهد و در اولین سال ریاست جمهوری خود یک میلیون شغل ایجاد کند. رئیسی ضمن انتقاد به برجام وعده داده آن را حفظ نماید.

این خبرگزاری در ادامه نوشت؛ صف های طولانی اخذ رای نشان از مشارکت مردم در این انتخابات است و 56 میلیون نفر واجد شرایط رای دادن در این انتخابات هستند. حسن روحانی رئیس جمهور مدرن ایران محسوب می شود و موفق شد طی قراردادی پر سود مشکلات جهانی ایران را کاهش دهد.

دویچه وله

خبرگزاری دویچه وله در گزارشی نوشت؛ حسن روحانی در تبلیغات انتخاباتی خود از ایرانیان خواسته است که برای استفاده از دستاوردهای توافق هسته‌ای (برجام) و خارج کردن اقتصاد کشور از رکود و کاهش بیکاری به او فرصت بیشتری بدهند. علاوه بر این او وعده داده که در دور دوم ریاست جمهوری خود برای تقویت حقوق شهروندان و کاهش محدودیت‌های اجتماعی، اهتمام بیشتری به‌خرج خواهد دهد.

راهبرد اصلی ابراهیم رئیسی در تبلیغات انتخاباتی توجه به قشرهای فقیر و سنتی جامعه ایران بود. رکود در اقتصاد و نرخ بالای بیکاری، بستر مناسبی برای کمپین او ایجاد کرده بود.

بی‌بی‌سی

شبکه بی‌بی‌سی با اشاره به فضای انتخاباتی کنونی در کشورمان گزارش داد: مردم ایران برای حضور در انتخاباتی پای صندوق‌های رأی رفته‌اند که در آن حسن روحانی برای دور دوم خود رقابت می‌کند.

در این انتخاب چهار نازمزد حضور دارند که به نظر می‌آید رقابت اصلی میان حسن روحانی 68 ساله، رییس‌جمهور میانه‌رو ایران و ابراهیم رئیسی 56 ساله است.

اگر هیچ یک از نامزدها نتواند بیش از 50 درصد آرا را به خود اختصاص دهد، انتخابات به دور دوم کشیده و هفته آینده مجدداً برگزار خواهد شد.

تمامی رییسان جمهور ایران از سال 1985 تاکنون دو دوره خدمت کرده‌اند.

آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران در لحظه اول آغاز انتخابات رأی خود را به صندوق انداخت و از مردم کشورش نیز خواست تا در همین ساعات ابتدایی پای صندوق‌های رأی بروند و در این انتخابات مهم شرکت کنند.

ترجمه و گردآوردی: مجتبی اسماعیلی/تاییدکننده: سرلک

کد خبر: 779146

وب گردی

وب گردی