دولت موفق به جذب سرمایه گذاری خارجی از کانال برجام نشد

کارشناس ارشد اقتصادی با بیان اینکه کنترل تورم با توجه به شرایط فعلی دستاوردی برای دولت محسوب نمی شود، گفت: جذب سرمایه گذاری خارجی از کانال برجام که دولت توجه زیادی به آن داشت؛ محقق نشد.

به گزارش ایسکانیوز، احمد ذوالفقاری اظهارداشت: در تحلیل عملکرد اقتصادی دولت یازدهم، می‌توان گفت این دولت از یک بعد توجه زیادی به جذب سرمایه گذاری خارجی که آن هم عمدتاً از کانال برجام بود، داشت که این امر عملاً محقق نشد.

وی اضافه کرد: بحث کنترل تورم را نیز بنده دستاورد بزرگی برای دولت یازدهم نمی‌دانم؛ اگرچه این دولت نسبت به روزهای ابتدایی شروع کار توانست اوضاع را به یک ثباتی برساند اما نمی‌توان گفت که این ثبات مطلوب و پایدار است؛ زیرا این سیاست کنترل تورم از طریق کنترل خلق نقدینگی ایجاد نشده است. در طی چهار سال گذشته با وجود افزایش قابل توجه خلق نقدینگی نرخ تورم پایین بوده و این مطلب نشان دهنده آن است که نقدینگی خلق شده در چرخه اقتصاد کشور به جریان نیفتاده و از همین رو نرخ تورم پایین آمده است.

این پژوهشگر اقتصادی با اشاره به رکود ایجاد شده در کشور، افزود: یکی از دلایل ایجاد رکود نرخ بالای سود بانکی بوده که موجب شده نقدینگی در دل بانک‌ها قفل شود و در چرخه اقتصاد کشور به حرکت درنیاید. در این شرایط هرچند تورم کاهش پیدا کرده اما از سوی دیگر شاهد بروز رکود عمیق اقتصادی هستیم. از سوی دیگر در چنین شرایطی تولیدکنندگان نیز ترجیح می‌دهند ریسک نکنند و پول خود را وارد چرخه تولید ننماید و با گذاشتن پول در بانک به دنبال کسب سود مطمئن و بی دغدغه باشند.

ذوالفقاری با بیان اینکه نقدینگی موجود در دل بانک‌ها مانند اژدهای خفته‌ای است که هر آن ممکن است بیدار شود و با ورود به چرخه اقتصاد مجدداً کشور را با نرخ بالای تورم مواجه نماید، ادامه داد: بنابراین از لحاظ علمی اینگونه کنترل تورم دستاورد مهی محسوب نمی‌شود. بانک‌ها پول‌های مردم را با سود بالا می‌گیرند اما نمی‌توانند منابع مالی‌شان را با نرخی بالاتر وام بدهند زیرا به دلیل رکود امکان به دست آوردن بازدهی بالاتر از بخش واقعی اقتصاد وجود ندارد. اما با این وجود ملزم به پرداخت سود به سپرده‌های مردم هستند؛ این گونه است که روز به روز به مردم بدهکارتر می‌شوند و به سوی ورشکستگی پیش می‌روند.

منبع: مهر

دریافت کننده: رویا ذوالفقاری انتشاردهنده:

کد خبر: 779153

وب گردی

وب گردی