دژ دفاعی اروپا، در دست زنان

انتصاب یک زن در مقام وزارت دفاع فرانسه نشان می‌دهد که عناصر دفاعی در چهار مورد از پنج مورد اقتصاد بزرگ اتحادیه اروپا، در دست زنان قرار دارد.

به گزارش ایسکانیوز، به نوشته روزنامه گاردین، زمانی که وزرای دفاع اروپا اخیرا در بروکسل تشکیل جلسه دادند، تمام چشم‌ها روی یک تازه‌وارد خیره مانده بود؛ خانم "سیلوی گولار" از قانونگذاران سابق لیبرال است که کمتر از ۲۴ ساعت پیش از نشست بروکسل به عنوان وزیر دفاع فرانسه منصوب شد.

اما این نشست که برای بررسی راه‌های ارتقای همکاری اتحادیه اروپا – ناتو و استفاده از گروه‌های جنگی مشترک اتحادیه اروپا بود، بیش از این حرف‌ها بود. تمام پنج اقتصاد بزرگ این بلوک سیاسی – اقتصادی، به جز انگلیس از سوی زنان نمایندگی شد.

علاوه بر سیلوی گولار، "اورسلا فون درلاین" از آلمان، "جنین هنس پلاسچرت" از هلند، "روبرتو پینوتی" از ایتالیا و "ماریا دولورس دکوسپدال" از اسپانیا دور میزی به ریاست فدریکا موگرینی، رئیس روابط خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا نشستند.

یکی از محققان موسسه سرویس‌های متحد سلطنتی می‌گوید: می‌خواهم فکر کنم که موانع شیشه‌ای شکسته شده است و دیگر نباید چنین چیزی مساله باشد اما در واقع باید تا زمانی که یک زن وزیر دفاع آمریکا شود، صبر کنیم.

خانم ایندیرا گاندی، اولین سیاستمدار زن جهان بود که سال ۱۹۷۵ به عنوان وزیر دفاع انتخاب شد. اولین وزیر دفاع زن در اروپا، خانم الیزابت رن از کشور فنلاند بود که سال ۱۹۹۰ به این سمت رسید. از آن زمان تاکنون، ۱۸ کشور اتحادیه اروپا از جمله سوئد (سه دفعه) و نروژ (پنج دفعه)، یک زن را در این سمت عالی نظامی - دفاعی قرار داده‌اند.

منبع: ایسنا

305/300

کد خبر: 779443

وب گردی

وب گردی