واکنش کشورهای مختلف  به پیروزی حسن روحانی چه بود؟

انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری ایران با مشارکت بیش از 40 میلیونی مردمٰ، در نهایت پیروزی حسن روحانی را به دنبال داشت. بر همین اساس بسیاری از کشورها این پیروزی را به رئیس جمهور منتخب مردم در پیام هایی جداگانه تبریک گفتند.

به گزارش ایسکانیوز، انتخابات در ایران، معیاری است برای سنجش میزان مقبولیت نظام جمهوری اسلامی که در هر دوره مردم با حضور چشمگیر خود مهر تاییدی بر عملکرد 38 ساله این نظام مقدس می زنند. میزان مشارکت بیش از 40 میلیونی مردم در انتخابات دوازدهمین دورره ریاست جمهوری، خود گواه بر این مهر تایید مردم به این نظام است. پیروز این دوره انتخابات ایران، دکتر حسن روحانی بود که به دلیل سیاست خارجی مثبت در دولت قبلی وی، از اکثر کشور های دنیا از جمله اتحادیه اروپا پیام تبریک دریافت کرد که این موضوع خود به تنهایی گواه عملکرد مثبت سیاست خارجی وی در دولت یازدهم است.

پیام های تبریک کشور های مختلف دنیا، حاوی پیام های مثبتی بود که در ادامه به شرح این پیام ها می پردازیم:

پیام تبریک موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در همان ساعات ابتدایی اعلام نتایج با انتشار پیامی در صفحه توییتر خود نوشت: مردم ایران به شکلی پرشور در زندگی سیاسی کشورشان شرکت کردند. من به رییس جمهور روحانی برای این تفویض قدرتمند تبریک می‌گویم.

وی در ادامه نوشت: اتحادیه اروپا آماده است تا به همکاری برای اجرای برنامه جامع اقدام مشترک، تعاملات دوجانبه، صلح منطقه‌ای و تحقق خواسته‌های تمام مردم ایران ادامه دهد.

پیام تبریک ماکرون، رئیس جمهور جدید فرانسه

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری جدید فرانسه در پیامی به حسن روحانی، همتای ایرانی خود، پیروزی و برگزیده شدن مجدد وی در انتخابات ریاست جمهوری را تبریک گفت .آقای ماکرون همچنین با تمجید از حضور گسترده شرکت کنندگان در انتخابات ریاست جمهوری و شیوه یِ مطلوب برگزاری آن ابراز امیدواری کرد این دوره جدید با بهبود روابط دیرینه میان دو کشور همراه باشد.

امانوئل ماکرون در ادامه با تاکید بر علاقه کشورش به توسعه گفتگوی سیاسی با ایران و ضرورت حل مناقشات جاری در خاورمیانه از طریق دیپلماسی، از ایران خواسته است در این رویکرود با فرانسه همراه باشد.رئیس جمهور فرانسه همچنین تصریح کرده است که از رئیس دولت خواهد خواست تقویت روابط اقتصادی، علمی و فرهنگی با ایران را مورد توجه جدی قرار دهد.

پیام تبریک شی جینپینگ، رئیس جمهور چین

«شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین روز شنبه با ارسال پیامی، پیروزی حسن روحانی را برای دومین بار در انتخابات ریاست جمهوری ایران به وی و ملت ایران تبریک گفت.

در پیام رئیس جمهوری چین خطاب به روحانی آمده است: در دوره چهار ساله گذشته ریاست جمهوری جنابعالی، ایران توانسته است به موفقیت ها و پیروزی های اجتماعی و اقتصادی فراوانی دست یابد.

وی اضافه کرده است: با توجه به تلاش های دو کشور، مناسبات چین و ایران گسترش بسیار چشمگیری داشته است و این روند مثبت توسعه روابط همچنان با حضور مقام ها و ملت های دو کشور ادامه خواهد یافت.

رئیس جمهوری خلق چین در پیام خود تصریح کرد که بدون شک سطح مناسبات چین و ایران تحت حمایت وی و روحانی ارتقای چشمگیری خواهد داشت.

وی تصریح کرده است که باید تلاش کرد تا روابط را به جلو برد و کاری کرد که سطح روابط به درجه ای از ارتقا برسد که دو کشور به دنبال آن هستند.

«شی جین پینگ» افزود که تردید ندارد در دوره دوم ریاست جمهوری روحانی او به همراه رئیس جمهور چین برای پیشبرد روابط تلاش وافری خواهد کرد.

پیام تبریک کریستیا فریلند، وزیر امور خارجه کانادا

کریستیا فریلند وزیر امور خارجه کانادا با انتشار بیانیه‌ای پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه را تبریک گفت.

بنا به گزارش پایگاه اینترنتی دولت کانادا، متن این بیانیه بدین شرح است:

پس از انتخاب مجدد حسن روحانی به عنوان رئیس‌جمهور ایران کانادا از تعهد وی به ادامه اجرای تعهدات هسته‌ای ایران طبق برنامه جامع اقدام مشترک و ارتقای سطح معیشت مردم ایران استقبال می‌کند.

در ادامه این بیانیه آمده است: کانادا کماکان به بالا بردن ارزش‌ها و منافعش در تعامل با ایران شامل احترام به حقوق بشر و حل مسالمت‌آمیز مناقشات منطقه ادامه می‌دهد.

براساس این گزارش روابط دیپلماتیک ایران و کانادا از سال 2011 تاکنون قطع شده است اما با روی کار آمدن جاستین ترودو نخست وزیر کانادا دو کشور درتلاشند تا این روابط خود را ارتقا دهند.

پیام تبریک زیگمار گابریل، رئیس جمهور آلمان

وزیر خارجه آلمان پیروزی در انتخابات را به رئیس‌جمهور منتخب ایران تبریک گفت.

زیگمار گابریل پس از انتخاب دکتر حسن روحانی به عنوان دوازدهمین رئیس‌جمهور ایران در پیامی گفت: پیروزی او (دکتر روحانی) نشانه‌ای است از یک حمایت گسترده در بین مردم برای گشایش اقتصادی و سیاسی. ما خواهان ادامه و تقویت روابط‌مان در زمینه اقتصاد، علم و فرهنگ هستیم.

پیام تبریک بوریس جانسون، وزیر امور خارجه انگلیس

«بوریس جانسون» وزیر امور خاجه بریتانیا امروز-شنبه- پیروزی در انتخابات را به «حسن روحانی» رییس‌جمهوری منتخب، تبریک گفت.جانسون گفت: «پیروزی در انتخابات که پس از رقابتی پویا، با حضور پرشور مردم ایران همراه شد را به رییس‌جمهور روحانی تبریک می‌گویم.» وی افزود: «در دوره اول ریاست‌جمهوری روحانی پیشرفت خوبی در بازسازی روابط بریتانیا و ایران شاهد بودیم. از تداوم تعهد وی به اجرای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ استقبال می‌کنم. اکنون باید در همکاری با یکدیگر برای اجرای کامل این توافق تلاش کنیم تا همه از نتایج آن بهره‌مند شوند.»

تبریک نخست وزیر و وزیر خارجه ایتالیا به روحانی:

پائولو جنتیلونی نخست وزیر ایتالیا در پیامی توییتری نوشت: تبریک به جناب اقای روحانی رئیس جمهور ایران برای پیروزی در انتخابات. با اطمینان از دوستی بین دو ملت و روابط بین دو کشور .

آنجلینو الفانو وزیر امور خارجه ایتالیا نیز در پیامی جداگانه، این پیروزی را به دکتر روحانی تبریک گفت و از جمهوری اسلامی به عنوان یک کشور بزرگ و تاثیر گذار در منطقه نام برد.

پیام تبریک نخست وزیر و وزیر امور خارجه ژاپن

شینزو آبه نخست وزیر و فومیو کیشیدا وزیر امورخارجه ژاپن در پیام هایی جداگانه، پیروزی حسن روحانی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران را تبریک گفتند. «آبه» در پیام خود خطاب به روحانی آورده است: به عنوان نماینده دولت و ملت ژاپن انتخاب مجدد جنابعالی را به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران از صمیم قلب تبریک عرض می نمایم.

نخست وزیر ژاپن در بخشی از پیام خود با یادآوری دیدارش با حسن روحانی، بر نقش مهم ایران در منطقه خاورمیانه اشاره کرد و گفت که امیدوار است تهران همچنان نقش خود را در برقراری صلح در این منطقه ایفا نماید.

در این پیام که در روزنامه ژاپن تایمز چاپ شده، شینزو آبه یادآور شده است: پیروزی شما در انتخابات ریاست جمهوری ایران نشانه اعتماد به مسیر تعاملات بین المللی است که جنابعالی در پیش گرفته اید.

او همچنین در بخشی از پیام خود خواستار گسترش روابط دوجانبه و توسعه مناسبات میان دو کشور شده است.

«فومیو کیشیدا» وزیر امور خارجه ژاپن نیز در پیام خود با تبریک انتخاب مجدد حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری بر نقش ایران در برقراری صلح و ثبات در خاورمیانه تاکید کرد و خواستار افزایش روابط میان تهران و توکیو شد.

پیام تبریک نواز شریف، نخست وزیر پاکستان

نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان ضمن تبریک به حسن روحانی برای انتخاب مجددش به عنوان رییس‌جمهور ایران گفت: مردم ایران رییس‌جمهور روحانی را انتخاب کردند تا کشور را با دیدگاه و هوشیاری‌اش مدیریت کند.

وی ادامه داد: روابط دو کشور ریشه در تاریخ، فرهنگ، سنت و باورهای مشترک دارد.نخست‌وزیر پاکستان همچنین خواستار افزایش همکاری‌های دوجانبه برای تقویت روابط در تمام زمینه‌ها شد.

پیام تبرک بشار اسد رئیس جمهور سوریه

بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه ساعاتی پس از اعلام اولیه پیروزی حسن روحانی در رقابت انتخابات ریاست جمهوری را در پیامی تبریک گفت.

اسد همچنین اعتماد دوباره مردم ایران به روحانی برای پیشرفت در تقویت جایگاه ایران و نقش منطقه‌ای و جهانی آن را تبریک گفت.

بشار اسد تأکید کرده است که انتخابات ریاست جمهوری ایران، الگویی به جهان معرفی کرد که بتوان از آن الگو گرفت.

رئیس جمهوری سوریه در این پیام ابراز امیدواری کرد که مردم و رئیس جمهور ایران موفقیت‌ها و عزت و رفعت روزافزون داشته باشند.

اسد همچنین تأکید کرده است که کار و همکاری با جمهوری اسلامی ایران به نحوی که در خدمت امنیت و ثبات دو کشور و منطقه و جهان باشد، ادامه می‌یابد.

پیام تبریک پوتین، رئیس جمهور روسیه

دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین روز شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه به حسن روحانی برای پیروزی مجددش در انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه تبریک گفت.

در این بیانیه آمده است: ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه با ارسال پیامی به حسن روحانی انتخابش را به عنوان رئیس‌جمهور ملت ایران تبریک می‌گوید.

رئیس‌جمهور روسیه دراین بیانیه هم‌چنین آمادگی خود را برای توسعه روابط تهران ـ مسکو در زمینه مسائل دو جانبه و بین‌المللی اعلام کرده است.

پیام تبریک اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان

اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در گفت‌وگوی تلفنی ضمن تبریک به حسن روحانی خواستار گسترش روابط بیشتر با ایران شد.

اشرف غنی اظهار داشت: «انتظار می‌رود روابط افغانستان و ایران به عنوان دو همسایۀ نزدیک، بر اساس اصل حسن همجوارى و احترام متقابل، بیش از پیش توسعه یابد».

پیام تبریک نورسلطان نظربایف، رئیس جمهور قزاقستان

«نورسلطان نظربایف» رئیس جمهوری قزاقستان با ارسال پیامی انتخاب دوباره حسن روحانی به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران را تبریک گفت. رئیس جمهوری قزاقستان در پیام خود گفت: امیدوارم حضور روحانی همچون گذشته سبب گستردگی روابط دو کشور ایران و قزاقستان شود.نظربایف با اشاره به سابقه و مشترکات تاریخی و فرهنگی و همسایگی دو کشور بر آمادگی در جهت همکاری در جهت تثبیت صلح در منطقه و گسترش روابط همه جانبه تاکید کرد.

پیام تبریک سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان

سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در پیامی نوشت: حجت الاسلام والمسلمین شیخ حسن روحانی

رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران

سلام علیکم و رحمه الله و برکاته

بنده از طرف خود به نیابت از برادران و خواهرانم در حزب‌الله انتخاب دوباره شما به عنوان رئیس‌جمهور ایران را تبریک می‌گویم و از خداوند می‌خواهم که شما را یاری کند و در تحقق اهداف والا و آرزوهای بزرگ ملت ایران و تمام مستضعفان، مظلومان و آزادگان جهان موفق بدارد.

مشارکت گسترده مردم در انتخابات بزرگی این ملت و عظمت این نظام اسلامی را دوباره به جهانیان ثابت کرد و هم‌چنین آگاهی، آزادی و حاکمیت این ملت در منطقه‌ای که همه حاکمان آنها دیکتاتور هستند را نشان داد، حاکمانی که هتک حرمت می‌کنند و آزادی‌ها را مصادره و اموال را غارت می‌کنند.

خداوند این ملت عزیز و جمهوری اسلامی ایران و رهبر این امت فداکار، امام خامنه‌ای (دام ظله) را نگهدارد و همچنین شما جناب رئیس‌جمهور را در چشم خود که نمی‌خوابد، نگهدارد.

پیام تبریک سرژ سرکیسیان، رئیس جمهور ارمنستان

به گزارش پایگاه اینترنتی دفتر ریاست جمهوری ارمنستان، در پیام تبریک سرکیسیان به روحانی آمده است: اطمینان دارم که در دوران ریاست جمهوری شما، کشور ایران به عنوان کشور دوست و همسایه، روند توسعه را ادامه خواهد داد و نقش مهم و قابل توجهی در ایجاد صلح و ثبات در منطقه ایفا خواهد کرد.
رئیس جمهوری ارمنستان همچنین ابراز امیدواری کرد که با تلاش های مشترک دوکشور، روابط دوستانه و صمیمی ارمنستان و ایران گسترش یافته و ضمن تقویت در همه زمینه ها به سطح جدیدی از همکاری کیفی بین دو ملت منجر شود.
سرکیسیان، در این پیام سلامت و موفقیت در همه امور را برای آقای روحانی و برقراری صلحی پایدار برای دو ملت دوست و همسایه، ایران و ارمنستان را آرزو کرده است.

پیام تبریک آلکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس

پایگاه اینترنتی ریاست جمهوری بلاروس، لوکاشنکو در پیام خود خطاب به روحانی نوشت: از طرف خود و ملت بلاروس، انتخاب دوباره شما را به مقام رئیس جمهوری ایران شادباش می گویم.
در ادامه پیام آمده است: نتایج انتخابات ریاست جمهوری آشکارا حمایت گسترده مردم ایران از سیاست های مترقی جنابعالی برای انسجام و یکپارچگی جامعه و استفاده از ظرفیت های اقتصادی کشور به نفع مردم و تحکیم موقعیت ایران در عرصه بین المللی را نشان داد.
رئیس جمهوری بلاروس نوشت: بلاروس بطور سنتی از تلاش ایران برای اجرای سیاست های داخلی و خارجی مستقل حمایت و پشتیبانی می کند.
وی خطاب به روحانی افزود: امیدوارم تلاش های شما در این مقام عالی به توسعه و گسترش هر چه بیشتر روابط ایران و بلاروس در تمام عرصه ها و در تعنیق مناسبات کمک می کند.

پیام تبریک فواد معصوم، رئیس جمهور عراق

فواد معصوم رئیس جمهور عراق در پیامی تبریکی به حسن روحانی انتخاب وی به عنوان رئیس جمهور ایران را برای دوره جدید تبریک گفت و برای وی آرزوی موفقیت و برای ملت کشور دوست یعنی ایران پیشرفت و سربلندی آرزو کرد.

وی تاکید کرد: جناب حسن روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران محترم، صمیمانه ترین تبریکات را به سبب انتخاب مجدد شما به ریاست جمهوری اسلامی ایران را تبریک می گویم و این مناسبت خوبی برای تاکید تمایل ما برای اقدام مشترک برای تقویت روابط دوجانبه میان دو همسایه و توسعه آن به نحوی که به نفع دو ملت کشورهای دوست باشد و در امنیت و ثبات منطقه ما موثر باشد، است. برای جنابعالی آرزوی موفقیت و برای ملت دوست یعنی ایران پیشرفت و سربلندی آرزو می کنم.

پیام میشل عون، رئیس جمهور لبنان

میشل عون رئیس جمهور لبنان پیام تبریکی به حسن روحانی به مناسبت انتخاب مجدد وی به ریاست جمهوری ایران ارسال کرد.

میشل عون رئیس جمهوری لبنان در این پیام ضمن آرزوی توفیق برای حسن روحانی در دوره جدید ریاست جمهوری اش تاکید کرد: دنیا به دنبال پیگیری رویکرد مذاکره ای است که در راستای محافظت کردن منطقه در برابر خطراتی که در کمین آن است، دعوت کردید.

پیام تبریک مقتدی صدر،رهبر جریان صدر عراق

مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق در پیامی پیروزی حسن روحانی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را به ملت ایران تبریک گفت.

صدر در ادامه پیام نوشت: از ایران می‌خواهیم که با برخی کشورهای منطقه رابطه ایجاد کند و از تنش دوری کند.

لفاضی عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان در واکنش به پیروزی حسن روحانی

وزیر امور خارجه عربستان در روزی که میزبان مقامات آمریکایی از جمله ترامپ و تیلرسون بود با لفاظی جدید خود واکنش خود را به پیروزی حسن روحانی این گونه نشان داد که انتخابات در ایران یک موضوع داخلی است و گفت: انتخابات ریاست جمهوری ایران یک موضوع داخلی است. ما تنها به عملکرد ایران توجه می‌کنیم نه به سخنان آنها.مهم‌ترین موضوع گفت‌وگو ملک سلمان و دونالد ترامپ، ایران بود.مهم‌ترین موضوعاتی که ملک سلمان، پادشاه عربستان و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در مورد آنها گفت‌وگو کردند مقابله با تهدیدها، روابط دو جانبه و راه‌های تقویت آن و هم‌چنین مقابله با تروریست‌ها و جلوگیری از فعالیت‌های ایران است و توافق‌هایی امضا شد که به موجب آنها حمایت ایران از تروریست‌ها و دادن موشک به آنها متوقف خواهد شد.هم‌چنین به موجب این توافق‌ها نقض حقوق بشر در ایران و دخالت‌های آنها در امور کشورهای منطقه متوقف خواهد شد.

وقتی مقامات آمریکایی ایران را به حمایت از تروریسم و دخالت در امور منطقه متهم می کنند

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه بیانیه‌ای منتشر کرد و در آن به تکرار ادعاهای خصمانه واشنگتن علیه تهران پرداخت.

بنا به گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا، تیلرسون در بیانیه خود با تکرار این ادعا که ایران از تروریسم در منطقه حمایت می‌کند، آورده است: آن‌چه ما امیدواریم این است که روحانی اکنون یک دوره جدید دارد و باید از آن برای برچیدن شبکه تروریسم ایران و پایان دادن به تامین مالی شبکه‌های تروریستی استفاده کند.

وی در ادامه ادعاهای خصمانه خود ابراز امیدواری کرد که رئیس‌جمهور روحانی آزمایش‌های موشکی بالستیک در ایران را متوقف کند.

وزیر امور خارجه آمریکا افزود: این چیزی است که ما امیدواریم انتخابات ایران به همراه داشته باشد. من درباره انتظاراتم اظهارنظر نمی‌کنم، اما ما امیدواریم که اگر روحانی می‌خواهد روابط ایران را با جهان تغییر دهد، این کارهایی است که می‌تواند انجام دهد.

خبرنگار: شایان دنیادیده/ منتشرکننده: فاطمه سرلک

کد خبر: 779453

وب گردی

وب گردی