سردیس مرتضی حنانه با چهره پدرم همگون نیست / استاد حنانه اصلا پاپیون نمی بست!

پسر مرتضی حنانه گفت: نمای ظاهری سردیس مرتضی حنانه با چهره پدرم همگون نیست و چهره وی را شبیه مشاهیر اروپایی درآورده اند.

امیر علی حنانه در اعتراض به ساخت سردیسی از پدرش در گفت و گو با ایسکانیوز بیان کرد: نمای ظاهری این سردیس با چهره پدرم همگون نیست و چهره وی را شبیه مشاهیر اروپایی درآورده اند. کسانی که با مرتضی حنانه آشنایی دارند قطعا می دانند که این اثر شبیه به او نبوده و از طرفی هم نمی توان گفت که اصلا به چهره وی شباهتی ندارد و به نوعی نه می توان گفت این اثر چهره مرتضی حنانه است و نه می توان گفت نیست.

وی افزود: از بابت ساخت سردیس پدرم خوشحال شدم و قصد شکایت از این شرکت را ندارم ولی حرفم این است که اگر این کار را انجام می دهید؛ درست عمل کنید. اخیرا تصویری از این سردیس را در سایت خودم دیدم که بعد از سال ها سردیس و تندیس شاگرادان استاد حنانه در بسیاری از نقاط کشور ساخته شده، ولی هیچ تندیس و یا سردیسی از پدرم هنوز ساخته نشده بود و این سردیس که جدیدا تولید شده، برایم قابل توجه بود.اگر یک مقدار تاخیر بیشتری می کردند و تماسی با من می گرفتند، تعدادی عکس از استاد به آنها می دادم که این سردیس به این صورت ساخته نمی شد به عنوان مثال در این سردیس پدرم پاپیونی به گردن دارد؛ در حالی که استاد حنانه اصلا پاپیون نمی بست.

فرزند استاد حنانه اظهار کرد: شرکت نقشینه پاریس هیچ تماسی برای ساخت این سردیس با من نداشت و شاید روال کارشان به این شکل است که با هیچ کس تماس نمی گیرند زیرا اگر در ساخت این اثر با من مشورت می کردند که می خواهیم سردیس استاد حنانه را منتشر کنیم، یک عکس ،توصیه یا نظری را برای ساخت این اثر به آنها ارائه می دادم زیرا من چهره پدرم را بهتر از آنها می شناسم. و نه تنها برای ساخت این سردیس با من تماسی گرفته نشد، حتی یکی از این سردیس ها را نیز برای من نفرستادند.

فرزند استاد حنانه اظهار کرد: البته تماشای این آثار برای همه افراد جامعه به خصوص هنرمندان جالب است ولی آثار دیگر این شرکت نیز به نظر من به هنرمندان دیگر شبیه نبودند، مانند سردیس استاد شجریان یا فروغ فرخزاد. البته ساخت آثار هنری، توسط این شرکت به نوعی تجاری گونه است و البته شاید یک سبک خاصی را شرکت نقشینه پارس اعمال می کند یا می خواهد آن طور که خودشان دوست دارند حق کپی رایت اثر را برای خودشان نگه دارند زیرا به هیچ وجه نمی توانید این سردیس را مال خود بدانید و حقش را ندارید. البته با من قراردادی امضا نشده و نمی خواهم این مساله بحرانی بشود و من ابدا در این مورد شلوغ کاری نمی کنم، زیرا مسائلی که در مورد ما اتفاق می افتد قشنگ نیست.

امیر علی حنانه اضافه کرد: آنها بایستی با من، به عنوان پسر استاد حنانه هماهنگ می کردند؛ البته من نیازی به حق کپی رایت اثر ندارم تا به حال پولی از این راه نگرفته و از این به بعد نیز نخواهم گرفت؛ ولی این شرکت برای ساخت این اثر می توانست با هماهنگی با من، عکسی از استاد بگیرد که این سردیس به این شکل در نیاید و به طوری شخصی و سلیقه ای این اثر را ساخته اند و به نظرم نقاشی که این اثر را در ابتدا کشیده، ناوارد بوده است.

فرزند استاد حنانه ابراز کرد: سابقاً با کمپانی ماهور که یک کمپانی بزرگ هنری است و کار تجاری می کند قرارداد بستم و این کمپانی هرکدام از آثار استاد را در قالب 30 سی دی را به من هدیه داد و این یک روال هنری است و اثر یک هنرمند منتشر می شود باید با بازماندگانش هماهنگ کنند.


خبرنگار: بخشی پور/ انتشار سلیمی

502500

کد خبر: 779474

وب گردی

وب گردی