دانشگاه آزاد اسلامی پیشگام در تبدیل علم به ثروت/ سیستم داشبورد فناوری اطلاعات در راستای پایش مدیریت خدمات دولت الکترونیک

دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بزرگترین دانشگاه حضوری جهان و یکی از پیشگامان توسعه فعالیت های علمی و پژوهشی در کشور با ایجاد فعالیت هایی از قیبل حمایت از شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری ، برگزاری جشنواره فرهیختگان و مسابقات علمی داخلی و خارجی در سال های اخیر در جهت اقصاد مقاومتی و خود کفایی ملی گام برداشته و به این ترتیب با پرکردن بازار داخلی از محصولاتی که به دست جوانان این مرز و بوم طراحی و ساخته می شود از خارج شدن ارز از کشور جلوگیری به عمل آورده است.

به گزارش ایسکانیوز، امروزه شاهد هستیم دانشگاهی مورد توجه است که نه تنها در حوزه آموزشی بلکه در حوزه های اجتماعی، فرهنگی، پژوهشی، بین المللی،استفاده از انرژی های نو و تجدید پذیر و غیره مشارکت داشته باشد و به اصطلاح خود را در رده دانشگاه های نسل سوم و چهارم بگنجاند. خوشبختانه در این راستا دانشگاه آزاد اسلامی توانسته است در طول سال های فعالیت خود به بالاترین سطح کیفی در هر کدام از این سطح ها دست پیدا کند.به همین منظور با یکی از پیشگامان عرصه تکنولوژی و فناوری این مجموعه علمی به گفت و گو نشستیم.

سید سجاد موسوی دانشجوی دکتری IT در واحد علوم و تحقیقات، مدرس دانشگاه واحد تهران غرب و تهران شرق و عضو هیات رئیسه شرکت پیشگامان نرم افزار راسپینا نبض زندگی مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی با معرفی 3 محصول این شرکت در گفت و گو با ایسکانیوز گفت: نخستین محصول شرکت با عنوان دیتابیس راسپینا برگرفته از سه معماری اطلاعاتی کلید/مقدار، پایگاه‌های داده سندگرا و بانک اطلاعاتی شبه رابطه ای یا سطر گسترده و بصورت Hybridبوده و استفاده از مزایای هر یک از معماری های مذکور در راستای مرتفع نمودن نقاط ضعف هر یک از این معماری ها است.

وی ادامه داد: حداقل چیزی که با روی کار‌آمدن معماری های NoSQL ترکیبی راسپینا مطرح می شود، آن است که باعث ‌شده با دید دیگری به داده‌ها نگریسته و به مدیریت آن‌ها پرداخته شود، امری که از چشم‌اندازی بسیار هیجان‌انگیز در آینده‌ای نه چندان دور نوید می‌دهد

وی ادامه داد: همچنین در برنامه های آتی راسپینا بهره مندی از تکنیک های معماری بانک های اطلاعاتی گراف محور در دستور کار است و از سویی دیگر با توجه به کاربرد روز افزون Big Data در سازمان ها و دولت ها که رشد و در دسترس بودن داده، چه ساختارمند و چه غیرساختارمند، را توصیف می ­کند و با علم به اینکه Big Data ممکن است به اندازه اینترنت برای کسب ­و­کار و جامعه مهم باشد استفاده می شود چرا که داده ­های بیشتر به تحلیل ­های دقیق ­تر می ­انجامد و تحلیل ­های دقیق ­تر منجر به تصمیم­ گیر ی­های مطمئن بیشتری شده و تصمیمات بهتر، می ­تواند معنای کارایی بیشتر عملیات، کاهش هزینه ­ها و کاهش ریسک­ ها را در برداشته باشد.

وی عنوان کرد: شرکت راسپینا هدف نهایی تولید محصول خود را استفاده در این راستا و با رعایت بیشترین کارایی در سه اصل حجم (Volume)، سرعت (Velocity) و تنوع (Variety) در راستای انتفاع به موضوع Data Mining پیشرفته و سریع قرار داده است که در آخرین تست های صورت گرفته توسط این شرکت در مقایسه با دیتابیس اوراکل نتایج زیر حاصل شده است:

ردیف

نام دیتابیس

ویژگی­های دیتابیس

1

دیتابیس اوراکل

میزان دیتای موجود در دیتابیس: 2 میلیارد رکورد

زمان جستجوی یک رکورد در بین 2 میلیارد رکورد: دو و نیم ثانیه

جستجوی گروهی: انجام نشد

2

دیتابیس راسپینا

میزان دیتای موجود در دیتابیس: 6 میلیارد رکورد

زمان جستجوی یک رکورد در بین 6 میلیارد رکورد: هفت هزارم ثانیه

جستجوی گروهی: 4000 رکورد همزمان در مدت دو دقیقه

حجم لازم جهت ذخیره سازی 6 میلیارد رکورد: 1.7 TB فضای ذخیره سازی

نرم افزار تشخیص چهره راسپینا

وی عنوان کرد: سیستم تشخیص چهره راسپینا کاربردهای زیادی را برای مبحث شناسایی چهره فراهم آورده که محدوده وسیعی از تصاویر متحرک تا تصاویر ثابت، از کاربردهای امنیتی تا کاربردهای تجاری را شامل می­ شود.بعلاوه این سیستم­ ها در فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های مترو، پایانه‌های قطار، نیروی‌انتظامی، کنترل‌ترافیک، مرزبانی‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، کنترل مراجعین به سازمان­های با ضریب امنیتی بالا، مجلس و حتی استادیوم­های ورزشی، شرکت­ها و فروشگاه‌های کوچک کاربرد دارد.

مهم­ترین کاربردهای سامانه تشخیص چهره راسپینا عبارتند از:

1 شناسایی چهره، انطباق تصاویر ثابت
2 کنترل نامحسوس و ایجاد امنیت در بانک­ها، فروشگاه­ها، فرودگاه­ها و ....
3 شناسایی و پردازش چهره
4 شناسایی و تشخیص چهره، مونیتورینگ دائم افراد عبور کننده از میدان دید دوربین و شمارش تعداد افراد عبور کننده
5 آنالیز ورود و خروج افراد در ساعات مختلف شبانه روز
6 ایجاد یک اپلیکیشن برای گوشی های هوشمند
7 شناسایی افراد گمشده
8 حفاظت از اطلاعات درون گوشی
9 امکان ایجاد نرم­افزاری برای بیلبوردهای دیجیتال
10 فناوری بازشناسی چهره

پیام رسان «پیام»

وی در خصوص محصول دیگری با عنوان پیام رسان« پیام» عنوان کرد: شبکه های اجتماعی مفهوم جدیدی نیستند. انسانها از قرن‌ها پیش که گرد آتش می‌نشستند و برای یکدیگر داستان می‌گفتند در حال تشکیل شبکه های اجتماعی بودند.اما چیزی که باعث شده است امروز، شبکه های اجتماعی بیشتر از همیشه مورد توجه قرار بگیرند، به وجود آمدن ابزارهای دیجیتال و کمک آنها به توسعه شبکه های اجتماعی بوده است.

پیام رسان پیام توسط شرکت پیشگامان نرم افزار راسپینا تهیه و تولید شده است .که قابلیت مالتی پلتفرم دارد و روی سیستم عامل های مختلف از جمله Android, IOS, Windows, Linux, Mac نصب می شود، همچنین از طریق پروتکل ارسال دیتا به روی بستر ارتباطی تلفن همراه با سرورهای پیام رسان این شرکت ارتباط برقرار می کند. شمای کلی پیاده سازی و بهره برداری از سامانه پیام رسان پیام در شکل زیر آمده است.

معماری سامانه پیام رسان

  • وی برخی از کاربردها و مزایا سیستم پیام رسان پیام را موارد زیر عنوان کرد:
  • بومی بودن پیام رسان پیام در کشور که از صفر تا صد نرم افزارآن توسط مهندسان و دانشجویان ایرانی در کشور نوشته شده است .
  • امکان برگزاری کلاس های دانشگاه بصورت آنلاین بصورت صوتی و تصویری و نوشتاری بر روی بستر app موبایل .
  • داشتن وب سایت، اپلیکشن موبایل در قالب ios,android
  • ارتباط تماس تصویری (در تلگرام موجود نیست)
  • از این پیام رسان می توان برای پرتال سازمانی شرکت و نهادها و سازمان ها استفاده کرد.
  • مسیریاب و آژانس تاکسی در سطح کشور و در سطح دانشگاههای مختلف
  • بسته بودن حفره های امنیتی ، سرور و معماری ایمن و همچنین امنیت بسیار بالا پیام رسان پیام
  • ارزش سود آوری و پولی، ارزش ارتباطات امن در سطح کشور در صورت حمایت ، ارزش ارتباط شبکه بین سازمانی یا دانشگاهی و حتی خانوادگی و... از پرکاربرد ترین مزایا است.

سیستم داشبورد فناوری اطلاعات در راستای پایش مدیریت خدمات دولت الکترونیک

موسوی با بیان اینکه یکی از محصولات دیگر شرکت، سیستم داشبورد فناوری اطلاعات در راستای پایش مدیریت خدمات دولت الکترونیک است تصریح کرد: با مطرح کردن سوال "چگونه این نرم ­افزار می­تواند روند خدمات در حوزه سازمان ثبت احوال را بهبود بخشد؟" به ذکر قابلیت های این سیستم می‌پردازیم. امروزه کیفیت خدمات ارائه شده به مشتری بستگی به میزان اطلاعاتی دارد که در اختیار سازمان ارائه دهنده خدمات قرار می‌­گیرد. در اختیار داشتن نرم­ افزاری که کلیه اطلاعات مربوط به افراد یک جامعه در آن موجود باشد و در دسترس بودن یک شبکه ارتباطی مناسب این امکان را فراهم می­کند که کلیه اطلاعات افراد در هر نقطه جغرافیایی قابل دسترس باشد و این قابلیت بهبود خدمات، آرامش خیال مردم و کاهش هزینه­ها را در پی خواهد داشت .

وی ادامه داد: می­توان از پهنای باند اینترنت یا اینترانت بعنوان ستون فقرات سیستم و نرم­ افزار داشبورد استفاده ­کرد. بعلاوه به عنوان نرم­افزاری برای اشتراک اطلاعات بین ورودی های مختلف نیز کاربرد دارد.

موسوی خاطرنشان کرد: اگر از اینترنت به عنوان ستون فقرات شبکه استفاده ­شود اطلاعات افراد در هرجای دنیا قابل دسترسی است. بعلاوه اطلاعات افراد می­تواند روی سرورهای استانی و سرور مرکزی موجود بوده و هر بخش ورودی بصورت امن به تبادل اطلاعات با قسمت مربوط به خود در سیستم بپردازد و این موضوع باعث می­شود که فقط افراد مجاز به نرم‌­افزار و داده­‌های سیستم امکان دسترسی داشته باشند، حتی افراد جامعه می­توانند از طریق اینترنت بخشی از اطلاعات ثبت شده خود در سیستم را مشاهده کنند.

200/202

کد خبر: 779574

وب گردی

وب گردی