رژیم غذایی مناسب برای افرادی که روده تحریک‌پذیر دارند

یک متخصصص گوارش گفت: اگر به دلیل حساسیت به فراورده‌های لبنی مثل شیر آن را از وعده غذایی خود حذف می‌کنید باید به فکر جایگزینی سبزی‌ها و گیاهانی که منابع کلسیم هستند، باشید.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از فارس،عباسعلی محرابیان، فوق تخصص بیماری‌های گوارش اظهار کرد: شناخت غذاهای حساسیت آور در مبتلایان به نشانگان روده تحریک‌پذیر یا IBS بسیار مهم است. نشانگان روده تحریک‌پذیر یک اختلال نهفته نیست؛ بلکه یک بیماری مزمن با علایمی مثل آروغ زدن، گاز معده، دردهای شکمی، اسهال، یبوست و همچنین اسهال (و گاهی یبوست) است. دقت کنید بعضی از علایم نشانگان روده تحریک‌پذیر می‌تواند علامت جدی گوارشی مانند بیماری‌های التهابی روده باشد پس برای تشخیص، نظر تخصصی پزشک ضرورت دارد.

اوافزود: دستگاه گوارش ما فقط معده و روده نیست بلکه سیستمی پیچیده، متشکل از اندام‌هایی است که دارای آنزیم‌های ترشح‌کننده هستند و انقباضات عضلات آن باعث می‌شوند تا غذای خورده‌شده، انرژی شما را تامین کند. بهترین زمان انتقال یعنی طول مدتی که غذا را می‌خورید تا زمان دفع، باید 12 تا 18 ساعت باشد. اگر این تعادل دستگاه گوارش بر هم بخورد تشخیص مشکل ساده نیست. اما از علت‌های اولیه که علایم نشانگان روده تحریک‌پذیر را تشدید می‌کنند، غذاهای آلرژی‌زا هستند.

محرابیان تصریح کرد: هنگامی که شخصی به غذایی حساسیت دارد، بدنش به این غذا به عنوان یک مولکول بیگانه (آنتی‌ژن) نگاه کرده و سیستم ایمنی به آن حمله می‌کند.

او در خصوص غذاهای آلرژی زا توضیح داد: شما می‌توانید از 2 راه تشخیص دهید که به چه نوع غذایی آلرژی دارید؛ می‌توانید رژیم غذایی خود را به دقت بررسی و غذایی را که حتی برای یک بار عامل آلرژی شده شناسایی کنید. راه دیگر انجام آزمایش خون است. وقتی غذای آلرژی‌زا را بشناسید با حذف آن از رژیم غذایی خود مانع بروز علایم نشانگان روده تحریک پذیر می شوید.

این متخصص گوارش در ادامه بیان کرد: در طول رژیم غذایی حتما به حذف لبنیات و اینکه آیا به شیر حساسیت دارید، فکر کنید و آن را بیازمایید که آیا به آن آلرژی دارید یا نه. عده زیادی از بیماران مبتلا می‌گویند که به شیر حساسیت دارند و با حذف آن، آثارش را دیده‌اند. به‌خاطر بسپارید که کلسیم برای سلامت، لازم و برای ساختن استخوان‌ها، دندان‌ها و انعقاد خون ضروری است و همچنین به اعصاب و عملکرد عضلات کمک می‌کند. اگر فرآورده‌های لبنی را از رژیم غذایی حذف می‌کنید، باید به فکر جایگزینی با سبزی‌ها و گیاهانی که منابع کلسیم اند، باشید و آن را جایگزین کنید.

محرابیان در پایان افزود: یک بیمار مبتلا به نشانگان روده تحریک‌پذیر به لاکتوز موجود در شیر مانند یک آنتی‌ژن نگاه می‌کند و برای مقابله با آن آنتی‌بادی تولید می‌کند. نتیجه این فقدان آنزیم برای لاکتوز در روده به وجود آمدن علایمی مانند آروغ، دردهای شکمی و اسهال است. تکرار این حالت یعنی تماس دایم با لبنیات می‌تواند دستگاه گوارش مبتلایان به نشانگان روده تحریک‌پذیر را ضعیف کند. لازم است لبنیات را حذف کرده و کلسیم موردنیاز را از سبزی ها و میوه ها تامین کنید یا از شیر بدون لاکتوز استفاده کنید. برای تشخیص دیگر غذاهای آلرژی‌زا نیز لازم است غذایی را که حدس می‌زنید مشکل ساز است حذف کنید و چند روز صبر کنید تا علایم را ببینید و همینطور همه غذاهای موجود در رژیم غذایی را امتحان کنید.

دریافت کننده :سولماز ظریفی/ انتشار دهنده : زهره حاجیان

704/700

کد خبر: 779677

وب گردی

وب گردی