معاون حقوقی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: برگزاری همایش مالکیت ادبی و هنری با هدف حمایت ملی و بین المللی از نمودهای فرهنگ عامه معاون حقوقی، امور مجلس و استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هفتمین همایش ملی حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط با هدف حمایت ملی و بین المللی از نمودهای فرهنگ عامه برگزار می شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدهادی حسینی معاون حقوقی، امور مجلس و استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر این مطلب افزود: تعیین راهبرد حقوقی مناسب برای حمایت از نمودهای فرهنگ عامه از دیگر اهداف برگزاری این دوره از همایش مالکیت ادبی و هنری است.

وی ادامه داد: نمودهای فرهنگ عامه شامل شعر، داستان، موسیقی، اجراهای آیینی و ... است که جزو میراث فرهنگی ایران محسوب می شوند و از مهمترین منابع الهام و خلق آثار ادبی- هنری به شمار می روند.

حسینی تصریح کرد: تاکنون در کشور قانون مشخصی چارچوب حقوقی حمایت از دارندگان و استفاده کنندگان نمودهای فرهنگ عامه را تبیین و تعیین نکرده است.

معاون حقوقی، امور مجلس و استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: البته خلاء موجود در این حوزه در کشور شناسایی و سال گذشته با همکاری دستگاه های اجرایی ذیربط از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش نویس لایحه ای در این باره تدوین شده است.

وی افزود: این همایش در قالب 4 نشست علمی در صدد است با حضور اساتید و متخصصان داخلی و خارجی ابعاد مختلف نظام حقوقی که نمودهای فرهنگ عامه می توانند زیر لوای آن مورد حمایت قرار گیرند را بررسی کند و همچنین تا در محفلی کاملا حقوقی این لایحه از سوی متخصصان مورد واکاوی قرار گیرد تا چنانچه قبل از ارسال آن به مجلس شورای اسلامی نیازمند اصلاحیه باشد، در این همایش بر اساس نظرات متخصصان انجام شود.

معاون حقوقی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نامگذاری سال 96 به نام اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال از سوی مقام معظم رهبری، ادامه داد: ذخایر فرهنگی و هنری کشور قابلیت توجه در برنامه های مربوط به تولید کار و ثروت ملی را دارد به شرط آن که چارچوب های حمایتی حقوقی آن ها تعیین شود. می توانند آورده اقتصادی مناسبی برای پدیدآورندگان اثر و صاحبان اندیشه و طراحان داشته باشد.

وی در پایان گفت: امیدواریم این همایش مانند نشست های سال های گذشته بتواند نتایج در خور توجه علمی و کاربردی در پی داشته باشد و کشور را در مسیر راه توسعه و بهره برداری اقتصادی از نمودهای فرهنگی سنتی و رونق بخشیدن به کارگاه های تولیدی آن ها یاری رساند.

هفتمین همایش ملی حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط دوم خرداد ماه سال جاری از ساعت ٨ تا ١٧ در مرکز همایش های کتابخانه ملی برگزار می شود و شرکت برای عموم آزاد است.

دریافت و انتشار:سلیمی

500

کد خبر: 779793

وب گردی

وب گردی