مزایای راه اندازی صندوق سرمایه گذاری طلا 

فردین آقابزرگی - مدیرعامل کارگزاری بانک آینده

یکی از رویه های سنتی در امر سرمایه گذاری خرید و نگهداری طلا به عنوان کالا است که بواسطه راه اندازی فعالیت صندوق های طلا بعنوان یک ابزار نوین، این رویه بصورت کلاسیک سازماندهی شده و با استفاده از دانش و تجربه کارشناسان مالی در این امر با حداقل ریسک، حفظ نقدشوندگی و بازدهی بیشتر نسبت به فیزیک طلا در بازار سرمایه مورد استفاده قرار میگیرد.

این ابزار مالی پس از تصویب در مراجع ذیصلاح در ایران نیز قابل استفاده گردیده است و می توان گفت حذف ریسک نگهداری طلا بواسطه پیشگیری از سرقت، کاهش هزینه مبادلات، تسهیل در نقل و انتقال طلا، نوسانات گیری از افزایش و کاهش قیمت طلا از طریق خرید و فروش یونیتهای این صندوق ها به عنوان مزایای طراحی و به کارگیری این صندوق ها تلقی می شود.

نگهداری این اوراق و وقوع افزایش درقیمت فیزیک طلا موجب افزایش قیمت یونیت صندوق شده و صاحب این گواهی ها در بلند مدت با ریسک حداقل از نوسانات قیمت طلا بهره مند خواهد شد.

بخشی از سرمایه صندوق طلا در بازار مشتقه طلا یعنی آتی و آپشن که در بورس کالا فعال است، سرمایه گذاری می شود. در بازار مشتقه با توجه به وجود اهرم و امکان پوشش ریسک قیمت، سرمایه گذاری روی طلا به شیوه ای کم ریسک و مبتنی بر ارزیابی و تحلیل و با پیش بینی سود مناسب انجام می شود.
مدیر صندوق در قبال دریافت گواهی سرمایه گذاری، وجوه حاصل از پذیره نویسی را بمنظور کسب انتفاع دارندگان یونیت به خرید و فروش و سرمایه گذاری در معاملات آتی و یا فیزیک طلا میپردازد و براساس امید نامه صندوق، دارندگان گواهی های سرمایه گذاری به مقدار سرمایه گذاری خود در صندوق و هر آنچه از محل این وجوه سرمایه گذاری شود، پس از کسر بدهی های عملیاتی، به میزان قدر السهم خود مشارکت خواهند کرد.
طلاهای خریداری شده نزد امین معتبر صندوق سپرده شده تا بعد ازطی مراحل ارزیابی نزد امین نگهداری شود.
لذا مسئولیت نگهداری طلا بر عهده امین بوده و به همین واسطه امین متعهد پرداخت خسارت بابت حسن نگهداری فیزیک طلا و همچنین ریسک تقلب و سوء استفاده، خواهد بود.

پس از انتشار یونیت های صندوق طلا، اوراق بمنظور ایجاد قابلیت معاملات ثانویه پس از طرح در هیات پذیرش و طی فرایند قانونی نزد شرکت سپرده‌ گذاری مرکزی واگذارمی شوند و در نهایت سرمایه گذاران میتوانند نسبت به خرید یا فروش واحدهای سرمایه گذاری خود با قیمت توافقی که مبتنی بر عرضه و تقاضا خواهد بود، اقدام نمایند.


رکن بازارگردان برای حفظ قابلیت نقد شوندگی در قبال دریافت وجه از مدیر صندوق به عنوان کارمزد، نقدشوندگی گواهی‌ها را از طریق هماهنگ سازی عرضه و تقاضا، کنترل و حمایت می کند.


با توجه به قدمت سرمایه گذاری در طلا و آشنایی سرمایه گذاران با این موضوع پیش بینی میشود بخشی از منابع مالی سرمایه گذاران حرفه ای و علاقه مند به فعالیت در این حوزه متوجه صندوق های طلا شود و در این رابطه لازم است تنوع در تعداد این صندوقها در دستور کار مسولین قرار گیرد تا با مقایسه بازدهی این صندوق ها، معیار مناسب تری برای آحاد سرمایه گذاران ایجاد شود.

کد خبر: 779806

وب گردی

وب گردی