چین فیلیپین را به جنگ در دریای چین جنوبی تهدید کرده است

یک روزنامه آمریکایی به نقل از رودریگو دوترته رئیس جمهوری فیلیپین نوشت که دولت چین وی را به جنگ در دریای چین جنوبی تهدید کرده است.

به گزارش ایسکانیوز، وال استریت ژونال نوشت : دوترته گفته که این موضع گیری دولت چین پس از آن اعلام شدکه وی برحاکمیت ملت های جنوب شرق آسیا در مورد منازعه در دریای چین جنوبی تاکید کرد.
دوترته روز جمعه در سخنانی با اشاره به یک نشست نامشخصی که با شی جین پینگ رئیس جمهوری چین داشته گفت که به وی اعلام کرد که براساس حکم دادگاه بین المللی کشورش برای برداشت نفت از دریای چین جنوبی اقدام خواهد کرد که این موضوع با عصبانیت رئیس جمهوری چین روبه رو شد.
دوترته افزود: شی جین پینگ رئیس جمهوری چین در این نشست دوجانبه در واکنش به این اظهارات اعلام کرد که اگر فیلیپین اقدام به چنین کاری کند چین با این کشور می جنگد.
طبق این گزارش، دوترته که به زمان و مکان این گفت وگو اشاره ای نکرده افزود: تلفن ها و یک ایمیل برای کسب نظر وزارت خارجه چین در خارج از ساعات اداری تاکنون بی پاسخ مانده است.
یکی از دادگاه‌های حکمیت در لاهه چندی پیش در حکمی ادعای چین مبنی بر داشتن حقوق انحصاری و اقتصادی بر بخش‌ وسیعی از دریای چین جنوبی را رد کرد؛ حکمی که برای فیلیپین یک پیروزی محسوب می‌شد.
این دادگاه داوری با دادن رای به نفع فیلیپین با استناد به خط فاصل رسم شده در نقشه ۱۹۴۷ دریای چین جنوبی گفت: هیچ دلیل قانونی برای چین وجود ندارد که در مورد منابع موجود در مناطق آبی داخل این خط فاصل ادعای حق و حقوقی تاریخی کند.
قضات در این حکم ۴۹۷ صفحه‌ای همچنین اعلام کردند، گشت‌زنی‌های نیروهای مجری قانون چین خطر برخورد با کشتی‌های ماهیگیری فیلیپین در بخش‌هایی از این دریا را به همراه دارد و پکن با ساخت و سازهایش باعث صدمه جبران ناپذیر به صخره‌های مرجانی می‌شود.
چین که شکایت تنظیم شده از سوی فیلیپین را محکوم کرده بود نیز در واکنش اعلام کرد، هیچ حکمی نمی‌تواند این کشور، فعالیت‌ها و حقوقش را محدود کند.
از زمانی که دوترته 72 ساله قدرت را در فیلیپین به دست گرفته است ، اقدام به بهبود روابط این کشور با چین کرده که در زمینه اقتصادی شامل جذب 24 میلیارد دلار وام و سرمایه گذاری از پکن بوده است.
تلاش های چین برای تقویت حاکمیت پکن در دریای چین جنوبی با مخالفت برخی کشورهای حاشیه این دریا از جلمه ویتنام و فیلپین روبه شده است .حجم قرار دادهای تجاری این منطقه دریایی بیش از 5 تریلیون دلار درسال برآورد شده است.

منبع: ایرنا

303

کد خبر: 779923

وب گردی

وب گردی