کتاب های روانشناسی اغلب هیچ ارتباطی با فرهنگ و زندگی مردم ایران ندارند/نارسایی  ترجمه های کتاب ها  از نظر علمی

مدیر گروه روانپزشکی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: کتاب های مرتبط با علوم روانی و رفتاری در راستای آشنایی عموم مردم با نشانه های مشکلات روانی است و برای درمان به تشخیص پزشکی و معاینه حضوری نیاز است.

به گزارش ایسکانیوز، در سال های اخیر مطالعه کتاب های روانشناسی و علوم رفتاری در ایران علاقمندان زیادی پیدا کرده است. سازمان بهداشت جهانی، سال جاری میلادی را با عنوان "افسردگی" نام‌گذاری و این سال را با شعار "بیا حرف بزنیم" نامیده است و توجه بیش از پیش به این بیماری را به جهانیان گوشزد می کند. مطالعه یکی از راههای بالا بردن سطح دانش و تفکر خلاق است البته در زمینه علوم رفتاری و روانشناسی اخیراً کتاب های زیادی ترجمه شده اند که عموما مسائل و مباحث بیشتر مورد علاقه ساکنان کشورهای غربی را مورد بررسی قرار می دهند و در بسیاری از مواقع برای یک خواننده ایرانی چندان راهگشا نیستند.

در این رابطه فربد فدایی روانپزشک، مدیر گروه روانپزشکی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی درباره کیفیت و کمیت این گونه کتاب ها در بازار نشر به ایسکانیوز گفت: کمکی که کتاب های مرتبط با علوم روانی و رفتاری می توانند در جامعه داشته باشد؛ آشنا کردن عموم مردم با نشانه های مشکلات روانی است به نحوی که خانواده ها با دیدن برخی از نشانه ها در فرزند خود متوجه بروز مشکل روانی در او بشوند و یا همسران بتوانند به این شناخت برسند؛ البته تنها مطالعه این گونه کتابها کافی نیست و درمان مبتنی بر تشخیص پزشکی و معاینه حضوری لازم است به این معنا که به صرف اگاهی در مورد چند نشانه بیماری نمی توان تشخیص درست داد، بلکه آگاهی از این نشانه ها برای غربالگری و مراجعه به پزشک برای تشخیص مفید است.

وی افزود: بهداشت روانی در پی مطالعه کتابهای روانشناسی در فرد به وجود می آید به این معنی که با مطالعه این گونه کتابها فرد به شیوه هایی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های روانی، مطلع می شود که این موارد شامل مهارت های زندگی، مهارت های اجتماعی، شیوه های سلوک و رفتار با دیگران، چگونگی زندگی سالم و چگونگی کاهش فشارهای روانی است که در این قبیل موارد مطالعه کتاب می تواند برای پیشگیری از بیماری های رفتاری و روانی مفید باشد.

این روانپزشک اظهار کرد: اگر کسی مبتلا به بیماری افسردگی و زوال عقل شد تشخیص و درمان بیماری باید توسط پزشک انجام شود و با خواندن کتاب هایی در مورد افسردگی یا زوال عقل نمی توان به مقوله درمان پرداخت. اگر شخصی با بیماری مواجه باشد کتابهای این علوم به زبان ساده می تواند به خانواده ها کمک کند که نشانه های بیماری درک شود تا زودتر به دنبال درمانش بروند ولی برای مطالعه آزاد در راستای بهداشت روانی می توان از کتابهایی که شیوه زندگی سالم را آموزش می دهد و نحوه تعامل با دیگران استفاده کرد و به طور کل مطالعه در افزایش مهارت های اجتماعی انسان موثر است زیرا نتیجه تجربیات نسل ها را در اختیار فرد قرار می دهد و گذشته از این مطالعه با به حرکت درآوردن ظرفیت های ذهنی فرد می تواند در جلوگیری از بیماری زوال عقل موثر باشد.

مدیر گروه روانپزشکی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: تعداد زیاد کتابهای روانشناسی در بازار نشر، نشانگر علاقه عموم به دانستن مسائلی مثل روان و رفتار است و این نوید خوبی است اما از سوی دیگر بخش عمده این کتاب ها از نظر علمی ترجمه های نارسایی دارند و توسط افراد غیر متخصص ترجمه شده اند و در بیشتر موارد مطالب کتاب ها، هیچ ارتباطی با فرهنگ و زندگی مردم ایران ندارد.

وی افزود: البته در این راستا انجمن هایی در زمینه عمومی سازی کتاب های روانشناسی در ایران تشکیل شده و از جمله این انجمن ها می توان به انجمن علمی روان پزشکان ایران و دانشگاههای علوم پزشکی اشاره کرد که این مراکز اقدام به انتشار کتاب هایی برای آموزش عموم در خصوص مسائل مختلف علمی می کنند و می توان با مراجعه به سایت دانشگاهها و انجمن علمی روانپزشکان ایرانی به این کتاب ها دسترسی پیدا کرد، البته فعالیت های این انجمن ها در پژوهش و انتشار کتابها و مقالاتی مختص به ایرانیان کافی نیست زیرا نشر این انجمن ها در سطح محدودی صورت گرفته و اطلاع رسانی محصولاتش ناقص صورت می گیرد و عموم مردم از انتشار این کتاب ها بی خبر هستند؛ در نتیجه بازار کتاب در تسخیر کتابهای عامیانه است که عموما کمکی به افراد نمی کند بلکه توصیه ها و راه حل هایشان باعث بروز مشکل در جامعه ایران می شود.

این روانپزشک خاطرنشان کرد: راهکار بالا بردن کیفیت کتابهای روانشناسی این است که پژوهشگران و استادان کشورمان در زمینه علوم رفتاری و روانی اقدام به نگارش کتابهایی به زبان ساده در مورد بهداشت روانی کنند.

خبرنگار: بخشی پور/ انتشار سلیمی

502500

کد خبر: 779928

وب گردی

وب گردی