تغییر اقلیم،چالش طبیعی قرن معاصر/انسان باید طمع خود را  از طبیعت کمتر کند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد سرعین گفت: به طور قطع و یقین انسان نقش اول را در تغییر اقلیم و تولید گازهای گلخانه ای دارد و پیشرفت های صنعتی و توسعه هایی که اخیرا در دنیا اتفاق می افتد خصوصا در قرن گذشته باعث شده است که انسان به عنوان مهم ترین و بزرگترین عامل دخالت درتغییر اقلیم نقش داشته باشد.

دکتر علی احدزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد سرعین در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز در رابطه با پدیده تغییر اقلیم که امروزه یکی از بزرگترین معضل محیط زیست است گفت:بدون شک یکی از دغدغه های دوستدارن طبیعت و محیط زیست تغییر اقلیم است که در همه جای دنیا نیز در حال وقوع است و حتی کشور مان هم از این امر مستثنی نیست و می توان گفت که یکی از چالش های طبیعی قرن معاصر است.

دکتر علی احدزاده در مورد نقش انسان در تغییر اقلیم و تولید گازهای گلخانه ای گفت:به طور قطع و یقین انسان نقش اول در این موضوع را دارد و پیشرفت های صنعتی و توسعه هایی که اخیرا در دنیا اتفاق می افتد خصوصا در قرن گذشته باعث شده است که انسان به عنوان مهم ترین و بزرگترین عامل دخالت درتغییر اقلیم نقش داشته باشد.

به گفته دکتر احد زاده افزایش تولید گاز های گلخانه ای مدیون پیشرفت های صد سال اخیر سریع صنعتی و تکنولوژی انسان است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد سرعین درباره اینکه چگونه انسان می تواند تولید گازهای گلخانه ای را کاهش دهد گفت: بهترین راه، رعایت مسائل اخلاقی است انسان باید طمع خود را در بهره بری از طبیعت کمتر کند و به صورت چپاول گرانه با طبیعت برخورد نکند که این کتر لطمات فراوانی به محیط زیست می زند .

وی با اشاره به اینکه اگر بتوانیم در دو کفه ترازو انسان و طبیعت را قرار دهیم می گوید: یقینا هم طبیعت می تواند خودش را بسازد و از دست انسان لطمه کمتری ببیند و انسان ها نیز بتوانند برداشت منطقی از طبیعت داشته باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد سرعین تاکید می کند :محیط زیست مثل ما آن قدر خسیس و تمامیت خواه نیست که همه چیز را برای خودش بخواهد واقعا اگر بداند به صورت سازگار برخورد می کنیم ما را از منابع خودش بهره مند می کند.

وی در خصوص راه های مقابله با خشکسالی می گوید:برنامه های کوتاه مدت و بلندمدت را می توان در این زمینه به کار برد . برنامه های بلند مدت به عهده دولت ها و مجامع بین المللی است که در این باره اقداماتی انجام دهند و اگر انسان برداشت خود را از در زمینه های آب، نحوه استفاده از خاک و فراورده های طبیعی طبیعت کمتر کند می تواند مهمترین نقش را داشته باشد.

احد زاده با اشاره به اینکه خشکسالی یکی از معضلات قرن معاصر است می گوید: اگر انسان نتواند مصرف صحیح خود را از منابع آب های زیرزمینی،رو زمینی،آب های جاری،قنات و چاه ها نداشته باشد یقینا خشکسالی در وضعیت اقتصادی و معیشت مردم نقش مهمی خواهد داشت.

خبرنگار:زهرا پورعادل/انتشاردهنده:زهره حاجیان

700/703

کد خبر: 780131

وب گردی

وب گردی