سفر ترامپ به مرکز مشکلات 70 ساله

دونالد ترامپ در سفر به اسرائیل قصد داشت راهکاری برای حل مشکلات هفتاد ساله میان فلسطین و اسرائیل بیابد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از رویترز، هواپیمای دونالد ترامپ در ادامه سفرهای او در تل آویو فرود آمد. اسرائیل دومین مقصد رئیس جمهور جمهوری‌خواه آمریکا محسوب می شود و گفته می شود هدف او از این سفر، حل مسئله اسرائیل و فلسطین است. از طرفی او باید تعهد خود به حمایت از اسرائیل را به جا آورد.

این دومین سفری است که دونالد ترامپ به یک پایتخت مذهبی در جهان خواهد داشت.

دونالد ترامپ پش از فرود آمدن در اسرائیل ابتدا جلسات و سخنرانی هایی را پشت سر گذاشت و سپس به صورت نمادین به مکان هایی سر زد.

برنامه روز اول؛

. دیدار با روون ریولین رئیس جمهور اسرائیل

. بازدید از کلیسای مقدس سپوچر

. بازدید از دیوار غربی

. دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل

برنامه روز دوم؛

. سفر به بانک غربی بیت اللحم و دیدار با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین

. بازدید از موزه هولوکاست اسرائیل و "یادواشم" برای یادبود کشته شدگان یهودی

. سخنرانی در موزه اسرائیل

چرا اسرائیل حضور ترامپ را پاس می دارد؟

قرار است نتانیاهو در مراسمی وزرای دولت خود را برای حضور در جشنی که ترامپ در آن شرکت خواهد کرد دعوت کند. او قصد دارد در این جشن چندی از وزرای خود را به ترامپ پاس دهد.

این در حالی است که ترامپ تنها در انتظار دیداری مختصر و مفید با رووین ریولین و نتانیاهو است و از برنامه تل‌آویو در جشن اطلاعی ندارد.

دفتر نخست وزیر اسرائیل از اجباری بودن بعضی از وزرا در مراسم خبر داده است.

از طرفی شنیده ها حاکی از دریافت اطلاعات فوق سری توسط اسرائیل از سوی روس هاست. ظاهرا قرار است اسرائیلی ها این اطلاعات را در اختیار دونالد ترامپ قرار دهند. البته خبری درباره محتوای این اطلاعات دریافت نشده است و تنها می توان از صحت وجود اطلاعاتی با این دسته بندی اطمینان داشت. این اطلاعات توسط سرگئی لاوروف در اختیار اسرائیل قرار گرفته اند.

توافق بر سر همکاری های اطلاعاتی دولت ترامپ و نتانیاهو یکی از مواردی است که اسرائیل موافق با افشا آن نبود. هرچند که این موضوع امروز افشا شده است.

موضوع پیچیده اسرائیل و فلسطین

موضوع اسرائیل و فلسطین از دیگر موارد پیچیده ای است که در گفت و گوی ترامپ و نتانیاهو مطرح شده است. ترامپ تصمیم دارد به جنگ ها و تنش های هفتاد ساله مسلمانان و یهودیان ساکن در این منطقه پایان دهد. کاری که قطعا آسان نخواهد بود.

دونالد ترامپ در ماه گدشته طی دیداری با محمود عباس درباره این موضوع گفت: من فکر می کنم این مشکلی است که مدت هاست وجود داشته و باید برطرف شود.

ترامپ قصد دارد خود را به عنوان یک داور یا میانجی برای مشکلات بین فلسطین و اسرائیل مطرح کند و شرایط را برای صلح میان دو طرف فراهم کند.

در شرایطی که دو رئیس جمهور گذشته موفق به کاهش تنش های میان بیت المقدس و تل‌آویو شده‌اند، ترامپ قصد دارد در ادامه راه پیشینیان خود تنش ها را به حداقل برساند.

ترامپ ماه گذشته گفته بود از اینکه با طرف دوست است، احساس خوشحالی می کند.

راه حل دو کشوری مدت هاست که مطرح شده است و این امید وجود دارد که در دوره فعلی به نتیجه برسد.

یکی دیگر از مباحث این سفر، تعیین محل سفارت آمریکا در اسرائیل است. مسئولین بالارتبه اطلاعاتی آمریکا همگی نسبت به انجام چنین اقدامی هشدار داده اند. از طرفی کشورهای عربی نیز نگرانی خود را نسبت انجام چنین اقدامی توسط آمریکایی های اعلام کرده اند.

بازدید از دیوار مقدس اسرائیلیان از دیگر رفتارهای مناقشه برانگیز ترامپ است. دیواری که از نظر تل آویو مرز اسرائیل و فلسطین محسوب می شود.

مترجم: مجتبی اسماعیلی/تاییدکننده: سرلک

کد خبر: 780182

وب گردی

وب گردی