موسیقی فیلم های موریس ژار بررسی می شود

"موسیقی فیلم های موریس ژار" در نشست تخصصی موسیقی فیلم  4 خرداد ساعت 30/18 با حضور نصرالله  داودی آهنگساز، مترجم و پژوهشگر در فرهنگ سرای ارسباران بررسی می شود. 

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی فرهنگ سرای ارسباران، موریس آلکسیس ژار در 13 سپتامبر 1924 در شهر لیون فرانسه متولد شد. وی در رشته مهندسی در دانشگاه سوربن تحصیل کرد . اوکه در طول جنگ جهانی دوم در ارکسترهای نظامی به نوازندگی می پرداخت پس از جنگ وارد کنسرواتوار پاریس و به تحصیل در رشته آهنگسازی مشغول شد . ژار در سال ۱۹۵۲ نخستین موسیقی فیلم را برای ژرژ فرانجی برای فیلم کوتاه «هتل معلولان» ساخت و آنچه ژار را به شهرت جهانی رساند همکاری او با «دیوید لین»، کارگردان مشهور انگلیسی بود که با فیلم «لورنس عربستان (1962)» آغاز و پس از آن برای تمامی آثار دیگرش یعنی «دکتر ژیواگو (1964)»، «دختر رایان (1970)» و نهایتا «گذری به هند (1984)» موسیقی نوشت که علاوه بر دهها جایزه بین المللی موفق به دریافت سه جایزه اسکار نیز شد.
همچنین در خاور میانه و جهان اسلام موریس ژار را بیشتر به لطف دو اثر از «مصطفی عقاد» یعنی فیلمهای «عمر مختار» و «محمد رسول الله» می شناسند. موریس ژار همچنین پدر «ژان میشل ژار» آهنگساز بزرگ فرانسوی و از بزرگان موسیقی الکترونیک نیز هست. ژار که از دهه شصت ساکن هالیوود شد تا آخر عمر برای بالغ بر صد و پنجاه فیلم موسیقی ساخت و با کارگردانان مشهوری چون «جان فرانکن هایمر»، «آلفرد هیچکاک»، «جان هیوستون»، «دیوید لین»، «لوچینو ویسکونتی» و «پیتر ویر » همکاری موثر داشت. وی سر انجام در 28 مارس 2009 میلادی چشم از جهان فرو بست.

در این نشست ضمن بررسی سبک منحصر به فرد ژار در آهنگسازی به مسائلی چون پردازش منحصر به فرد ملودی، ارکستراسیون، ساختار ریتمیک و هارمونیک برخی از آثار مهم وی مورد تحلیل قرار خواهد گرفت.
علاقمندان جهت حضور در این برنامه می‌توانند به فرهنگسرای ارسباران به نشانی خ دکترشریعتی، خیابان جلفا مراجعه و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های 20-22872818 تماس بگیرند.
دریافت: رضایی/ انتشار: سلیمی
501500

کد خبر: 780214

وب گردی

وب گردی