ترامپ بر طبل جنگ طایفه ای در منطقه می کوبد

روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم در واکنش به اظهارت «دونالد ترامپ» در نشست موسوم به 'کنفرانس آمریکایی-اسلامی- عربی' در ریاض در تحلیلی نوشت: رییس جمهوری آمریکا در ریاض خواهان جنگ علیه تروریسم نبود بلکه تنها قصد داشت آتش جنگ خونریز طایفه ای را در منطقه شعله ور کند.

به گزارش ایسکانیوز در سرمقاله امروز رای الیوم که به قلم «عبدالباری عطوان» سردبیر این روزنامه نوشته شده آمده است: از بارزترین پارادوکس های «نشست سران اسلامی آمریکایی» که شب گذشته در ریاض پایتخت عربستان سعودی برگزار شد این است که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا که 48 درصد از مردم آمریکا به دلیل نژادپرستی اش خواستار برکناری وی از قدرت هستند، پشت تریبون قرار گرفت و تبدیل به واعظ در تسامح و برابری شد و برای سران عرب که به شیوه مشکوکی مانند دانش آموزان یک مدرسه، گردآوری شده بودن، سخنانی درباره چگونگی جنگ با تروریسم و خشکاندن منابع مالی آن و تامین نکردن پناهگاه های امن برای آنان و قطع همه حمایت مالی و سیاسی و رسانه ای از آن ایراد کرد.
در حالی که توجه و اهتمام رسانه ای و سیاسی به همسر و دختر ترامپ بیش از توجه و اهتمام به وی بود، رییس جمهور آمریکا در سخنرانی اش بر تروریسم اسلامی(تکفیری) در درجه نخست و مسئولیت مبارزه با آن که باید خود کشورهای اسلامی آن را به عهده گیرند، اصرار داشت.
همچنین وی از قطعیت حمایت از فرهنگ همزیستی با دیگری دم زد و بر ضرورت رویارویی با بحران «افراطگرایی و تررویسم اسلامگراها» در تمام انواع آن تأکید کرد؛ وی از ترکیه و اردن به دلیل میزبانی پناهندگان سوری تمجید کرد و فراموش کرد یا خودش را به فراموشی زد که سیاست نژادپرستانه منفورش در مخالفت اش با همزیستی با اسلام و مسلمانان و بستن درهای کشورش به روی مهاجران سوری را؛ اقدامی که بستر مناسب و حاصلخیزی برای تنفر و افراطگرایی و تروریسم ایجاد می کند.
جنگ ها و دخالت های آمریکا در منطقه عربی و جهان اسلام بدترین نوع تروریسم خونریز است و تروریست هایی که ترامپ خواستار جنگ با آنهاست و می گوید که آنها خدا را نمی پرستند، بلکه مرگ را می پرستند، تعداد افرادی را که کشتند در مقایسه با تعداد کسانی که هواپیماها و موشک های آمریکایی در عراق، سوریه، لیبی، یمن و افغانستان کشتند، رقمی چندانی نیست.
به نوشته عطوان، چند نکته وجود دارد که اگر بخواهیم ارزیابی دقیق تر و علمی تری از جشن استقبال از ترامپ در ریاض ارائه دهیم باید در چند نکته تامل کنیم:
نخست: اصرار ترامپ بر توصیف «حزب الله» و جنبش «حماس» به عنوان دو سازمان تروریستی؛ وی تأکید می کند که هدف واقعی از این جشن و گردهمایی مجرم تلقی کردن مقاومت علیه اشغالگری اسرائیل و نیز مقدمه ای برای بسیج جهان اسلام برای جنگ با مقاومت و تاسیس ناتوی اسلامی برای انجام این ماموریت است.
دوم: افراطگرایی در مفهوم رئیس جمهور آمریکا و میزبانانش یعنی دشمنی با اسرائیل و آمریکا و اعتدال در مقابل آنها رفتن زیر پر و بال آنها و قبول کردن شان و همه سیاست های آنها به عنوان هم پیمان قوی بدون هیچ گونه تردیدی است.
سوم: ایران که ترامپ مدعی شد که ویرانی و هرج و مرج را منتشر می کند و به نزاع طایفه ای در منطقه دامن می زند و رأس سر نیزه در حمایت از تروریسم و سازمان های آن را تشکیل می دهد، دشمنی است که باید با آن جنگید و نه رژیم صهیونیستی میانه روی متمدن و صلح طلب!.
چهارم: سخنرانی «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان و مخاطب قرار دادن سران عرب در نشست، کاری از پیش نبرد و هیچ کس وجودش را احساس نکرد و این یعنی به حاشیه بردن کامل مساله فلسطین در این نشست و در مرحله آینده، تا مبادا ترامپ و چه بسا خود اسرائیل دلخور شوند به رغم آن که خود محمود عباس یکی از آنهاست؛ ترامپ اصرار دارد که اسرائیل را عصبانی نکند.
این نشست «اسلامی ترامپی» ریاض آغاز صلح در خارومیانه و جهان همانطور که ترامپ رئیس جمهور امریکا آن را توصیف کرد، نخواهد بود و نقطه آغاز جنگ علیه تروریسم نیز نیست، چرا که تا زمانی که تروریسم در مفهوم آمریکایی همچنان مظالمی را تولید می کند، تغییری بوجود نخواهد آمد در حالی که بیشتر این مظالم و نارضایتی ها در نتیجه سیاست های جانبدرانه آمریکا از دولت اشغالگر اسرائیل، حمایت آنها از جنگ ها، تروریسم و جنایت هایش بوجود می آید.
این روزنامه فرامنطقه ادامه داد که ترامپ رئیس جمهور آمریکا به کاخ سفید بر می گردد آن هم با کوله باری پر از طلا و نقره و خراج عربستانی و کشورهای (عرب)حاشیه خلیج فارس. وی به قراردادهایی به ارزش بیش از 500 میلیارد دلار که احتمالا زیادتر نیز شود دست یافت که صدها هزار و چه بسا میلیون ها فرصت شغلی برای آمریکایی ها و نه برای عرب ها و مسلمانان که میزبان وی و زیبارویانش بودند و حق میزبانی را کامل به جا آوردند، ایجاد می کند.
ترامپ جنگ علیه تروریسم را به راه نینداخت، بلکه تنها بر جنگ طایفه ای در جهان اسلامی کوفت؛ جنگی که عرب ها و مسلمانان به هر مذهبی و نژادی که باشند بارزترین قربانیان آن خواهند بود.

منبع: ایلنا

305/300

کد خبر: 780276

وب گردی

وب گردی