اجرای حکم اعدام جاسوس هندی در پاکستان به طور موقت متوقف شده است

سفیر پاکستان در دهلی نو با بیان اینکه اسلام آباد به قوانین بین المللی پایبند است خاطرنشان کرد اجرای حکم اعدام 'کلبوشان یاداو' تا زمان صدور حکم نهایی رای دیوان بین المللی دادگستری متوقف شده است.

به گزارش ایسکانیوز، 'عبدالباسط ' روز دوشنبه در گفت وگویی در دهلی نو اظهار کرد اسلام آباد از حکم موقت دیوان بین المللی دادگستری در خصوص توقف حکم اعدام ' کلبوشان یاداو' پیروی می کند.
وی در عین حال خاطرنشان کرد قوانین داخلی پاکستان بر حکم بین المللی ارجعیت دارد و هیچ کشوری در خصوص مسائل امنیتی خود مصالحه نمی کند.
سفیر پاکستان در دهلی نو با بیان اینکه 'کلبوشان یادو' متهم به تروریسم ،خرابکاری و جاسوسی است افزود:پاکستان تحت هیچ شرایطی از تروریسم چشم پوشی نمی کند.
وی در ادامه با رد برخی از خبرها در خصوص وضعیت سلامتی کلبوشان یاداو' خاطرنشان کرد جاسوس هندی دستگیر شده در پاکستان، سالم است .
این نخستین اظهار نظر مقامات دولتی پاکستان در خصوص وضعیت سلامتی 'کلبوشان یاداو' است.
پاکستان هفته گذشته بار دیگر در دیوان بین المللی دادگستری با درخواست های هند برای دسترسی و ارتباط با 'کلبوشان یاداو'مخالفت و خواستار اعدام وی شد.
دیوان بین المللی دادگستری هفته گذشته در حکمی موقت خواستار توقف حکم اعدام 'یاداو' شد.
پاکستان در واکنش به حکم دیوان بین المللی اعلام کرد این دادگاه فاقد صلاحیت لازم برای دخالت در این پرونده است.
ارتش پاکستان در 21 فروردین امسال از صدور حکم اعدام برای 'کلبوشن یاداو' تبعه هندی متهم به جاسوسی در پاکستان خبر داد و اعلام کرد حکم اعدام این تبعه هندی از سوی ژنرال 'قمر جاوید باجوا' تایید شده است.
پس از انتشار این خبر، هند در واکنشی شدید اعلام کرد هند در صورت اجرایی شدن این حکم، آن را به منزله قتل عمد تلقی خواهد کرد.
به گفته مقامات هندی، دهلی نو تاکنون 15 بار درخواست دسترسی و مشاوره به کلبوشان یاداو را به مقامات پاکستانی ارائه کرده است که پاکستان با آنها مخالفت کرده است.
هند ضمن رد اتهامات جاسوسی علیه 'کلبوشان یاداو' مدعی است که این فرد از داخل ایران توسط عوامل پاکستانی ربوده شده است.
صدور حکم اعدام 'کلبوشان یاداو' شهروند هندی ،روابط دهلی نو و اسلام آباد را وارد مرحله جدیدی از تنش کرده است .
پاکستان اعلام کرده است 'کلبوشان یاداو' از افسران نیروی دریایی هند را 13 اسفند 1394 در منطقه 'ماشکیل' در ایالت بلوچستان در حالی که قصد جاسوسی و خرابکاری علیه پاکستان داشته دستگیر کرده است .
اسلام آباد مدعی است 'یاداو' در بازجویی ها اعتراف کرده که توسط سرویس اطلاعاتی هند مامور جاسوسی و انجام فعالیت خرابکارانه در پاکستان شده است .
هند با رد اتهامات 'کلبوشان یاداو' نسبت به عواقب اعدام این تبعه هندی به پاکستان هشدار داده است .
پارلمان هند نیز با صدور بیانیه ای اعدام این شهروند هندی در پاکستان را محکوم کرد.
'سوشما سواراج' وزیر امور خارجه هند نیز با بیان اینکه دهلی نو تمام تلاش خود را برای نجات این شهروند خود به کار می گیرد نسبت به پیامدهای اعدام کلبوشان به اسلام آباد هشدار داد.

منبع: ایرنا

305/300

کد خبر: 780298

وب گردی

وب گردی