سالانه 5 میلیون هکتار از جنگل های کشور از بین می روند

قائم مقام سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیزداری کشور گفت: 5 میلیون هکتار از جنگل های کشور به عنوان ذخایر ژنتیک هستند اما متاسفانه سالانه از دست می روند و اینها ثروت جهانی هستند.

به گزارش ایسکانیوز،ناصر مقدسی در مراسم بزرگداشت روز جهانی تنوع زیستی و گردشگری پایدار افزود: امسال روز جهانی تنوع زیستی محیط زیست با عنوان تنوع زیستی و گردشگری پایدار نامگذاری شد که مسئله گردشگری پایدار یک بحث جهانی است و صنعت روبه رشد دارد و در برنامه ششم توسعه نیز از لحاظ استراتژیک جایگاه بالایی برای آن در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: مسئله گردشگری پایدار نقطه مقابل گردشگری سنتی و توریسم است که به مرور زمان با رویکرد یک جانبه گرایانه و اهداف اقتصادی به تدریج در مقابل گردشگری قرار گرفته است.

قائم مقام سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: به تدریج روش های سازگار و اعتدالی برای وضع تنوع زیستی کشور باید جایگزین شود، چراکه وضع تنوع زیستی جای خوبی ندارد و سالانه 12 درصد پرندگان، 25 درصد پستانداران و حدود 30 درصد از خزندگان در خطر انقراض هستند و حدود 5 میلیون از هکتار از جنگل ها که به عنوان ذخایر ژنتیک مطرح هستند سالانه از دست می روند که اینها ثروت جهانی محسوب می شوند.

مقدسی افزود: سازمان جنگل ها و سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص حفاظت از جنگل ها کارهای فشرده ای انجام داده چراکه این موضوع یک مطالبه اجتماعی است و باید زیرساخت های آن انجام شود.

وی با اشاره به کنوانسیون تنوع زیستی و رابطه آن بین گردشگری پایدار تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه برای حفظ و صیانت از جنگل ها، جنگل های هیرکانی وارد فاز جدیدی از گردشگری پایدار می شوند که قبلا نیز در خصوص بهره برداری از آن بحث های بسیاری صورت گرفته، اما دولت با اقدامات راهبردی که اتخاذ کرده قرار را بر این گذاشته که در یک مدت طولانی جنگل ها استراحت کنند که به این معنای استراحت دولت مردان نیست.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مقدسی گفت: یکی از جایگزین های اقتصاد چوب در جنگل ها، مسئله توریسم و اکوتوریسم پایدار است و امیدواریم بتوانیم در این زمینه موفق عمل کنیم و از جنگلداری کلاسیک به جنگلداری پایدار برسیم.

دریافت کننده: مرضیه کنگرانی / منتشر کننده: زهره حاجیان

700/308

کد خبر: 780306

وب گردی

وب گردی