قوانین کردهای سوریه در مناطق تحت کنترل خود

مخالفان سوری، حزب اتحاد دموکراتیک سوریه (PYD) را به تحمیل تصمیم‌های خود بر عرب‌ها در مناطق تحت تصرف این حزب با هدف تحکیم نفوذ خود در این مناطق متهم کردند.

به گزارش ایسکانیوز، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، مخالفان سوری اعلام کردند که حزب اتحاد دموکراتیک سوریه شهروندان را وادار می‌سازد تا اجازه اقامت بگیرند یا فردی از بین مردم این منطقه ضامن آنها شود.

ائتلاف مخالفان سوری تاکید کرد، این اقدامات که سیاست تغییر جمعیتی را چه با قدرت نرم یا خشونت آمیز تقویت می‌کند، نگرانی‌ها را نسبت به تقسیم سوریه بیشتر می‌سازد.

این در حالی است که یک رهبر کرد در توجیه این اقدامات گفته است که این اقدامات با دلایل امنیتی و به منظور جلوگیری از ورود داعش در میان افرادی است که به این منطقه می‌آیند.

وی تاکید کرد که کردهای سوریه اهداف تجزیه طلبانه ندارند.

مرکز خبری مخالف "ناظر بر شمال سوریه" در گزارشی نوشت، پس از اینکه حزب اتحاد دموکراتیک شهر عفرین و حومه آن را در شمال سوریه تحت کنترل درآورد، شروع به تحمیل دستوراتی کرد که قدرت این حزب را در شهر بیشتر می‌کند و عرصه را بر مخالفان و بر غیرنظامیانی که در مناطق تحت تصرف این حزب زندگی می‌کنند، تنگ می‌گرداند.

در این گزارش آمده است، دفتر اقامت‌ها بر هر آواره یا کسی که تمایل به اقامت در عفرین را دارد، شرط‌هایی گذاشته که مبتلا به بیماری مزمن یا بیماری واگیردار نباشد، معلولیت ذهنی نداشته باشد و همچنین اینکه حامی یا پشتیبان هیچ یک از گروه‌های داخلی یا منطقه‌ای یا بین‌المللی که تروریستی به شمار می‌آیند، نباشد. در عین حال کسی که درخواست اقامت را داده است، ضامنی از مردم عفرین داشته باشد که او را بشناسد و مسئولیت وی را در هنگام اقامتش در داخل این شهر پس از پذیرش وی برعهده بگیرد.

در مقابل، یاسر الفرحان، عضو هیئت حقوقی ائتلاف مخالفان سوری در مصاحبه با الشرق الاوسط تصریح کرد، این اقدامی جدید از سوی حزب اتحاد دموکراتیک نیست، این حزب این تدابیر را نیز درخصوص افرادی که از دیر الزور و مناطق درگیر به شهر حسکه گریخته‌اند، اجرا کرده است. آنچه که رخ می‌دهد، مصادره حق سوری‌ها برای آزادی آمد و شد و زندگی در هر نقطه‌ است. بسیاری از مردم مناطق تحت نفوذ نظام خودمختار کردها، چه از میان ترکمان‌ها یا عرب‌ها ناگزیر شدند تا به خارج از این مناطق بروند چراکه آنها مجبور شده بودند که زبان کردی را در مدارس بیاموزند همچنین به مردم مناطق دیگر چه عرب یا مسلمان یا مسیحی یا ترکمان اجازه خرید و تملک را نمی‌دادند.

از سوی دیگر، نیروهای دموکراتیک سوریه که مورد حمایت آمریکا هستند، به کنترل کامل بر حومه شرقی استان رقه، مقر داعش در شمال سوریه نزدیک شده‌اند که این امر مقدمه‌ای برای آغاز نبرد رقه است.

خبرگزاری "آرا نیوز" گزارش داد که یگان‌های مدافع خلق وابسته به نظام خودمختار کردها محموله زیادی از سلاح و تجهیزات نظامی از جمله ضد هوایی را تحویل گرفت.

در همین حال، دیده بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد، نیروهای عملیات "خشم فرات" پس از اینکه توانستند به روستاهای واقع در توابع شهر رقه بروند و همچنین به پیشروی‌هایی در روستاها به سمت شرق دست یافتند، همچنان به عملیات خود به سمت حومه شرقی ادامه می‌دهند.

منبع: ایسنا

303

کد خبر: 780331

وب گردی

وب گردی