موسویان: به ترامپ دنبال تجارت است نه مبارزه با تروریسم

عضو پیشین تیم مذاکره کننده هسته ای با بیان این که ترامپ دنبال تجارت است نه مبارزه با تروریسم، گفت: اگرترامپ، آمریکا، اروپا و دیگران واقعا میخواهند با تروریسم مبارزه کنند، آنها باید درک کنند که گروههای تروریستی القاعده و داعش و جبهه النصره، وهابیهای سنی هستند و نه شیعه.

به گزارش ایسکانیوز، سیدحسین موسویان عضو پیشین تیم مذاکره کننده هسته ای در پاسخ به این سوال که ترامپ درسفر به عربستان گفت که ایران درسراسر منطقه ازیمن تا لبنان، تروریستها را آموزش داده و اسلحه می دهد. ایران برای دهه ها جنگ فرقه گرایی درمنطقه دامن زده است. آیا شما ارزیابی او را باوردارید؟ گفت :معتقدم ترامپ خودش هم این ارزیابی را قبول ندارد.

وی افزود:شما بخاطر دارید که او درجریان مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا گفت که عربستان سعودی اولین منبع تروریسم است. بعد از انتخابات او علنا گفت که عربستان و سایر کشورهای عرب خلیج فارس چیزی بجز دلار ندارند و لذا باید به ما بپردازند. روشن است که ترامپ بدنبال صدها میلیارد دلارهای نفتی عرب های حاشیه خلیج فارس است تا درآمریکا شغل ایجاد کند و تاسیسات زیربنایی آمریکا را بازسازی کند.
موسویان خاطرنشان ساخت :بنابراین او از اتهام به ایران به عنوان ابزار فروش تسلیحات و گرفتن دلارهای نفتی استفاده خواهد کرد. او از این طریق قرارداد 100 میلیارد دلاری فروش اسلحه را امضاء کرد که قرار است تا 300 میلیارد افزایش یابد. بنابراین او می داند که چه می کند و بدنبال چاپیدن دلارهای نفتی شیوخ عرب می‌ باشد .
پژوهشگر دانشگاه پرینستون از سوی دیگر یادآور شد که نه تنها ترامپ، بلکه دولت اوباما و هزاران گزارش رسانه ای آمریکا قبلا تایید کرده اند که عربستان منبع اصلی مالی و تسلیحاتی و ایدئولوژی تروریست های وهابی درمنطقه است.
وی افزود: لذا ترامپ دنبال تجارت است نه مبارزه با تروریسم. اگرترامپ، آمریکا، اروپا و دیگران واقعا میخواهند با تروریسم مبارزه کنند، آنها باید درک کنند که گروههای تروریستی القاعده و داعش و جبهه النصره، وهابیهای سنی هستند و نه شیعه. پایگاه وهابیت هم سعودی است و نه ایران.
موسویان در سوالی دیگر درمورد روابط ایران وآمریکا و اینکه روحانی یک میانه رو است اما با مواضع تند ترامپ،شانسی برای بهبود روابط ایران و آمریکا هست؟ ادامه داد : معتقدم توافق هسته ای مثال روشنی است. بعد از 38 سال، برای اولین بار آمریکا و سایر قدرتهای جهانی با ایران وارد گفتگوی مستقیم درمورد بحران هسته ای شدند.
عضوپیشین تیم مذاکره کننده هسته ای تصریح نمود :بعد از 18 ماه گفتگوهای سطح بالا و مستقیم ، دیپلماسی موفق شد و بحران هسته ای درقالب یک توافق برد-برد برای همه طرفهای مذاکره کننده به نتیجه رسید. لذا مذاکرات وتوافق هسته ای یک مدل و میراث بزرگ دیپلماسی است که اگر ترامپ بخواهد می تواند از این مدل برای حل سایر اختلافات با ایران استفاده کند. برای حل بحرانهای منطقه،ترامپ باید مسیردیپلماسی و همکاری با ایران را ازطریق گفتگوهای مستقیم و سطح بالا دنبال کند.

302/302

کد خبر: 780343

وب گردی

وب گردی