اسلیت: مایک پنس در رسوایی‌های کاخ سفید با ترامپ همدست است

اسلیت در گزارشی به نقش معاون رئیس‌جمهور آمریکا در رسوایی‌های کاخ سفید پرداخت.

به گزارش ایسکانیوز، اسلیت در گزارشی نوشت: انتشار گزارشات مختلف درباره احتمال استیضاح «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا باعث شده معاون او –مایک پنس- که جانشین بالقوه‌اش به شمار می‌رود، در کانون توجه قرار بگیرد.

برخی معتقدند مایک پنس در اشتباهات و هرج و مرج‌های دولت ترامپ دخیل نیست. آنها می‌گویند پنس از اقدامات غیرقانونی «مایکل فلین» مشاور امنیت ملی سابق ترامپ بی خبر بوده است.

با این حال، یکی از منابع نزدیک به دولت ترامپ و مایک پنس در مصاحبه با NBC News اعلام کرد الگوی مشکوکی در جریان است. پنس در تمام رسوایی‌های پیش آمده عمدی یا غیرعمدی از هیچکدام از حقایق آگاه نبوده است.

این جریان مشکوک است و مسلماً مسئله اصلی فریب خوردن پنس نیست، بلکه مسئله این است که پنس عمداً هیچ تلاشی نمی‌کند تا از خیانت‌های اطرافیان آگاه شود. او همواره تلاش میکند ترامپ و دیگر افراد دروغگوی کابینه‌اش را تأیید کند، پس موضوع اصلی همدستی پنس با این افراد است.

برای درک این مسئله که پنس در رسوایی‌های کاخ سفید فریب نخورده و در شکل‌گیری آنها همدست بوده باید رشته‌ای از مسائل پیش آمده را در نظر داشته باشیم:

در اکتبر سال گذشته ویدئویی از اظهارات غیراخلاقی ترامپ درباره زنان منتشر شد که واکنش‌های زیادی را در پی داشت و حتی چندین زن از ترامپ به دلیل آزردن آنها شکایت کردند. با اینکه انتظار می‌رفت مایک پنس در واکنش به این موضوع از ترامپ فاصله بگیرد بیش از پیش از ترامپ دفاع کرد و تمام اتهامات علیه رئیس‌جمهور و خانواده‌اش را تکذیب کرد.

ترامپ در 11 نوامبر (سه روز پس از انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا) پنس را به عنوان مسئول انتقال قدرت انتخاب کرد. یک هفته پس از این موضوع مایکل فلین نیز سمت مشاور امنیت ملی را تصاحب کرد. موضوع مهم این است که پسر بزرگ فلین در این مدت بر خلاف قانون تلاش کرد در فعالیت‌های تیم انتقال قدرت ترامپ مشارکت کند. پنس ابتدا این موضوع را تکذیب کرد ولی پس از آن گفت فرزند فلین در برنامه‌ریزی‌ها و انجام چند کار اداری با تیم انتقال قدرت همکاری داشته است. پنس در این موضوع نیز به تکذیب حقایق پرداخت، در صورتیکه پس از مدت کوتاهی تمام گزارش‌های موجود درباره دخالت پسر فلین در امور مذکور تأیید شد.

مایکل فلین در 29 دسامبر با سرگئی کیسلیاک - سفیر روسیه در آمریکا – گفتگوی تلفنی داشت و این موضوع تا 12 ژانویه مخفی ماند. به گزارش واشنگتن‌پست فلین در این تماس درباره احتمال لغو تحریم‌های روسیه حرف زده بود. اما پنس این موضوع را تکذیب کرد. این در حالیست که این اقدام غیرقانونی فلین تأیید شد و پنس ادعا کرد که فریب دروغ‌های فلین را خورده است. سوال این است که چرا پنس باید فریب بخورد؟ او ادعا می‌کند این موضوع را در 9 فوریه فهمیده است. این در حالیست که ترامپ و دیگر اعضای دولت پیش از این اقدامات فلین مطلع بوده‌اند. چرا ترامپ و همکاران پنس در دولت باید او را فریب دهند؟ واکنش پنس به این موضوع نیز دفاع از ترامپ و دولتش بود. او در واقع از مردم خواست به رئیس‌جمهوری که حقیقت را پنهان کرده و به معاونی که فریب خورده اعتماد کنند.

در 14 فوریه ترامپ با «جیمز کومی» رئیس اف‌بی‌آی تشکیل جلسه داد و از او خواست تحقیقات درباره فلین که یک روز قبل استعفا داده بود را متوقف کند. پنس با اینکه می‌دانست ترامپ به نفع فلین با رئیس اف‌بی‌آی لابی می‌کند، عمداً از شرکت در جلسات و تحقیق درباره جزئیات این لابی‌گری طفره رفت.

با توجه به موارد گفته شده و نوع واکنش پنس، او و سخنگوهایش از مردم می‌خواهند از اشتباهاتش چشم پوشی کنند. آنها می‌گویند آمادگی مقابله با رفتار بی‌ثبات ترامپ را نداشته‌اند. اما در هرصورت این ناآگاهی چه عمدی و چه غیر عمدی قابل قبول نیست و اگر ترامپ سقوط کند پنس نیز به همراه او پایین می‌رود.

303/300

کد خبر: 780357

وب گردی

وب گردی