چرا چاپ مقالات ISI برای ایرانیان اهمیت دارد؟

اگر گذرتان به حوالی میدان انقلاب و دانشگاه تهران افتاده باشد، حتما به طرق مختلف نام ISI را شنیده است. این علامت اختصاری چیست که اینقدر ایرانیان را به خود جذب کرده است؟

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، ISI مخفف عنوان موسسه ای با تمرکز بر موضوع علم سنجی است به نام Institute for Scientific Information که بخشی از موسسه "تامسون رویترز" است. موسسه‌ ISI در سال ۱۹۶۰ توسط یوجین گارفیلد تأسیس شد. این مؤسسه توسط موسسه علمی تامسون در سال ۱۹۹۲ خریداری و به‌عنوان Thomson ISI معرفی شد و اکنون نیز با نام Thomson Scientific شناخته می شود. این مؤسسه بخشی از شرکت Thomson Reuters است.

چرا انتشار مقالات (ISI) اهمیت دارد؟

همانطور که در همایش ها و سمینار ها از شرکت کنندگان خواسته می شود تا چکیده مقالات خود را جهت داوری و پذیرش مقاله ارائه کنند، مقاله نیز در واقع چکیده ای است در مورد یک موضوع جزئی از بحثی کلی که از رساله یا کتاب استخراج می شود و به خواننده کمک می کند تا برای درک موارد مورد نیاز خود تنها به موضوعی که توجه داشته است دسترسی پیدا کند. حال در این راستا اگر هر کس برای ارائه مقالات خود از شیوه شخصی پیروی کند مخاطب را دچار سردرگمی خواه کرد.

انتشار نتایج تحقیقات، پژوهش ها و پایان نامه ها در مجلات معتبر علمی با نمایه های جهانی نقش مهمی را در ثبت دانش بشری و معرفی محققان در سطح بین المللی ایفا می کند. محققان و پژوهشگران ممکن است حاصل تحقیقات و پژوهش های خود را در قالب رساله های عریض و طویل و به شکلی موشکافانه انجام داده باشند اما این برای پژوهشگران دیگر مطلوب نخواهد بود که برای آگاهی از یک موضوع مجبور به مطالعه یک کتاب یا رساله باشند. از اینجا مورد توجه قرار گرفتن ارائه مقالات اهمیت خود را نشان می دهد.

از این رو قالب های استاندارد و پذیرفته جهانی، نویسنده و خواننده را یاری می کند تا در نوشتار و خوانش یک متن از یک الگوی واحد استفاده کنند تا هر دو طرف از این هماهنگی سود برده و راه را برای دیگری هموار کنند. ISI در واقع یکی از این قالب های جهانی پذیرفته شده است. همچنین نمایه بین المللی ISI یکی از قالب های شناخته شده است که به پژوهشگران این امکان را می‌دهد که بدانند کدام مقاله‌ها بیشتر مورد ارجاع قرار گرفته و چه مقالاتی از این مقاله، مطلبی را نقل‌ قول کرده‌ اند.

اطلاعات علمی مهم به تمامی زبان ها به چاپ می رسد اما موارد ذکر شده باید به زبان انگلیسی باشد تا تحت داوری و ارزیابی ISI قرار گیرد زیرا ارزیابی کنندگان مجلات علمی در ISI نمی توانند عناوین و منابع بکاررفته در مقالات را به زبان انگلیسی ترجمه کنند و در واقع دستور العمل این نمایه بر اساس زبان انگلیسی نوشته و طراحی شده است بنابر این امکان ارزیابی این قالب در زبان دیگر امری حرفه ای نخواهد بود، چرا که جزییات این معیارها و مقیاس ها را به هم خواهد ریخت.

جایگاه ISI در میان محققان ایرانی

در چند سال گذشته ارائه مقاله در مجلات انتشار یافته با نمایه های جهانی نظیر ISI مورد توجه اساتید ایرانی نیز قرار گرفته است، تا آنجا که کشور ایران حایز رتبه 1 علمی جهان در رشد ارائه مقالات ISI در طی بیست سال اخیر شده است. طبق بخش نامه وزارت علوم نتیجه فعالیت‌های پژوهشی که به صورت مقاله‌های علمی چاپ می‌شوند بر اساس WOS (یا JCR) بودن یا ISI Listed بودن یا ISC بودن دارای امتیازات جداگانه هستند. یکی از دلایل این توجه ایرانیان، حمایت وزارت علوم از مقالات ISI است.

از آن جا که تنها ملاک ارزشیابی تحقیقات انجام شده مقاله مستخرج از تحقیق است، در ایران حاصل تمامی تحقیقات باید به صورت مقاله چاپ شود و در واقع ملاک ارزشیابی خود مقاله نیز نیست بلکه مجله‌ای است که آن را چاپ می‌ کند. تحقیقی ارزشمند است که مقاله مستخرج از آن در مجله‌ای ISI چاپ شود. زیرا همانطور که گفته شد مقالات، نمایشگر و عصاره مطالب عمیق و البته مفصل است که ارائه آن سهولت بخش ارزیابی تحقیقات و پژوهش هاست.

دانشگاه آزاد اسلامی رتبه برتر ثبت مقالات و تولید علمی کشور

در راستای ارتقای کیفیت آموزشی و پژوهشی و رقابت با معتبرترین دانشگاه های جهان، دهه چهارم فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی، دهه انقلاب پژوهشی نامگذاری شده است. برهمین اساس به گفته دکتر نوریان سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی بودجه پژوهشی و تحقیقاتی این دانشگاه به 1000 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

دانشگاه آزاد اسلامی در اکثر پایگاه های علمی معتبر علمی دنیا از جمله ISI در رتبه نخست قرار دارد که این موضوع کمک شایانی به تولید علم کشور کرده است. به طوری که با احتساب مقالات دانشگاه آزاد اسلامی، ایران در رتبه 133 تولید علم قرار می گیرد.

اما در آخرین آمار ثبت شده پایگاه ISI، تعداد مقالات بزرگترین دانشگاه حضوری جهان، 54935 اعلام شده است.

201/200

کد خبر: 780405

وب گردی

وب گردی