دانش‌آموزان ایرانی دو سوم ایام سال درس نمی‌خوانند

در حالی که قانون می‌گوید مدارس باید ۲۰۰ روز آموزشی در یکسال تحصیلی داشته باشند، پس از ۱۵۳ روز آموزشی، دانش‌آموزان وارد فضای امتحانات شدند و حتی با در نظر گرفتن روزهای امتحانات در خردادماه در سال تحصیلی 96 - 95، تعداد روزهای تحصیلی دانش‌آموزان ایرانی به ۲۰۰ روز هم نرسید.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روزنامه جوان ،بر اساس قانون، یکسال تحصیلی از اول مهر ماه هر سال شروع و تا 31 شهریور ماه سال آینده ادامه خواهد داشت، اما مدت زمانی که دانش‌آموزان برای فرا گرفتن علم و دانش به مدارس مراجعه می‌کنند، از ابتدای مهر ماه تا 31 اردیبهشت ماه در نظر گرفته شده است. مطابق با قانون فوق سال تحصیلی 96 - 95، روز گذشته به پایان رسید و دانش‌آموزان وارد فصل امتحانات شدند. دانش‌آموزان 242 روز تقویمی را در سال سپری شده پیش روی داشتند که با احتساب 33 جمعه تعطیل، 31 پنج‌شنبه تعطیل و 25 روز تعطیل رسمی و غیررسمی و در مجموع 89 روز تعطیلی در زمان تحصیل دانش‌آموزان، آنها 153 روز به مدرسه رفتند. البته تعداد روزهای مصوب تحصیلی توسط مجلس شورای اسلامی 200 روز است؛ اگر منظور قانون‌گذار از 200 روز آموزشی تا پایان خرداد باشد، عدد فعالیت آموزشی در سال تحصیلی کمی بیشتر می‌شود.

رکورد تعطیلات در تقویم آموزشی شکسته شد

سال 96 نیز در حالی سپری شد که به اوج تعطیلات رسید و از مجموع 62 روز فروردین و اردیبهشت، 30 روز آن به تعطیلات اختصاص داشت و 32 روز آموزشی و تحصیلی در آن گذشت. 13 روز تعطیلات نوروز، شش روز تعطیلی پنج‌شنبه و جمعه و تعطیلات رسمی در فروردین ماه و10 روز پنج‌شنبه و جمعه و تعطیلات رسمی در اردیبهشت ماه که با تعطیلی انتخاباتی به دلیل شمارش آرا رکورد این تعطیلات شکسته شد. حال در کنار تعطیلات نانوشته‌ای چون انتخابات، تعطیلات آلودگی هوا، غبار، سرما، برف و یخبندان و نیز زنگ‌های مختلف همچون زلزله و حوادث طبیعی و بلایای ناگهانی و زنگ‌های مناسبتی در اوج ساعات تحصیلی را نیز اضافه کنید و در نهایت به زمان مفید آموزش و یادگیری دانش‌آموزان در مدارس برسید. موضوع قابل اهمیتی که به گفته بسیاری از کارشناسان در هیچ کجای دنیا به اندازه کشور ما دارای تعطیلات در تقویم آموزشی نیست و فرآیند یادگیری دانش‌آموزان فدای هیچ چیز نمی‌شود.

ضرورت ساماندهی تعطیلات در تقویم آموزشی کشور

حمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در رابطه با روزهای تعطیل دانش‌آموزان در مدارس و عمر مفید تحصیل آنها در سیستم آموزشی کشور می‌گوید: فارغ از هر سیاسی بازی، کشور ما در تعطیلات تقویم آموزشی از حد گذرانده است، در هیچ مملکتی به اندازه ایران تعطیلات آموزشی وجود ندارد و این در حالی است که علاوه بر تعطیلات رسمی، به بهانه‌های مختلف در طول سال، تعطیلات نانوشته پیش پای تحصیل دانش‌آموزان قرار داده می‌شود. وی در ادامه تصریح کرد: به بهانه‌های مختلف و شکل‌های گوناگون در سرتاسر ایران و اکثر استان‌ها تعطیلات نانوشته پیش روی تحصیل دانش‌آموزان قرار می‌گیرد، اگر از تعطیلات به بهانه انتخابات بگذریم، دانش‌آموزان استان‌های شمالی به بهانه برف و باران، استان‌های جنوبی به بهانه گرد و غبار و در پایتخت و کلانشهرها به بهانه آلودگی هوا تعطیل می‌شوند و هیچ یک به هدف دلخواه هم منتج نمی‌شود. سخنگوی کمیسیون آموزش بیان داشت: استان‌های مختلف نیز به بهانه‌های مختلف از قبیل زلزله، آتش‌نشانی، بلایای طبیعی و مناسبت‌های تقویمی زنگ فراغت از تحصیل را در ساعات آموزشی به صدا در می‌آورند که همین بر ساعات تعطیلی می‌افزاید. میرزاده در ادامه با تأکید بر اینکه باید تلاش شود این تعطیلات کاهش پیدا کند و عمر مفید فعالیت‌های آموزشی افزایش یابد، ‌در مورد تعطیلات پنج‌شنبه مدارس نیز اظهار داشت: این طرح به اهداف خود دستیابی نداشته است، اما از آنجایی که مصوب مجلس نیست، تصمیم درباره آن بر عهده وزارتخانه است و از آنجایی که زمان آموزشی کاهش پیدا کرده است باید تصمیمات درستی در اینباره اتخاذ شود.

جزئیات سند تحول بنیادین درباره تعطیلات در تقویم آموزشی

اشاره وی به تعطیلی پنج‌‌شنبه‌ها در حالی است که کارشناسان و معلمان بسیاری از همان روزهای اول اجرای طرح تعطیلی پنج‌شنبه‌ها هشدارهای لازم را درباره کم‌شدن زمان آموزش داده بودند. از سوی دیگر مطابق بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، بر تحول در ساختار و مدیریت زمان آموزش در مدارس و تعیین و متناسب‌سازی ساعات و روزهای آموزشی تأکید شده است. همچنین طبق جزئیات این سند بازطراحی و ساماندهی تقویم سال تحصیلی با رعایت انعطاف و توجه به شرایط اقلیمی و تأکید بر بهینه‌سازی تعطیلات صورت گیرد. چنانکه به گفته مسئولان آموزش و پرورش تعطیلات بلند‌مدت سه تا چهارماهه اصلاً نباید وجود داشته باشد و بلندترین تعطیلات شش تا هشت هفته تعریف شده است. ما‌بقی تعطیلات نیز باید در طول سال متناسب با شرایط اقلیمی توزیع شود و وزارت آموزش و پرورش در اینباره مکلف شده است تا متناسب با شرایط اقلیمی یک جدول تقویم آموزشی منعطف برای کشور در نظر بگیرد تا اینگونه به ارتقای کیفیت یادگیری دانش‌آموزان کمک کند.

دریافت کننده :سولماز ظریفی/ انتشار دهنده : زهره حاجیان

704/700

کد خبر: 780449

وب گردی

وب گردی