انتقاد دادستان کل ونزوئلا از طرح مادورو برای تشکیل "کنگره مردمی"

همزمان با ادامه ناآرامی‌ها در ونزوئلا و افزایش تعداد تلفات اعتراضات به 51 تن، دادستان کل این کشور به شدت از برنامه رئیس‌جمهور برای ایجاد یک کنگره مردمی انتقاد کرد؛ اقدامی که باعث تعمیق اختلافات علنی نادر در بین سوسیالیست‌های حاکم شد.

به گزارش ایسکانیوز، به نقل از خبرگزاری رویترز، لوئیزا اورتگا،‌ دادستان کل ونزوئلا در مارس سال جاری میلادی هنگامی که از دادگاه عالی به خاطر ابطال اختیارات مجمع ملی تحت کنترل اپوزیسیون انتقاد کرد این کشور بحران زده را حیرت زده کرد.

از آن زمان به بعد اورتگا به یک فرد غیرقابل پیش‌بینی در داخل دولت ونزوئلا تبدیل شد؛ دولتی که مخالفان آن را به تلاش برای طفره رفتن از برگزاری انتخابات از طریق ایجاد یک مجمع موازی با قدرت بازنویسی قانون اساسی متهم می‌کنند.

الیاس خائوآ، یکی از مقامات حزب حاکم سوسیالیست که مسئول این پروژه "مجمع قانونی" است اذعان کرد که اورتگا نامه‌ای برای او نوشته و نارضایتی خود را در این نامه که پیشتر در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده بود، ابراز کرد.

در این نامه اورتگا آمده است: موظفم تا دلایل خود را برای عدم مشارکت در این فعالیت توضیح دهم. به نظر من این اقدام نه تنها باعث ایجاد ثبات و برقراری صلح نمی‌شود بلکه به بحران موجود دامن می‌زند. این اقدام بسیار بی‌ثبات کننده است و قانون اساسی بی‌نظیری را که در زمان هوگو چاوز، رئیس‌جمهور فقید تدوین شد، تغییر می‌دهد.

خائوآ در پاسخ به این نامه گفت: اورتگا تنها یک عقیده سیاسی را مطرح کرده در صورتی که هیچ قدرتی برای تغییر وضعیت ندارد. ما معتقدیم تنها ارگانی که قدرت تفسیر قانون اساسی ونزوئلا را دارد، مجمع قانونی دادگاه عالی است.

این در حالی است که مخالفت علنی اورتگا تحسین معترضان را به همراه داشته است.

منبع: ایسنا

305/300

کد خبر: 780470

وب گردی

وب گردی