جذب و بورس دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در سال 96 /توسعه کیفی دانش از الزامات  اقتصاد دانش بنیان است

رییس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی از جذب و بورس دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در سال 96 خبر داد.

دکتر علی اکبر ولایتی، رییس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی در حاشیه برگزاری پنجمین دوره جشنواره فرهیختگان و سی‌ و‌ پنجمین سالگرد تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی در جمع خبرنگاران گفت: دانشگاه آزاد اسلامی نه تنها در کشور بلکه در منطقه و جهان یک پدیده جدید در تاریخ آموزش عالی محسوب می شود. این مجموعه علمی با حرکت انقلابی در زمان امام خمینی (ره) شروع شد و با سرعت پیش رفت و عملا آموزش عالی را در کشور گسترش داد تا اینکه به نوعی خودکفایی در بسترسازی آموزش عالی رسیدیم.

وی افزود: لیکن باید در ایجاد تحول و ارتقای کیفیت این مجموعه تلاش شود تا براساس منویات مقام معظم رهبری و در راستای اقتصاد دانش بنیان حرکت کنیم. این امر مستلزم توسعه کیفی دانش است وباید در جهتی باشد که مورد نیاز کشور است.

وی اظهار کرد: آنچه مسلم است این است که اقتصاد دانش‌بنیان نیازمند ارتقای کیفیت و دقت بیشتری در انتخاب نوع رشته‌هاست و دانشگاه آزاد اسلامی تلاش دارد این کار را در سراسر کشور برای جذب نخبگان توسعه دهد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: برای جذب نخبگان باید امتیازهای ویژه‌ای قائل شویم و عده‌ای از دانشجویانی که در درجات بالای تحصیلی هستند را به عنوان بورسیه دانشگاه آزاد اسلامی جذب کنیم که در درجه اول اولویت با دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی و پس از آن اولویت با سایر دانشگاه‌هاست.

ولایتی هدف از جذب نخبگان را زمینه‌سازی برای کادرسازی در حوزه آموزش و پژوهش عنوان کرد و گفت: این موضوع یکی از اقداماتی است که امسال در دانشگاه آزاد اسلامی آغاز خواهد شد و به جای آنکه دانشجویان نخبه ما جذب کشورهای خارجی شوند می‌توانند با زمینه‌سازی که توسط دانشگاه آزاد اسلامی انجام می‌شود، جذب این دانشگاه شوند.

رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی افزود: اگر این تعهد صورت بگیرد بدون تردید در درجه اول از فرار مغزها جلوگیری خواهد شد و از سوی دیگر برای آینده‌سازی دانشگاه آزاد اسلامی گام‌های مثبت برداشته خواهد شد. امیدواریم که بتوانیم به دیگر کشورهای منطقه در توسعه آموزش عالی کمک کنیم.

وی گفت:‌ ما با کشورهایی همچون عراق، لبنان، آذربایجان و سایر کشورهای همسایه می‌توانیم در توسعه آموزش عالی معاضدت داشته باشیم. توقع کشورهای همسایه و اسلامی از ایران این است که بتوانند از تجربیات ما استفاده کنند و ما در دانشگاه آزاد اسلامی بنا داریم که انشاءالله کارهایی که در حوزه خارجی انجام می‌دهیم به جای بعضی کارهای بی‌هدف یا کم ارزش و بعضا زیان‌آور که در خارج از کشور انجام می‌شود، آن را به‌صورت هدفمند در کشورهای مورد توجه و علاقه‌مند به جمهوری اسلامی ایران انجام دهیم.

ولایتی افزود: اگر بتوانیم این کار را در منطقه انجام دهیم قطب علمی و پژوهشی منطقه جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی درباره چگونگی پرورش ایده‌های دانش‌بنیان گفت: بدون تردید اقتصاد دانش‌بنیان نیاز به ایجاد تنوع در آموزش عالی و بالا بردن کیفیت آموزش دارد و باید دید که نیازمندی‌های صنعت، کشاورزی و سایر بخش‌هایی که بر اساس دانش کیفیت آنها ارتقاء پیدا می‌کند و اشکالات آنها برطرف می‌شود چگونه است تا در این مسیر گام برداریم.

رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به سوال دیگری مبنی‌بر اینکه رئیس دانشگاه آزاد اسلامی چه زمانی به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی خواهد شد، گفت:‌ اکنون سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی دکتر نوریان هستند که با کفایت بسیار خوبی کارهای دانشگاه را سامان‌ داده‌اند و ما امیدواریم که بتوانیم از وجود ایشان در دراز مدت هم استفاده کنیم.

کد خبر: 780504

وب گردی

وب گردی