وقتی گوجه‌فرنگی به نماد روابط روسیه و ترکیه تبدیل می‌شود!

نخست‌وزیر ترکیه با تاکید بر اینکه بسیاری از موانع بر سر راه عادی‌سازی مناسبات میان آنکارا و روسیه برداشته شده است، «گوجه‌فرنگی» را نماد روابط دو کشور دانست.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه ملیت، بن‌علی ییلدریم، نخست وزیر ترکیه، گفت: بخش مهمی از موانعی که بر سر راه عادی‌سازی روابط میان ترکیه و روسیه وجود داشت با گام‌هایی که دو طرف برداشتند از میان برداشته شده است.

وی دیروز پیش از عزیمت به گرجستان در گفتگو با خبرنگاران با بیان این مطلب گفت: با نخست وزیر روسیه در حاشیه نشست سازمان همکاری‌های اقتصادی دریای سیاه دیدار و موضوعات مرتبط با روابط دو کشور را بررسی کردیم.

نخست وزیر ترکیه با اشاره به تصمیم روسیه درباره لغو تحریم‌هایی که در بخش‌های گردشگری، هتل‌داری، مناقصه‌های دولتی، صنایع چوب، خدمات پیمانکاری، خدمات مشاوره مهندسی علیه ترکیه اجرا می شد، گفت: این محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها از ماه جاری میلادی لغو شده و با گام‌هایی که برداشتیم، بسیاری از موانع موجود در روند عادی‌سازی روابط میان دو کشور از میان برداشته شده است.

ییلدریم افزود: از ماه جاری کادر پرواز و افراد دارای گذرنامه‌های خدمت به صورت متقابل در سفر به روسیه و ترکیه از دریافت روادید معاف خواهند شد.

وی درباره موضوع صادارت گوجه‌فرنگی از ترکیه به روسیه گفت: گوجه‌فرنگی تبدیل به نماد روابط دو کشور شده است. در واقع درباره حل همه مسائل غیر از مسئله صادرات گوجه‌فرنگی پیشرفت‌های جدی داشتیم.

نخست وزیر ترکیه با تأکید بر اینکه حساسیت‌هایمان را درباره گوجه‌فرنگی به طرف روس اعلام کرده‌ایم، گفت: برای حل این مسئله کمی به زمان نیاز داریم. در بیانیه مشترک، بندی درباره موافقت با واردات تولیدات فصلی وجود دارد. به عبارت دیگر، گام‌هایی با توجه به درخواست‌های و نیازهای فصلی برداشته خواهد شد.

نخست وزیر ترکیه گفت: بی‌تردید در آینده برای حل اساسی این مسئله تلاش‌های لازم ادامه خواهد یافت. دولت روسیه نیز در پی حمایت از بخش کشاورزی و تولیدات این کشور است و ما نیز این موضوع را درک می‌کنیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

305/300

کد خبر: 780514

وب گردی

وب گردی