گسترش همکاری های دوجانبه محور دیدارهای وزیر بهداشت ایران با همتایان خارجی اش

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران که در راس هیاتی برای شرکت در هفتادمین مجمع جهانی سلامت به ژنو سوئیس سفر کرده است، عصر دیروز در نشست های جداگانه ای با وزرای بهداشت پاکستان، ایتالیا، قزاقستان و انگلیس دیدار و گفت وگو کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، دکتر سید حسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران در روز اول سفرش به ژنو، پس از شرکت در نشست تخصصی «توسعه پایدار» با خانم افضل طرار وزیر بهداشت پاکستان دیدار و گفت وگو کرد.

طرفین در این دیدار پیرامون توسعه همکاری های دوجانبه در حوزه سلامت به ویژه جلوگیری از شیوع بیمارهای واگیردار گفت وگو کردند.

در این نشست همچنین خانم دکتر 'سانیا نیشتر' نامزد دبیر کل سازمان جهانی بهداشت نیز حضور داشت.

خانم نیشتر در این نشست ضمن اذعان به تلاش های دولت ایران در بهبود وضعیت بهداشت اجتماعی، مدعی شد که ایران یکی از نمونه های بارز پیشرفت در حوزه سلامت در منطقه به حساب می آید.

وی همچنین نقش برجسته و فعال ایران در جهان اسلام را شایسته ستایش دانست و مدعی شد که چنانچه او به مقام دبیر کلی سازمان جهانی بهداشت انتخاب شود، از تجربیات و مشارکت ایران در این سازمان استفاده خواهد کرد.

گفتنی است امروز قرار است دبیر کل جدید سازمان جهانی بهداشت انتخاب شود. دبیر کنونی سازمان جهانی بهداشت را خانم «مارگارت چان» برعهده دارد. او از ژانویه سال 2007 به عنوان دبیر کل این سازمان انتخاب شد.

دکتر هاشمی متعاقب این دیدار، با 'یلژان بیتانو' وزیر بهداشت قزاقستان دیدار و گفت وگو کرد
وی در این دیدار از وی دعوت به عمل آورد تا ضمن سفر به ایران از ظرفیت های بهداشتی کشورمان و تحولات صورت گرفته طی سال های اخیر دیدن کند.

دکتر هاشمی عنوان کرد که روابط اقتصادی میان ایران و قزاقستان طی سال های اخیر پیشرفت های خوبی داشته اما در زمینه بهداشت و دارو چندان رضایت بخش نبوده است.

وی ضمن تاکید بر لزوم گسترش همکاری های دوجانبه در حوزه سلامت، تاکید کرد که دو کشور همچنین قادر خواهند بود تا در زمینه پیشگیری و مقابله با بیماری های غیرواگیر بایکدیگر همکاری کنند.

وزیر بهداشت کشورمان با اشاره به ظرفیت های علمی و دانشگاهی کشورمان عنوان کرد که ایران آمادگی دارد تا در این زمینه همکاری هایش را با قزاقستان توسعه دهد.

هاشمی در پایان تاکید کرد: ما از هر اقدامی برای گسترش همکاری های دو جانبه با قزاقستان استقبال می کنیم.

وزیر بهداشت قزاقستان نیز ضمن استقبال از دعوت وزیر بهداشت کشورمان برای سفر به ایران، متقابلا از وی برای سفر به قزاقستان دعوت به عمل آورد.

وی همچنین خواستار توسعه همکاری های دوجانبه در زمینه خدمات بهداشت، به ویژه مقابله با شیوع بیماری های غیرواگیر شد.

وزیر بهداشت کشورمان پس از آن با خانم بیتریس لورنزین ، وزیر بهداشت ایتالیا دیدار کرد.

دکتر هاشمی در این دیدار بیان داشت: دو کشور خواهان بهبود روابط در تمام حوزه ها هستند و یکی از حوزه هایی که می تواند مورد هدف باشد حوزه سلامت است .
هاشمی اضافه کرد: در حوزه تجهیزات پزشکی و دارویی نیز دو کشور می توانند از تجربیات یکدیگر بهره مند شوند.

وزیر بهداشت کشورمان اضافه کرد: ما در ایران، طرح مقابله با بیماری های غیر واگیر را شروع کردیم و می توانیم تجربیاتمان را با متخصصین ایتالیایی به اشتراک بگذاریم.

وی افزود: همکاری های خوبی میان مراکز عملی و دانشگاهی ایران و ایتالیا ایجاد شده اما در زمینه دارویی هنوز نیازمند پیشرفت هستیم که بایستی مورد توجه قرار گیرد.

وزیر بهداشت ایتالیا نیز در این نشست، ضمن تاکید بر لزوم ارتقاء سطح همکاری های دوجانبه در حوزه سلامت، تاکید کرد که دستور پیگیری و اجرایی شدن تفاهمی که با ایران در سال 2016 در رابطه با گسترش همکاری های حوزه سلامت به امضاء رسید، را صادر کرده است.

دکتر هاشمی در آخرین دیدار دیروزش با 'روری استوارت' معاون وزیر توسعه بین الملل انگلیس دیدار و ابراز آمادگی کرد که در جریان دیدارش با جرمی هانت وزیر بهداشت انگلیس، سطح همکاری ها در حوزه سلامت را گسترش دهند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران صبح دیروز (دوشنبه) در راس هیئتی عالی رتبه در امور سلامت از کشورمان برای شرکت در هفتادمین نشست مجمع جهانی سلامت، وارد ژنو سوئیس شد.

در نشست مجمع جهانی سلامت که روز دوشنبه گشایش یافت، هیأت هایی از 194 کشور عضو این نهاد حضور دارند.

وظایف اصلی مجمع جهانی سلامت جهانی که نهاد عالی تصمیم گیرنده سازمان بهداشت جهانی محسوب می شود، سیاستگذاری، نظارت بر خط مشی مالی و بررسی و تائید بودجه پیشنهادی این سازمان است.

مجمع جهانی سلامت بالاترین مرجع سیاستگذاری بهداشت در سطح جهانی است که از وزرای بهداشت کشورهای عضو تشکیل شده است.

دریافت کننده:زهرا پورعادل/انتشاردهنده:زهره حاجیان

700/703

کد خبر: 780519

وب گردی

وب گردی