صالحی امیری: صنعت فرهنگ می تواند جایگزین صنعت نفت شود/باید فرآیند حقوقی برای ثبت کپی رایت انجام دهیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با کشف نفت نقابی بر چهره فرهنگ انداخته شده و فرهنگ و تمدن ما آن طور که باید شناخته نشده است.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در هفتمین همایش مالکیت ادبی و هنری که در حال برگزاری است گفت: بحث فرهنگ عامه بحث بسیار مهمی است و در این مورد عمدتاً یک خلط مبحثی نسبت به فرهنگ عامه و فرهنگ عمومی یا فرهنگ عامیانه وجود دارد که این دو مبحث از هم جدا هستند.

وی افزود: فرهنگ عمومی مجموعه ای از آداب و رسوم روشن در یک جامعه است که جامعه نسبت به آن واکنش مثبت دارد و دارای ریشه های فرهنگی و تمدنی در این جغرافیاست و با خلقیات جامعه ایرانی انطباق دارد ولی فرهنگ عامیانه فاقد ریشه های تاریخی و فرهنگی است که با فرهنگ ایرانیان انطباق ندارد و باید تکفیکی بین فرهنگ عامه و فرهنگ عامیانه قائل شد.

صالحی امیری اظهار کرد: ما در حوزه فرهنگی و فرهنگ عمومی که یکی از مولفه های فرهنگ دینی و ملی ما است در دنیا مطرح هستیم و جغرافیای ما فرهنگی است و در بحث مزیت ها در میان کشورهای مختلف ایران مزیت های فرهنگی قالب است و با کشف نفت نقابی بر چهره فرهنگ انداخته شده و فرهنگ و تمدن ما آن طور که باید شناخته نشده است.

وزیر فرهنگ ارشاد و اسلامی گفت: حرکتی شروع شده و به وسیله فرهنگ و همچنین شبکه های مجازی که بتوانیم داشته های فرهنگی خود را احصا کنیم و به لحاظ حقوقی این کار را توسط مجلس شورای اسلامی تثبیت کنیم و بتوانیم در عرصه ملی، منطقه ای و فراملی خودمان را عرضه کنیم و در این رابطه اتفاقات جدیدی در عرصه هنر خواهد افتاد ولی متاسفانه در این زمینه تلاش های زیادی انجام نداده ایم.

وی با بیان این که کشورهایی چون چین با 120 میلیارد دلار، کسب درآمد فرهنگی و کره با 42 میلیارد دلار در بحث فرهنگی در دنیا پیشتاز هستند گفت: چین با خلق آثار دستی که نشات گرفته از فرهنگ عامه آن است به نفوذ فرهنگی در بسیاری از منازل جهانیان پرداخته در حالی که در فرهنگ ما بسیار عناصر هویتی که می تواند به صنایع فرهنگی تبدیل شود وجود دارد.

صالحی امیری بیان کرد: بازی های رایانه ای، گردش مالی 450 میلیارد تومان توسط چند جوان خلاق برای ایران رقم زده و امروز این حرکت در حال گسترش است. همچنین در خصوص انیمیشن یا مدرسه موش ها که یک پروژه کاملا بومی بوده و در بازار جهانی جای خود را پیدا کرده است.

صالحی امیری گفت: در حوزه فرهنگ دینی کشور ما بسیار غنی است، نمایشهایی مانند تعزیه در ایران به یک شیوه بی بدیل اجرا می شود و نشات گرفته از فرهنگ عاشورا که به وسیله آن در جامعه بازنمایی می شود و در نقاط مختلف کشور به شیوه های مختلفی بازنمایی می شود که بسیار کم نظیر است و در هر جغرافیا تعریف خاصی از تعزیه وجود دارد که از فرهنگ دینی ما تغذیه شده است.

وی همچنین به آیین های سنتی نوروز، چهارشنبه سوری، سیزده بدر، فرهنگ چادرنشینی عشایر اشاره کرد و گفت: همه اینها متعلق به این سرزمین است و می تواند به یک عنصر هنری در ایران ثبت ملی و در دنیا ثبت جهانی شود و همچنین در بعد میراث فرهنگی کشور ما دارای عناصر بسیاری برای عرضه است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در فرهنگ عمومی 30 دستگاه مشترکا فعالیت می کنند و هدف شورای فرهنگ عمومی حفظ و گسترش فرهنگ عمومی مردم ایران است که در نقاط مختلف کشور لباس و سبکهای مختلف معیشتی وجود دارد که اینها می تواند با تکیه بر زبان هنری ارزشمندی مانند تئاتر، موسیقی، شعر و ادب ارایه شود.

صالحی امیری ابراز کرد: در حوزه فرهنگ باید دو کار صورت گیرد. ابتدا باید ظرفیتهایمان را شناسایی کنیم و فرایند حقوقی برای ثبت کپی رایت انجام دهیم و این مساله با هماهنگی مجلس و تصویب کپی رایت در مجلس باید صورت گیرد زیرا کار با دنیا بدون تصویب کپی رایت ممکن نیست و در ترجمه آثار و فروش آن به جهانیان این مشکل را داریم.

وی افزود: بعد از تصویب قانون کپی رایت صادرات کالای فرهنگی در حوزه های مختلفی چون سینما، تئاتر، موسیقی دچار تحول در صادرات کالای فرهنگی خواهیم شد. به عنوان مثال، ما دارای سبک نقاشی هستیم و می توانیم آن را به دنیا صادر کنیم و این ارزشها نهفته در فرهنگ دینی ما است.

صالحی امیری با اشاره به ورود اسلام به ایران ابراز کرد: ایرانیان در بدو ورود اسلام انتزاجی بین فرهنگ ایرانی و اسلامی قرار دادند که در هیچ جغرافیایی آن را سراغ نداریم که جامعه ای فرهنگ اسلام را بپذیرد و نسبت به فرهنگ خود نیز پافشاری داشته باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: ما دارای عمق استراتژیک فرهنگی هستیم و عنصر زبان فارسی را با وجود پذیرش اسلام حفظ کرده ایم و با توجه به تحولاتی که در زبان کشورهایی همچون ترکیه و آذربایجان اتفاق افتاده زبان فارسی در ایران یک زبان ماندگار شد.

وی تصریح کرد: پس از تصویب قانون کپی رایت اقتصاد مقاومتی و اشتغال و تولید در ایران فراگیر می شود. در یک برنامه بلندمدت صنعت فرهنگ می تواند جایگزین صنعت نفت شود.

صالحی امیری اظهار کرد: امروز با پدیده ای به نام جعل در بسیاری از عرصه های هنری شاهد هستیم که نظم قانون کپی رایت، با حمایت از مولف و ناشر می تواند به این قضیه سامان دهد و نکته بعدی این است که دیپلماسی فرهنگی امروز در دنیا مطرح است و زبان امروز دنیا، زبان تند و خشن و پرخاشگری نیست بلکه زبان تعامل با دیگر کشورها و زبان گفتگو است و دیپلماسی نیازمند گفتگو است. عنصری به نام رسانه قدرت نرم و تکنولوژی و صنایع خلاق فرهنگی یکی از کانون های قدرت نرم هستند و امروز با تولید، توزیع، کالای فرهنگی می توانیم فرهنگ ایرانی را منتشر کنیم و اینها استقلال فرهنگی ایران را در اقصی نقاط دنیا باعث می شود و دیپلمات فرهنگی یک ساز و کار جدید برای تعامل با دنیا و گسترش فرهنگ ملی و اشتراکات ملت هاست و یکی از دلایلی که روی فرهنگ ملی و فرهنگ عمومی نهادها و اسطوره های این سرزمین تاکید داریم و اصرارمان این است که از مرزهایمان عبور کنیم و به گسترش فرهنگمان در دنیا وارد شویم. حتی روسای کشورهای غربی در تبریک عید نوروز به غنای فرهنگ ایرانی اذعان دارند زیرا خودشان فاقد غنای فرهنگی هستند و در افق 1404 چشم انداز یکی از شاخص های برجسته آن عناصر و مولفه های فرهنگ ملی و دینی و عمومی مردم است.
وزیر ارشاد در پایان اظهار کرد: پیروزی ملت را بر ملت تبریک می گویم و با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری حق و الناس رعایت شد و فضای رقابتی برای حضور همه خلایق در دوره انتخابات فراهم شد. مردم کار را تمام کردند ولی کار ما و شما آغاز شد و باید پاسخگوی مطالبات به جامعه ای باشیم که به ما اعتماد کردند.

خبرنگار: بخشی پور/انتشار:سلیمی

500

کد خبر: 780531

وب گردی

وب گردی