مصطفی پورمحمدی: مهاجرت نخبگان  به کمتر از 5 درصد  رسیده است

مصطفی پورمحمدی گفت: امروز در دنیا مقوله قدرت نرم اهمیت زیادی پیدا کرده و یک دگردیسی بر مبانی قدرت و اقتدار ملی و اقتدار جهانی و بین المللی شکل گرفته است.

به گزارش ایسکانیوز، مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری در ابتدای هفتمین همایش ملی حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط با موضوع حمایت از نمودهای فرهنگ عامه و حقوق مالکیت فکری گفت: در این روزها شاهد حماسه تاریخ ساز ملت شریفمان در 29 اردیبهشت بودیم که بی شک در تاریخ معاصر ما ماندگار خواهد شد و این اتفاق بیانگر فرهنگ فاخر اجتماعی، سیاسی و تمدن ساز ملت بزرگ ایران است. به رئیس جمهورمان تبریک می گویم و این حمایت گسترده نشانگر بسیار چشمگیری است که بی شک سبب تقویت، تثبیت و ایجاد انگیزه و حمایت ویژه مردم و شعارها، اهداف و برنامه های وی و دولتش بوده است.

پورمحمدی ابراز کرد: امروز در دنیا مقوله قدرت نرم اهمیت زیادی پیدا کرده و یک دگردیسی بر مبانی قدرت و اقتدار ملی و اقتدار جهانی و بین المللی شکل گرفته است.

وزیر دادگستری اظهار کرد: موضوع قدرت سخت محور اقتدار و قدرت کشورهااست که بخش عظیمی از منابع ملت ها هزینه می شود. در منطقه خودمان آنچه برجسته بود تاکنون تحولات جهانی و منطقه است که تلاش دارد استفاده از قدرت سخت و قدرت نظامی با پشتوانه قدرت اقتصادی را پیش ببرد و آنچه که در منطقه ریاض اخیرا شاهد آن بودیم ولی واقعیت این است که دنیا چرخش عظیمی پیدا کرده و تحول از قدرت سخت به قدرت نرم خودش را نشان می دهد و سایه سنگینش در فضاهای ملی، منطقه ای و جهانی تحمیل شده است.

پورمحمدی تصریح کرد: در حوزه قدرت نرم چهار موضوع قدرت علمی، روحی، معنوی، قدرت سیاسی و قدرت فرهنگی مورد توجه و تعیین کننده هستند و در چند سال گذشته جمهوری اسلامی در تولید قدرت نرم دفاع و تثبیت آن و ارتقای جایگاه جهانی ما در منطقه نقش فوق العاده ای داشته است و این موجب مباهات است.

وزیر دادگستری ابراز کرد: به اصطلاح ما اول بنایش را برپا کن و بعد کارهای رونمایی را تنظیم کن. پس ما ابتدا باید به یک تولید کننده و پدیدآورنده فعال در حوزه تولیدات فرهنگی و هنری تبدیل شویم و بعد برای حقوق مرتبط با آن تلاش کنیم البته جمهوری اسلامی در این سالهای اخیر نقش برجسته ای را ایفاء کرده است.

وی با توجه به انتخابات اخیر عنوان کرد: دولت بسیار در مظان انتقاد بود و به ما خرده می گرفتند تنها به مساله برجام پرداخته ایم و در دیدار با مقام معظم رهبری ایشان به ما می گفتند کارهایتان را گزارش دهید و فعالیت دستگاه ها در زاویه قرار می گرفت. اما در فصل انتخابات ناچار به بیان کارهای دولت بودیم ولی به ما گفتند این حرف ها تبلیغاتی است و چرا الان این مسائل را بازگو می کنید ولی باید انسان فعالیت هایی که انجام می دهد را باید بازگو کند و آنها را به مردم و فعالان عرصه های مختلف عنوان کند تا همه از دست آوردهای دولت در عرصه های مختلف آشنا شوند که ما این کار را در دولت دوازدهم در دستور کار داریم.

پورمحمدی در بیان آماری از فعالیتهای دولت در طی این سه سال گذشته گفت: ظرف سه سال گذشته در کسب ارتقای رتبه جهانی موفق به کسب رتبه 28 در دنیا شده ایم در حوزه تولید علم رتبه اول جهان را در این حوزه به دست آورده ایم و چهارمین کشور برتر دنیا در زمینه آموزش عالی هستیم و از رتبه 26 در سال 2013 به رتبه 4 در سال 2016 ارتقا پیدا کردیم و فارغ التحصیلان مهندسی از نظر میزان تعداد مقالات پزشکی ما رتبه دوم جهانی را ظرف چهار سال گذشته کسب کرده اند و از 9 هزار و 943 به 14 هزار و 902 مقاله ارتقا پیدا کرده که رشد 14 درصدی مقالات پزشکی را بیان می کند همچنین در حوزه آی سی تی پهنای باندمان از 624 مگابایت به 4هزار و 5/6 برابر و به زبان دیگر 70 درصد شاهد بودیم و کاربران اینترنت پرسرعت از 5/4 میلیون در سال 92 به 34 میلیون کاربر در سال 96 ارتقا یافتند و همچنین یک شاخص مهم دیگر در دولت دکتر روحانی مهاجرت نخبگان است که از 20 درصد مهاجرت در سال گذشته به کمتر از 5 درصد نخبگان علمی رسیده و با سیر مهاجرت سیر معکوس مواجه بودیم و در تثبیت قدرت نرم یکی از شاخص های قدرت علمی است این موضوع را عنوان می کند.

وی ابراز کرد: در آستانه ماه مبارک رمضان، از خداوند منان مسالت داریم که از مواهب معنوی این ماه کمال استفاده را داشته باشیم و می توان گفت، یک رکن مهم در فرهنگ عنصر معنویت است که در عنصر معنویت پایداری و صبوری اجتماعی را میسر می کند و کشور ما جزو مقاومترین و صبورترین ملت ها در برابر فشارهاست که نمودهای فراوانش را تاکنون شاهد بوده ایم.
وزیر دادگستری بیان کرد: انتخابات پیش به خوبی و وضوح شفافیت و تغییرات در عرصه های جهانی است و با توجه به سفر پر طمطراق رئیس جمهور آمریکا به عربستان که بزرگترین قرارداد تجاری جهانی همراه با حضور بیشترین رهبران کشورهای عربی و اسلامی تحت تاثیر انتخابات ایران قرار گرفت و میزان خبر تولید شده انتخابات ایران این سفر را کاملا کنار زد و در حد یک خبر سطحی قرار داد.
پورمحمدی در خصوص بحث قدرت فرهنگی تصریح کرد: خوشبختانه ملت ما در عرصه تولید قدرت نرم توانمندی هایش را نشان داده و امروز جمهوری اسلامی صاحب توانمندی در عرصه قدرت نرم است و این مساله را در تراز قدرتهای نظامی قرار داده است و قدرتهای دنیا می دانند که اتفاق بزرگ تبدیل قدرت سخت به قدرت نرم و ایران اتفاق افتاده است و ایران در این عرصه با قدرت می تازد و از فعالان این عرصه سپاسگزاری می کنیم و همین طور از مردم که حافظ این فضا هستند.
وزیر دادگستری در بحث حمایت معنوی ابراز کرد: بحث مالکیت فکری بسیار مطرح است و به طور ویژه در خصوص مالکیت ادبی و هنری به آن پرداخته شده و لوایح را پس از تکمیل و بازنگری به مجلس فرستاده ایم که حقوق مالکیت فکری در حوزه فرهنگ عامه و فوکلور موضوع این همایش است و نزدیک به دو سال به صورت کار فشرده در دبیرخانه شورای مالکیت فکری که در محل دادگستری قرار دارد مورد بررسی و بحث قرار داده ایم و پیش نویس این لایحه نوشته شده است.
پورمحمدی خاطر نشان کرد: آگاهی از حقوق فرهنگ عامه و حقوق مرتبط با آن باعث شده که این موارد تبدیل به یک دانشنامه شود که در آینده مواد قانونی اش تکمیل خواهد شد و در دولت تایید و مجلس تصویب شود. سازمان میراث فرهنگی و وزارت ارشاد اسلامی دو محور این حوزه هستند و بخشهای دیگر زیر مجموعه این دو سازمان در این خصوص باید فعالیت کنند و حقوق مالکیت فکری به اقتصاد دانش بنیان مرتبط است که بحث تولید قدرت نرم را شامل می شود که از آن در تحریمهای اخیر مقفول مانده ایم و انشالله این تلاشها ادامه پیدا کند.

خبرنگار:بخشی پور/انتشار:سلیمی

500

کد خبر: 780590

وب گردی

وب گردی