آمایش سرزمین اولویت محیط زیست کشور

مدیر کل آموزش سازمان حفاظت محیط‌زیست در یادداشتی در زیست بوم نوشت:در ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم رئیس‌جمهور آن را دولت محیط‌زیست نامگذاری کرد. حسن روحانی یکی از اولویت‌هایش را حل مشکلات زیست‌محیطی کشور دانست، چون به دلیل تصمیمات اتخاذ شده در دولت‌های گذشته محیط‌زیست با خشک شدن دریاچه ارومیه، تالاب‌های کشور، آلودگی هوا و شکارهای غیرمجاز در معرض نابودی قرار گرفته بود.

به گزارش ایسکانیوز،کیومرث کلانتری در زیست بوم نوشت، در ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم رئیس‌جمهور آن را دولت محیط‌زیست نامگذاری کرد. حسن روحانی یکی از اولویت‌هایش را حل مشکلات زیست‌محیطی کشور دانست، چون به دلیل تصمیمات اتخاذ شده در دولت‌های گذشته محیط‌زیست با خشک شدن دریاچه ارومیه، تالاب‌های کشور، آلودگی هوا و شکارهای غیرمجاز در معرض نابودی قرار گرفته بود.

افزایش روزهای پاک، ارتقای وضعیت معیشتی محیط‌ بانان، بهبود دریاچه ارومیه و بهبود کیفیت سوخت را می‌توان نمونه‌‌هایی از دستاورد‌های زیست‌محیطی دولت یازدهم دانست. با توجه به مطالبات مردم و مباحث مطرح شده در زمینه محیط‌زیست در مناظره‌های انتخابات ریاست‌جمهوری انتظار می‌رود دولت دوازدهم حوزه محیط‌زیست را جزو اولویت‌هایش قرار دهد. امروزه در حوزه محیط‌زیست مباحث مختلف همچون گرد و غبار، آلودگی هوا در کلانشهرها و بهبود و بهسازی اکوسیستم آسیب دیده مطرح است. بی شک تداوم احیای دریاچه ارومیه و تالاب‌های کشور همچون گاوخونی، پریشان، هامون و شادگان که به دلیل رعایت نکردن حقابه‌های محیط‌زیستی در دولت‌های گذشته با بحران مواجه شده، در دولت دوازدهم همچون دولت یازدهم مورد توجه قرار می‌گیرد.

مدیریت منابع اولویت دولت دوازدهم باشد
از دیگر اولویت‌های دولت دوازدهم در حوزه محیط‌زیست می‌توان به مدیریت در منابع آب و استفاده اصولی از آب اشاره کرد. همچنین در کشور استاندارد سازی خودرو، بهینه‌سازی مصرف سوخت و انرژی از اقدامات اولیه در دولت یازدهم بود. امید است در دولت دوازدهم هم این اقدامات تداوم یابد. دولت یازدهم دوران شکوفایی محیط‌زیست کشور بود، طبیعتا دولت دوازدهم نیز دوران طلایی برای مسائل محیط‌زیستی کشور محسوب می‌شود. در این دولت اقدامات پیشگیرانه برای حفظ محیط‌زیست ملموس‌تر مشاهده خواهد شد.

آمایش سرزمین، دیگر اولویت محیط‌زیست کشور
با توجه به اینکه آغاز به کار دولت دوازدهم با اجرای برنامه ششم توسعه همراه است، توجه به آمایش سرزمین و استفاده مناسب از پهنه سرزمین ایران از اولویت‌های اصلی است، چون آبادسازی سواحل و بهره‌گیری از مواهب الهی در کشور از اهمیت برخوردار است. این در حالی است که به دلیل سوء استفاده از سواحل شاهد بروز مشکلات محیط‌زیستی در آن نواحی هستیم. همچنین با توسعه حمل و نقل ریلی، عمومی و تامین تجهیزات می‌توان در حفظ محیط‌زیست تاثیرگذار بود.

کمبودها در سازمان حفاظت محیط‌زیست برطرف شود
در سال‌های اخیر سازمان حفاظت محیط‌زیست با کمبودهای فراوان رو به رو بوده است. وقتی این سازمان به جایگاه خود بر اساس رسالتش دست یابد می‌تواند به منابع مالی، نیروی انسانی و تجهیزاتی لازم به شکل مناسب مجهز شود. مساحت ایران، یک‌میلیون و ۸۷۳‌هزار و ۹۵۹ کیلومتر مربع است. 13‌میلیون از این اراضی جزو مناطق حفاظت شده و پارک‌های ملی است که توسط سازمان حفاظت محیط‌زیست تحت مدیریت و حفاظت قرار می‌گیرد. این امر به نیروی انسانی آموزش دیده مجهز، تجهیزات مناسب و امکانات پیشرفته نیازمند است. برای کاهش صدمات محیط‌زیستی در حوزه صنعت می‌توان با به‌کارگیری نیروهای مجرب اقدامات مناسب را لحاظ کرد. در دولت دوازدهم باید برای افزایش نیرو در سازمان حفاظت محیط‌زیست، به روز کردن تجهیزات و تامین منابع مالی اقدامات لازم را انجام داد.

توجه به آموزش‌های محیط‌زیستی در دولت دوازدهم
دولت روحانی محیط‌زیستی‌ترین دولت ایران تاکنون بوده است. همگان می‌توانند دوشادوش دولت و مسئولان مربوطه در حوزه محیط‌زیست برای احیای محیط‌زیست وارد عمل شوند. در این زمینه می‌توان از طریق آموزش گسترده از سوی رسانه‌ها، رسانه ملی، مدارس و نهادهای دانشگاهی کشور نسل جدید را نسبت به محیط‌زیست دغدغه‌مند کرد. رسانه ملی می‌تواند برای آگاه سازی و آموزش‌های محیط‌زیستی در ارتقای فرهنگ جامعه به شکل کلان تاثیرگذار باشد. رسانه ملی بر اساس وظایف قانونی‌اش باید مسائل و مشکلات محیط‌زیستی را برای مردم تشریح کرده و به این شکل مردم را نسبت به وضعیت محیط‌زیست کشور آگاه کند.

مشارکت مردمی در حوزه محیط‌زیست
سازمان‌های مردم نهاد مهم‌ترین رکن در شکوفایی سرمایه‌های اجتماعی هستند که چهارمین پایه در پایداری هر حکومتی قلمداد می‌شوند. مشارکت‌های مردمی و واگذاری امور به افراد از طریق آموزش، اطلاع‌رسانی و آگاه سازی از وضعیت محیط‌زیست و بستر سازی برای ایجاد شرایط مطلوب در کشور باید مورد توجه قرار گیرد. همچنین توجه و ارزیابی تاثیرات محیط‌زیستی بر توسعه کشور از مسائل مهم مطرح شده در برنامه ششم توسعه است. در سال‌های گذشته تشکل‌های مردم نهاد قدرت و ظرفیت مناسبی در حل مشکلات محیط‌زیستی کشور داشته و از بعد کمی نیز تعداد آنها افزایش یافته است.

امروزه همراهی مردم در حوزه محیط‌زیست از اهمیت بسزایی برخوردار است. در دولت یازدهم به دلیل آگاهی مردم و مسئولان به حوزه محیط‌زیست شاهد اقدامات مناسب بودیم. امید است تا پایان دولت دوازدهم بتوان عملکردها و اعداد و ارقام بیشتر و بهتری برای ارائه به مردم در حوزه حفظ محیط‌زیست داشته باشیم. دولت دوازدهم باید با توجه جدی به مدیریت آب، مدیریت جنگل‌ها و... در حوزه حفظ محیط‌زیست کوشا باشد. سازمان حفاظت محیط‌زیست را باید با کمک مردم حفظ کرد. اگرچه استفاده از نیروهای انتظامی در برخی مواقع برای حفاظت از محیط‌زیست از اهمیت قابل ملاحظه‌ای برخوردار است، اما ایجاد دغدغه محیط‌زیستی در بین مردم می‌تواند باعث حفظ آن شود. حوزه محیط‌زیست مقوله‌ای حاکمیتی است، طبیعتا برای اعمال حاکمیت باید از منابع مالی، تجهیزاتی و منابع انسانی استفاده کرد.

در حوزه محیط‌زیست در مجلس موضوعات متعددی همچون آلودگی هوا، قوانین مربوط به مدیریت تالاب‌ها، آلودگی خاک و... مطرح و این نهاد تصمیمات مناسب اتخاد کرده است. همچنین با اجرای برنامه ششم توسعه شاهد اعمال قوانین مطابق با موارد کارشناسی و علم روز هستیم. باید توجه داشت به صرف تصویب یک قانون نمی‌توان محیط‌زیست را حفظ کرد و برای این کار نیازمند بودجه و امکانات هستیم. امید است در دولت دوازدهم در زمینه تامین تجهیزات اقدامات لازم در اولویت قرار گیرد. مردم باید به مطالبه‌گری در حوزه محیط‌زیست بیشتر بها دهند تا به این ترتیب مسئولان در حوزه محیط‌زیست بتوانند به ارائه خدمات بپردازند.

دریافت کننده:زهرا پورعادل/انشاردهنده:زهره حاجیان

700/703

کد خبر: 780592

وب گردی

وب گردی