دکتر ولایتی: استان‌ها در منطقه خود زیان‌دهی واحد ها را متوقف کنند/کشورهای خارجی برای جذب نخبگان ایران تلاش می کنند

سی و پنجمین سالگرد تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی و مراسم افتتاح جشنواره فرهیختگان این دانشگاه صبح امروز با حضور دکتر علی اکبر ولایتی رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر علی محمد نوریان سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر جاسبی عضو هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی و معاون و مسئولان این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی در این مراسم ضمن تبریک سالگرد دانشگاه و جشنواره فرهیختگان و گرامیداشت یاد آیت الله هاشمی رفسنجانی (ره) از همه کسانی که برای این دانشگاه تلاش کردند، از جمله دکتر جاسبی و دکتر میرزاده قدردانی کرد.

ولایتی به تاریخ علمی ایران اشاره کرد و گفت: ظرفیت ایجاد دانشگاه آزاد اسلامی در کشور ما وجود داشته است و مردم ما در سخترین شرایط دنبال علم ورزی بودند. دین اسلامی نیز بر مبنای علم است، اولین مدارس و دانشگاه ها، مساجد بودند. همچنین در ایران نیز هر جا مجالی بود حتی در شرایط اشغال درکار تعلیم و تعلم بوده است. اسلام هم همیشه مردم را به علم، پرسش، تحقیق و تعلیم ترقیب کرده است.

او ادامه داد: همه این موارد از دلایلی است که مردم از دانشگاه آزاد اسلامی استقبال کردند و این دانشگاه به این شکل گسترش پیدا کرد که امروز به جایی رسیده که صندلی دارد اما داوطلب ندارد. در گذشته از هر 10 نفر متقاضی تحصیل در دانشگاه یک نفر موفق می شد اما امروز هر کسی آموزش بخواهد مانعی برایش وجود ندارد. دانشگاه آزاد اسلامی در کمیت به جاهای خوبی رسیده و اینکه بر کیفیت تاکید داریم به معنای آن نیست که دیگر به کمیت اهمیت ندهیم یا آن را دست کم بگیریم. زمینه سازی و ایجاد ساختمان و وسایل کار بسیار بزرگی در دانشگاه آزاد اسلامی بود که در کشور سابقه نداشته است.

رئیس هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی به فرار مغزها اشاره کرد و گفت: یکی از مسائلی که فرنگی‌ها در صدد آن هستند، جذب نخبگان و مغزهاست. کشورهایی مانند کانادا که بی هیچ دلیلی با ایران عناد دارند برای جذب نخبگان ما تلاش می کنند. در نظر داریم در سال جدید جذب مغزها را داخل کشور انجام دهیم. هر فردی ترجیح می دهد در وطن خودش زندگی کند.

ولایتی افزود: موضوع جذب نخبگان غیرممکن نیست. بخشی از بودجه امسال دانشگاه آزاد اسلامی نیز صرف این کار خواهد شد. دکتر نوریان و موسی خانی نیز باید در این زمینه برنامه عملی شان را ارائه کنند. یکی از هدف های این موضوع جلوگیری از خالی شدن کشور از نخبگان و کادرسازی برای آینده آموزش و پژوهش است. ما باید از هزینه زندگی این افراد را به عهده بگیریم و با کمک هزینه تحصیلی این برنامه ها را در کشور تضمین کنیم.

آزمایشگاه ها و امکانات دانشگاه آزاد اسلامی باید برای علوم جدید مجهز شوند
او به اهمیت پژوهش اشاره کرد و گفت: آزمایشگاه ها و امکانات دانشگاه آزاد اسلامی باید برای علوم جدید مجهز شوند. همچنین آزمایش کردن تئوری ها یکی از کارهای اساسی است که باید در دستور کار قرار گیرد. متاسفانه در کشور ما به جز حوزه پزشکی ما بقی حوزه ها آزمایش نمی شوند, بنابراین این مسئله باید توسعه پیدا کند و ما باید سمت علم پژوهش محور و پژوهش نیاز محور گام برداریم و با توجه به نیازهای کشور پژوهش ها را ساماندهی کنیم. ارتباط با صنایع و شناخت نیاز آنها از جمله مواردی است که به این موضوع کمک می کند.
رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه برخی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی همچنان زیان ده هستند، گفت: هراستان و منطقه باید مسئله زیان دهی واحد های خود را برطرف کند و موضوع زیان دهی واحدها نباید به سازمان مرکزی ابلاغ شود. دانشگاه آزاد اسلامی هر استان می تواند به واحدهای زیان ده خود کمک کند. دلخوشی مردم ما وجود واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در نقاط دور دست و همه مناطق ایران است، ما نباید با تعطیلی واحدها این دلخوشی را از مردم بگیریم. دانشگاه آزاد اسلامی توانسته آموزش عالی را در همه جای کشور توسعه دهد، بنابراین این مسئله باید به قوت در جای خود باقی بماند.
ولایتی گفت: اگر در برخی رشته ها نیاز شغلی وجود ندارد و فارغ التحصیلان آن رشته بعد از اتمام دانشگاه بیکار هستند باید سمت برنامه ریزی جدید حرکت کنیم و از ظرفیت هایی مانند سازمان سما استفاده کنیم. سازمان سما می تواند مراکزی مانند کالج ایجاد کند تا فارغ التحصیلانی در حوزه فنی و حرفه ای داشته باشد. متاسفانه در کشور ما تکنسین وجود ندارد, به طور مثال ما تکنسین حوزه کشاورزی، مکانیک و پزشکی نداریم. این موضوع باید گسترش پیدا کند.
او به سند آمایش سرزمینی اشاره کرد و گفت: دانشگاه آزاد اسلامی جزو افتخارات جمهوری اسلامی است. آمایش سرزمینی همین توجه به نیاز مناطق است که براساس آن تحقیقات صورت گیرد.
رئیس هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی در پایان ضمن قدردانی از مسئولان این دانشگاه گفت: همان گونه که مقام معظم رهبری تاکید کردند؛ ایجاد شغل و کارآفرینی باید از اولویت های دانشگاه آزاد اسلامی باشد تا فارغ التحصیلان نگرانی برای کار نداشته باشند و بلافاصله بعد از تحصیل مشغول به کار شوند.

خبرنگار: مهرنوش زارعی هنزکی/انتشار: آخوندی

204/200

کد خبر: 780616

وب گردی

وب گردی