دانشگاه آزاد اسلامی توسعه مرزهای دانش را دنبال می کند/تغییر ماموریت سما در راستای رهنمودهای مقام معظم رهبری/گسترش نظریه پردازی در حوزه های دینی فرهنگی و اجتماعی

سی و پنجمین سالگرد تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی و مراسم افتتاح جشنواره فرهیختگان این دانشگاه صبح امروز با حضور دکتر علی اکبر ولایتی رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر علی محمد نوریان سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر جاسبی عضو هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی و معاون و مسئولان این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی در این مراسم گفت: خدا را شاکرم که این فرصت ارزنده را به بنده اعطا کرد تا در سال های آخر کارم در خدمت علم باشم.

نوریان ضمن قدردانی از دکتر ولایتی برای ایجاد این فرصت، گفت: حضرت امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری و آیت الله هاشمی رفسنجانی (ره) کسانی بودند که سال های طولانی نقش آفرینی کردند تا دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یکی از نهادهای انقلاب به بزرگترین مجموعه علمی تبدیل شود.

او علو درجات برای امام راحل و آیت الله هاشمی(ره) را از خداوند خواستار شد و گفت: دکتر ولایتی یکی از 30 استاد برجسته کشور، در رشته تخصصی خود در منطقه و دنیا سرآمد است، با عنایتی که مقام معظم رهبری به دانشگاه آزاد اسلامی داشتند، دکتر ولایتی را برای ریاست هیات موسس و هیات امنای این دانشگاه انتخاب کردند تا همه ما بتوانیم در راستای اهداف بلند انقلاب قدم برداریم و دانشگاه آزاد اسلامی را به جایگاه حقیقی اش برسانیم.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی به انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: باید به مقام معظم رهبری برای حضور پرشور مردم در انتخابات شاد باش گفت. همچنین به دکتر روحانی نیز تبریک می گویم. از طرفی مهندس محسن هاشمی معاون عمرانی دانشگاه با بالاترین رای به عنوان عضو شورای شهر تهران انتخاب شد که باید برای این موضوع به مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی تبریک گفت.

نوریان افزود: دانشگاه آزاد اسلامی حاصل تلاش و زحمت های زیادی است، دکتر جاسبی سال های سال تلاش کرد تا این دانشگاه در همه جای کشور حضور داشته باشد و امروز هر جای ایران که پا می گذاریم آثار وجود او را می بینیم اما بدهی همه ما به مردان غیوری است که در انقلاب و دفاع مقدس با خون خود درخت انقلاب را پرورش دادند تا ما امروز در این منطقه نا امن در امنیت کامل زندگی کنیم.

او ضمن گرامیداشت یاد شهدای دفاع مقدس و سالگرد آزاد سازی خرمشهر، گفت: خوشبختانه سالروز دانشگاه آزاد اسلامی در سالهای اخیر با افتتاج جشنواره فرهیختگان مصادف شده که این موضوع اهداف والای این دانشگاه را نشان می دهد. دانشگاه آزاد اسلامی دنبال تبدیل ایده ها به عمل، رسیدن به دستاوردهای علمی، کارآفرینی، و توسعه مرزهای دانش است.

دکتر نوریان در توضیح استراتژی اول دانشگاه مبنی بر شناسایی و جذب نخبگان خاطرنشان کرد: دانشگاه در این زمینه به ایجاد شبکه علمی پژوهشگران و فرهیختگان، ایجاد شبکه علمی بین واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی، ایجاد شبکه علمی بین دانشگاه آزاد اسلامی و سایر دانشگاه های کشور و ایجاد شبکه علمی بین دانشگاه آزاد اسلامی و سایر دانشگاههای خارجی اقدام عملی خواهد کرد.

راه اندازی و گسترش قطبهای علمی و گروههای تحقیقاتی مأموریت گرا در دانشگاه آزاد اسلامی

وی به تشریح استراتژی دوم دانشگاه مبنی بر حمایت مادی و معنوی از نخبگان پرداخت و گفت: همکاری با صنایع مهم و استراتژیک کشور و برقراری ارتباط با دستگاههای دولتی و خدماتی از ابتکارات مهم ما در این زمینه خواهد بود. البته از ابتکارات عملی در این حوزه راه اندازی و گسترش قطبهای علمی و گروههای تحقیقاتی مأموریت گراست.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه توسعه فناوری، تجاری سازی یافته های تحقیقاتی و تبدیل علم به ثروت، زیرمجموعه استراتژی سوم دانشگاه (تخصیص بورس تحصیلی به افراد شاخص علمی و فاقد تمکن مالی) است، اظهار داشت: از ابتکارات عملی در این حوزه گسترش پارک های علم و فناوری در استان های مختلف، تأسیس دفاتر تجاری سازی، توسعه دفاتر کارآفرینی و گسترش شرکت های دانش بنیان است که مورد تاکید جدی مقام معظم رهبری است.

توسعه تحصیلات تکمیلی در راستای برنامه توسعه کشور

دکتر نوریان در ادامه با تبیین استراتژی چهارم دانشگاه مبنی بر توسعه مراکز تحقیقاتی و علمی خاطرنشان کرد: در این زمینه توسعه تحصیلات تکمیلی در راستای برنامه توسعه کشور، همراهی با سند آمایش آموزش عالی و تهیه سند آمایش دانشگاه آزاد اسلامی و رعایت استانداردهای آموزشی و پژوهشی و توسعه رشته های متناسب با فرصتها و ظرفیت های منطقه ای در دستورکار قرار گرفته است. همچنین از ابتکارات عملی در این حوزه می توان به تعامل ارگانیک با صنایع و مسئولان سازمان های دولتی منطقه و توجه به رشته های نیازمحور اشاره کرد.

وی افزود: تأکید بر شیوه های نوین آموزشی، بازنگری محتوایی دروس و تدوین برنامه های بین رشته ای مورد نیاز کشور و مهارت آموزی و آموزش های فنی و حرفه ای، زمینه های رسیدن به استراتژی پنجم دانشگاه مبنی بر آماده سازی زیرساخت ها و ابزارهای موردنیاز جهت فعالیت های علمی و پژوهشی را فراهم می کند. از ابتکارات عملی در این حوزه، حرکت درجهت تحقق منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی در مهارت آموزی و آموزش های فنی و حرفه ای است و دانشگاه آزاد اسلامی مفتخر است به عنوان اولین تشکیلاتی که به این خواسته رهبر معظم انقلاب لبیک گفته، اعلام آمادگی کند که مراکز سما را در جهت مهارت آموزی و آموزش های فنی و حرفه ای بسیج می کند.

دکتر نوریان، استراتژی بعدی دانشگاه را شامل تعامل و هماهنگی با دولت، مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی دانست و گفت: از ابتکارات عملی دراین حوزه، همکاری پویا و سازنده با مسئولین وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، وزارت آموزش پرورش، معاون علمی و فناوری رئیس جمهو و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

وی افزود: خوشبختانه امروز با تعامل مثبت دانشگاه آزاد اسلامی با وزارت علوم، شاهد آن هستیم که تمامی رشته های دانشگاه در دفترچه انتخاب رشته کنکور دارای مجوز است. ما این همکاری پویا و سازنده را با تمامی وزارتخانه ها ادامه خواهیم داد.

گسترش و تعمیق مطالعات درحوزه علوم انسانی

دکتر نوریان با تشریح استراتژی هفتم دانشگاه، گفت: تأکید بر گسترش و تعمیق مطالعات درحوزه علوم انسانی، پرداختن به پژوهش های بنیادی در این حوزه و گسترش نظریه پردازی در حوزه های دینی ، فرهنگی و اجتماعی از اصول اصلی مدیریت جدید دانشگاه خواهد بود و از ابتکارات عملی دراین حوزه تشویق اعضاء هیأت علمی به نگارش کتاب، مقاله و انجام طرح های تحقیقاتی مربوط است.

وی در تشریح و تبیین استراتژی هشتم دانشگاه، خاطرنشان کرد: بین المللی سازی دانشگاه آزاد اسلامی از طریق توجه به دیپلماسی علم و فناوری، برقراری ارتباط و بهره گیری از پتانسیل های کشورهای دوست، مسلمان و همسو، هم افزایی و توسعه دستاوردهای علمی و پژوهشی بین کشور ها از طریق پروژه های مشترک تحقیقاتی و مبادله استاد و دانشجو و ترویج تمدن و فرهنگ ایرانی – اسلامی زیربناهای استراتژی هشتم دانشگاه است و از ابتکارات عملی دراین حوزه می توان به حضور در ساختارهای دولتی منطقه ای و بین المللی و سازمان های مردم نهاد بین دانشگاهی اشاره کرد.

وی با اشاره به برگزاری اجلاس آسایهل 2017 در روزهای اخیر گفت: خوشبختانه در زمان مدیریت دکتر میرزاده که بر خود واجب می دانم از زحمات ایشان تشکر کنم دانشگاه آزاد اسلامی به ریاست انجمن آسایهل که 256 دانشگاه برتر دنیا در آن عضویت دارند، درآمد. این انجمن در چند روز گذشته در کشور اندونزی برگزار شد و دکتر موسی خانی به عنوان نماینده دانشگاه آزاد اسلامی در این اجلاس شرکت کرد.

وی افزود: بنده به عنوان کسی که 16 سال تجربه کار بین المللی در سازمان بین المللی هواشناسی WMO داشته ام، مطمئنم که دانشگاه آزاد اسلامی دارای پتانسیل زیادی است که بتواند در حوزه های بین المللی شناخته شود.

واگذاری اختیارات بیشتر به ساختارهای منطقه ای و استانی دانشگاه آزاد اسلامی

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی در نهایت با اشاره به استراتژی نهم دانشگاه گفت: ساماندهی و مهندسی مجدد ساختار دانشگاه در راستای چابک سازی، واگذاری اختیارات بیشتر به ساختارهای منطقه ای و استانی، تفکیک ساختارآموزشی و پژوهشی و فناوری از ساختارهای اقتصادی برای افزایش نقش درآمدهای غیر شهریه ای و توجه ویژه به رشته پزشکی از طریق ایجاد سازمان علوم پزشکی آزاد اسلامی در دستورکار قرار دارد. از ابتکارات عملی دراین حوزه تشکیل کمیته های تخصصی برای پرداختن به امور فوق است.

وی در ادامه تاکید کرد: ساماندهی و مهندسی مجدد ساختار دانشگاه در راستای چابک سازی است و با برنامه ریزی های صورت گرفته زمانی که ساختارآموزشی و پژوهشی و فناوری از ساختار اقتصادی( برای افزایش نقش درآمدهای غیر شهریه ای) تفکیک شود، افراد مازاد می توانند در ساختار اقتصادی مشغول فعالیت شوند.

دکتر نوریان ابراز امیدواری کرد، طی 3-2 سال آینده در ساختار بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی، با یک برنامه ریزی متناسب و همکاری مجموعه و خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی، هیچ واحد زیان دهی وجود نداشته باشد و بتوانیم با همکاری همه خانواده دانشگاه، به جایگاهی شایسته نظام جمهوری اسلامی برسیم.

وی گفت: مدیری که موفق است و کار خود را به درستی انجام می دهد، لزومی به تغییر آن نیست. اما اگر عملکرد مدیری ناموفق باشد ولو اینکه ممکن است آن مدیر انسان وارسته و والایی باشد، باید تغییر کند.

استقرار نظام شایسته سالاری

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: نقش آفرینی در موضوعات یادشده با روش هایی نظیر استقرار نظام شایسته سالاری، ایجاد انظباط و شفافیت مالی، تغییر مأموریت مراکز سما به مرکز مهارت آموزی و آموزش های فنی و حرفه ای، فراهم کردن بسترهای پژوهش هدفمند و کارآمد در راستای اقتصاد مقاومتی، افزایش خلاقیت و نوآوری پژوهشگران و دانشجویان، حمایت از دانشجویان نخبه و با استعداد و جذب اساتید، نخبگان و فرهیختگان خواد بود.

دکتر نوریان با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی بعنوان بزرگترین دانشگاه حضوری جهان از نظر کمیت، گام های محکمی را بسوی دانشگاه نسل سوم برداشته و جهت گیری برای قرار گرفتن در بین صد دانشگاه برتر جهان به عنوان یک دانشگاه نسل چهارم را در دستور کار دارد، گفت: در جهت تحقق گام های فوق، بودجه تحقیقاتی دانشگاه در سال جاری از 600 میلیارد تومان به 1000 میلیارد تومان اصلاح شده است.

توانمندسازی و رشد علمی اعضاء هیأت علمی

وی خاطرنشان کرد: مصمم هستیم با توانمندسازی و رشد علمی اعضاء هیأت علمی و کارکنان و بسیج تمامی استعدادهای درخشان دانشجویان در کنار ایجاد زیر ساخت های لازم و متکی بر آینده پژوهی در شکل دهی جامعه فردایمان نقش مناسب و در خوری را برعهده گیریم.

دکتر نوریان گفت: در راستای تحقق اهداف، مدیریت جدید دانشگاه و معاون پژوهشی ملاقات هایی با معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت برنامه ریزی و معاونان وزرای علوم تحقیقات و فناوری ، وزارت کار ، رفاه و امور اجتماعی ، وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکی انجام شده است. در این ملاقات ها تفاهم های اولیه برای توسعه همکاری های علمی و پژوهشی صورت پذیرفته که از جمله آنها مشارکت در طرح های کلان و ملی معاونت علمی و فناوری و سایر وزارتخانه های فوق الذکر است.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی در پایان با بیان اینکه از صمیم قلب برای همه فرهیختگان، اساتید، نخبگان، دانشجویان و کارکنان عزیز آرزوی توفیق خدمتگزاری صادقانه و مورد قبول درگاه ذات اقدس احدیت را مسئلت دارم، افزود: از همه بزرگواران و خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی دعوت می کنم با ارسال پیشنهادات خود برای تعالی دانشگاه و تحقق شعار نقش آفرینی در تحقق شعار سال ، اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال ما را در انجام وظیفه خطیری که برعهده داریم، یاری نمایند.

خبرنگار: مهرنوش زارعی هنزکی/انتشار: آخوندی

204/200

کد خبر: 780634

وب گردی

وب گردی