حشد شعبی: کنترل مرزهای عراق-سوریه را به دست می‌گیریم

معاون رئیس حشد شعبی عراق تأکید کرد که جنگ در مرزهای این کشور با سوریه احتمالا حشد شعبی را به داخل خاک سوریه بکشاند.

به گزارش ایسکانیوز، ابومهدی المهندس، معاون رئیس حشد شعبی در مصاحبه با روزنامه الاخبار لبنان گفت: حشد شعبی تحت امر حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق است که از فرماندهی حشد خواسته به مرزها بروند.

وی گفت: تروریست‌های داعش از مسیرهای موصل برای عبور از ترکیه و سپس به عراق استفاده می‌کنند. آن‌ها از مرزهای ترکیه و سوریه و شهرهای البعاج، القیروان و تلعفر تا شهر موصل عبور می‌کنند. ما امروز بعد از اینکه خط دفاعی‌مان به خط نیروهای پیشمرگ در سنجار رسید، شهر تلعفر را به طور کامل محاصره کردیم و بعد از آزادی شهر القیروان به البعاج و مرزهای سوریه خواهیم رفت.

ابومهدی المهندس تعقیب نیروهای داعش در داخل مرزهای سوریه را نیز بعید ندانست و به اظهارات حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق و فالح الفیاض، مشاور امنیت ملی این کشور در این باره اشاره کرد.

وی افزود: ما به حق طبیعی و قطعی خود درباره مقابله با تروریسم در سوریه پایبند هستیم. از بین بردن تروریسم تنها از طریق هماهنگی و توافق میان بغداد و دمشق ممکن است. عراق سوریه را یک کشور دارای حاکمیت و مشروع می‌داند.

المهندس درباره امکان رفتن به الانبار برای بازپس‌گیری شهرهای عنه، راوه و القائم گفت: طرحی برای حفظ تمامی مرزها وجود دارد. اگر فرماندهی کل از ما بخواهد به آنجا خواهیم رفت و اگر دولت بتواند تمامی مرزها را حفظ کند نیازی به رفتن به آنجا نیست. اقدامات حشد شعبی در راستای اقدامات فرماندهی مشترک است.

وی گفت: طرح قدیمی آمریکا سیطره بر منطقه است. بیشتر عراقی‌ها مخالف حضور آمریکا هستند. آنچه که ائتلاف ضد داعش به طور کلی و آمریکا انجام می‌دهند بی فایده است و عراق نیازی به آن ندارد و در واقع نیازی به آنها ندارد. ما مخالف حضور نیروهای خارجی چه نظامی و چه امنیتی هستیم. حضور خارجی خط قرمزی است که بر روی حاکمیت تأثیر می‌گذارد. درگیری میان نیروهای حشد شعبی و نیروهای آمریکایی در صورت تجاوز به حاکمیت عراق ممکن است. تاکنون چنین مسئله‌ای رخ نداده و فرماندهی عملیات مشترک اجازه چنین تنش‌هایی را نمی‌دهد.

وی گفت: حشد شعبی امکان ندارد وارد سیاست شود بلکه ما باید از روند سیاسی حمایت کنیم و وارد رقابت سیاسی نشویم.

احتمالا دلیل نخست خدشه‌دار کردن چهره حشد شعبی از سوی رسانه‌های غربی و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس نقش ایران در تشکیل آن است. المهندس نه تنها این را انکار نمی‌کند بلکه در حد افتخار به آن اذعان دارد. وی می‌گوید: ایران در دوره حکومت نظام سابق نقش بزرگی در میزبانی از شیعیان، سنی‌ها و کردها داشت. در تأسیس نیرهای مبارز ما و ارتقای آن‌ها مثل سازمان بدر نقش زیادی داشت. بعد از سقوط نظام صدام ایران از نظر مالی و سیاسی به عراق کمک کرد. زمانی که عراقی‌ها ندای مرجعیت را پاسخ دادند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران نقش آشکاری در آموزش نیروهای ما داشت.

وی درباره روابط با لبنان و عماد مغنیه و مصطفی بدرالدین از فرماندهان حزب الله که در سوریه به شهادت رسیدند، صحبت کرد. المهندس گفت: رابطمه من با این دو و بقیه برادران مقاومت و سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان یک رابطه قدیمی است. عماد مغنیه و مصطفی بدرالدین نخستین گروه‌های مقامت علیه اشغال را آموزش دادند. مشارکت حزب الله به عنوان مشاور در جنگ علیه داعش بسیار مهم است. نصرالله با اطلاع و موافقت دولت عراق جوانانی را به اینجا فرستاد.

وی اتهامات علیه حشد شعبی درباره نقض حقوق بشر را ادعا دانست و گفت: حشد شعبی این مسائل را از طریق دستگاه امنیتی با دقت بررسی می‌کند و ما آماده تحقیقات در این باره هستیم. ما که جان خود را فدا می‌کنیم چگونه ممکن است که مرتکب جنایت شویم و چرا مردم را برباییم. ما تا به این لحظه مرتکب هیچ اقدام خارج از قانونی نشده‌ایم.

منبع: ایسنا

305/300

کد خبر: 780649

وب گردی

وب گردی