بوم گردی مناسب با محیط زیست در آشوراده ایجاد شود

ایجاد بوم گردی مناسب با محیط زیست و جلوگیری از ساخت و سازهای سنگین در آشوراده از جمله موارد مطرح شده در کرسی آزاد اندیشی دانشگاه منابع طبیعی گرگان با موضوع آشوراده بود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مهر، کرسی آزاداندیشی انجمن علمی دانشگاه منابع طبیعی گرگان با موضوع «گردشگری آشوراده» ظهر دوشنبه با حضور جمعی از سمن‌های گردشگری و محیط‌زیست و تعدادی از فارغ‌التحصیلان حوزه گردشگری و محیط‌زیست در گرگان برگزار شد.

معاون اداره کل حفاظت محیط زیست استان گلستان هم در این جلسه گفت: سیاست‌های آشوراده ۱۰ الی ۱۵ ساله است و با حساسیت‌های زیادی در فضای مجازی و واقعی جامعه دنبال می‌شود.

سید مجتبی حسینی افزود: در حال حاضر ستادی در فضای مجازی تشکیل شده تحت عنوان نجات میان کاله که از استان مازندران هدایت می‌شود و عمده افرادی که عضو این ستاد شده‌اند اصلا آشنایی کامل با میان کاله ندارند و یا حتی یکبار هم به آن سفر نکرده‌اند.

وی با اشاره به جلسه ای که برای نجات خلیج گرگان برگزار شده، تصریح کرد: مجموعه رسوب‌های جمع شده در دهانه خلیج گرگان از سوی بندر امیر آباد به این سمت آمده است و ما توقع داریم بندر میان کاله و بندر امیر آماد به یک چشم دیده شود.

معاون اداره کل حفاظت محیط زیست استان گلستان با بیان اینکه حساسیت به آشوراده باید از مجرای درست پیگیری شود، گفت: طبق قانون، محیط زیست عرصه‌هایی را شناسایی می‌کند و تحت مدیریت خود قراردادهایی برای تحقیق و آموزش و پژوهش در این زمینه می‌بندد.

مدیریت میان کاله نیازمند طرح تفصیلی است

حسینی با بیان اینکه عرصه‌هایی را که دارای شرایط خاص هستند تحت مدیریت قرار دادیم، افزود: پناهگاه حیات وحش میان کاله سابقه ۴۰ الی ۵۰ ساله دارد و باید برای مدیریت آن طرح جامع تفصیلی نوشته شده و طبق آن خدمات ارائه شود.

وی افزود: از بدو تاسیس محیط زیست، این سازمان به عنوان دکور بوده است و کارایی آن چنانی نداشته است.

وی تصریح کرد: اگر به شرایط کشور نگاهی بیندازیم قبل از انقلاب به محیط زیست توجهی نمی‌شده، بعد از انقلاب کشور ما هشت سال درگیر جنگ شدو بعد از آن هم درگیر دولت‌های مختلف و با همه این شعار زدگی‌ها سازمان محیط زیست در حد حرف در بدنه دولت حضور دارد.

معاون اداره کل حفاظت محیط زیست استان گلستان اظهار کرد: ما شاهدیم که هر کسی از ظن خودش خواستار کمک به محیط زیست است که این کار باید در سایه شناخت محیط زیست انجام شود.

وجود گردشگری افسار گسیخته در آشوراده

حسینی گفت: در آشوراده یک گردشگری افسارگسیخته وجود دارد و ما شاهدیم سه شرکت تعاونی در این جزیره به کرایه قایق می‌پردازند و نظارت دقیقی وجود ندارد، از طرفی دیگر تاسیسات خاصی در این منطقه وجود دارد اما صاحبان این تاسیسات حاضر نیستند آن‌ها در اختیار ما قرار دهند.

وی با بیان این که متاسفانه بخشی نگری ها به مقوله محیط زیست آسیب می‌رساند، افزود: استراتژی ما در مقوله حفاظت از محیط زیست مناسب نبوده است و از همان ابتدا خشت نخست را کج گذاشته‌ایم.

حسینی با بیان اینکه کل بودجه محیط زیست کشور ۰.۰۲ درصد از کل بودجه در دولت را تشکیل می‌دهد، ادامه داد: این امر نشان می‌دهد این دولت محیط زیستی نبوده و بودجه ما در این زمینه به وزارت نیرو داده می‌شود.

معاون اداره کل حفاظت محیط زیست استان گلستان افزود: زمانی که رئیس‌جمهور در این منطقه طرح برنامه گردشگری را تصویب می‌کند باید بودجه به خود ما داده شود و یکی از مشکلات ما این است که اعتبار دست ما نیست.

حسینی گفت: مسیر پیاده‌روی، سایت پرنده نگری، مرکز بازدیدکنندگان دارای نمایشگاه مدرن، سالن آمفی تئاتر و ... از جمله مواردی است که قرار است در آشوراده پیاده سازی شود و جنبه‌های آموزشی و تفریحی آن مد نظر قرار داده شده است.

اجازه ساخت و سازهای سنگین در آشوراده نمی دهیم

سرپرست معاونت سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی گلستان در این جلسه گفت: اگر به طرح‌هایی که طی چند سال گذشته در این زمینه تعریف شده است نگاهی شود متوجه می شویسم طرحی همچون کیش برای جزیره آشوراده در نظر گرفته شده بود که در آن بحث توانمندی سرمایه گذار مطرح بود.

مجید رحمانی افزود: در بحث بوم گردی در محور نهارخوران تلاش تمام دستگاه‌های اجرایی این است که بار ترافیکی نهار خوران کاهش پیدا کند.

رحمانی تصریح کرد: ما اگر با ساخت و ساز در جزیره آشوراده موافقت کنیم قطعا اجازه ساخت و سازهای سنگین را در این منطقه نمی‌دهیم.

وی با بیان اینکه ما باید در راستای توسعه پایدار گام برداریم، گفت: برای توسعه پایدار باید وضعیت موجود را در نظر بگیریم.

دکتر حمیدرضا رضایی، یکی از منتقدان ساخت و ساز در آشوراده در این جلسه گفت: کریدور اصلی مهاجرت پرندگان اروپا و آسیا از این منطقه می‌گذرد و آشوراده مهم‌ترین منطقه محیط زیستی کشور است و این سؤال مطرح می‌شود که آیا سازمان گردشگری توانایی ایجاد یک بوم گردی سازگار با محیط‌زیست را دارد یا خیر.

رضایی افزود: حدود ۳۰۰ گونه پرنده در این منطقه ثبت شده و من معتقدم نباید در منطقه آشوراده هتلی ساخته شود و مسافران اسکان شبانه داده شوند بلکه به جای آن منطقه بندر ترکمن را توسعه دهیم و روزانه هزار مسافر را برای بازدید به این جزیره ببریم.

ساخت هتل در آشوراده مهاجرت پرندگان را تحت تاثیر قرار می دهد

وی با بیان اینکه جزیره آشوراده بهترین مرکز تنوع زیستی برای پرندگان بوده، اظهار کرد: اگر هتلی در این منطقه ایجاد شود نور این هتل در شب برای پرندگان ایجاد مشکل می‌کند و مانع از آمدن آن‌ها به این جزیره می‌شود.

رضایی با بیان اینکه اقتصاد کشور ما را نفت نمی‌تواند به جریان بیندازد، اظهار کرد: اما این اقتصاد توسط توریست به جریان می‌افتد.

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه منابع طبیعی گلستان افزود: توسعه پایدار را قبول داریم اما قبل از اینکه روی میان کاله و جزیره آشوراده پیاده کنیم در نمونه کوچک‌تر آن را پیاده‌سازی کنیم و اگر جواب مثبت گرفتیم آنگاه در آشوراده آن را پیاده کنیم.

رضایی گفت: من عنوان منتقد مخالف توسعه گردشگری نیستم اما باید بررسی کنیم ببینیم در مناطقی که در گذشته توسعه گردشگری رخ داد و پای عوامل انسانی به آن باز شد چه اتفاقاتی رخ داد.

نبود فرهنگ مناسب برخورد با محیط‌زیست از سوی مردم و ضرورت فرهنگ‌سازی مناسب، عدم توجه به کارشناسان بومی برای شناسایی منطقه و رفع مشکلات آن، همکاری نکردن با سمن‌ها در حوزه محیط‌زیست، توجه ویژه به توسعه پایدار و ... از جمله موارد مطرح‌شده در این کرسی آزاداندیشی توسط حضار بود.

دریافت کننده:زهرا پورعادل/انتشاردهنده:زهره حاجیان

700/703

کد خبر: 780659

وب گردی

وب گردی