محبعلی: حملات ترامپ به ایران اثرگذار نبوده است/ایران باید سیاستی هوشمندانه، مدبرانه و متناسب در پیش گیرد

یک کارشناس مسائل بین الملل معتقد است تهدید ایران توسط ترامپ اثرگذار نخواهد بود و ایران می تواند این سیاست را شکست دهد.

قاسم محبعلی مدیرکل اسبق خاورمیانه وزارت خارجه در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز درباره پیشینه حملات دونالد ترامپ به سیاست های ایران گفت: آقای ترامپ هم در جریان انتخابات و هم پس از آن، در هماهنگی با جمهوری خواهان نوک پیکان حملات را به سوی ایران قرار داده بود. درباره موضوع برجام ، سیاست خاورمیانه ای ایران، حقوق بشر و آنچه که آن را حمایت از تروریسم می نامند، دلایل حملات وی به ایران بوده است.

وی در ادامه بیان داشت: اما امروز معامله ای بین ترامپ و سعودی ها صورت گرفته است که طبق آن قرار است عربستان بخشی از دارایی های خود را به ایالات متحده انتقال دهد و در ازای آن قراردادهای تجاری، نظامی و امنیتی با آمریکا به امضا برساند. در مقابل ترامپ باید از سیاست خارجه حکومت ملک سلمان حمایت کند. در مجموع لابی اسرائیل و عربستان خواهان همسویی ترامپ با سیاست های خود در قبال ایران هستند.

این کارشناس درباره اهداف ترامپ از سیاست های خود در قبال ایران گفت: هدف از افزایش موضع گیری‌های ترامپ بحث های اقتصادی است. رئیس جمهور آمریکا قول هایی در قبال بهبود وضعیت اقتصادی آمریکا و جذب سرمایه های خارجی داده است. از طرفی نیازمند پوشش دادن مشکلات داخلی آمریکا و جذب بخشی از تندروهای آمریکاست. سفید پوستان نزدیک به اسرائیل از جمله سیاستمدارانی هستند که او قصد دارد نظر آن‌ها را جلب کند.

محبعلی در ادامه تشریح کرد: باتوجه به وجود اقتصادهای بزرگ در شرق آسیا و مخالفت کشورهای خاور دور با ایجاد بحران در نیمکره شرقی زمین، ترامپ تصمیم گرفته، بحران را وارد بخش خاورمیانه کرده و ایران را در مرکزیت آن قرار دهد. طبیعتا آقای ترامپ و تندروهای اطراف او با تشویق عربستان و اسرائیل به تهدید ایران روی آورده اند.

وی در ادامه بیان داشت: البته این تهدیدات به ایران نمی چسبد و پس از امضای برجام، سیاست های دولت آقای روحانی، انتخابات دموکراتیک ایران و حضور مردم، چندان کار آمد نخواهد بود. این تهدیدات در زمان دولت گذشته یا جایگزینی دولتی تندرو پس از انتخابات اخیر، اثرگذار می بود.

این کارشناس گفت: بنابراین این رفتارهای دولت ترامپ، دلایل دیگری دارد. جامعه جهانی و اتحادیه اروپا چندان ارجی بر این موضوع نخواهند گذارد. لذا تنها کشورهایی مثل ترکیه که برنامه حل مشکلات داخلی با ایجاد بحران خارجی را در دستور کار دارند، حاضر خواهند با این برنامه همراه شوند.

محبعلی درباره چگونگی رفتار ایران در قبال این تهدیدات تشریح کرد: ایران باید سیاستی هوشمندانه، مدبرانه و متناسب در پیش گیرد. باید مجموعه ای از این سیاست ها اتخاذ شود و خطا کردن می تواند به دست بعضی کشورها بهانه بدهد. اینکه در زمان انتخابات نمایشی از دموکراسی را دیدیم، باعث رفع بسیاری از مشکلات درونی کشورمان شد. تهاجم و ایجاد فشار بر حکومت هایی که مردم را پشت سر خود می بینند، چندان کارساز نیست. این برنامه ها روی رژیم های نامشروع اثرگذار است.

وی بیان داشت: اما نیاز است دولت مجموعه ای از سیاست ها را تنظیم کند که طبق آن ها مناسبات ایران و کشورهای جهان به سوی بهبود حرکت نماید. باید مشارکت های بزرگ اقتصادی برای کشور تعریف نماید و امنیت ایران و جهان را به یکدیگر پیوند زند. علاوه بر این رفت و آمد توریست به ایران نیز از دیگر مسائل اثرگذار و حائز اهمیت خواهد بود و نشان دهنده امنیت در ایران خواهد بود.

این کارشناس در ادامه تصریح کرد: بخشی از سیاست های دیگر ما نیز نیازمند اصلاح است. باید با مذاهب و اقوام داخلی و نزدیک به کشور نوعی همزیستی و نزدیکی بهتر ایجاد کنیم تا امنیت کشورمان بیش از پیش تامین شود. باتوجه به سیاست های تندروانه ای که عربستان و اسرائیل در پیش گرفته اند، باید راهکارهایی را به اجرا بگذاریم که این برنامه ها را کند کرده و سپس به شکست برسانیم.

گفت و گو از: مجتبی اسماعیلی/تاییدکننده:سرلک

کد خبر: 780759

وب گردی

وب گردی