دوم خرداد 76 در 29 اردیبهشت 96 تکرار شد

هادی خانیکی کارشناس رسانه و از استادان سرشناس در رشتهٔ ارتباطات در یادداشتی با عنوان 'جنبش اصلاحات از خرداد 76 تا اردیبهشت 96' تاکید کرد: اینک پس از دو دهه دوم خرداد 76 در 29 اردیبهشت 96 تکرار شده است.

به گزارش ایسکانیوز، هادی خانیکی در این یادداشت که روز سه شنبه در کانال شورای سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح طلبان منتشر شد، آمده است:‌

'امروز دوم خرداد است، 20 سال پس از آن روزی که مشارکت هوشمندی و انتخاب مردم، فصلی نو را در تاریخ معاصر ایران آغاز کرد. جنبش اصلاحات با پیروزی در آن روز چشم‌انداز جدیدی در سیاست‌ورزی و حکمروایی گشود و فاصله میان اخلاق و سیاست، جامعه و دولت، دین و دموکراسی و آزادی و عدالت را به کمترین مقدار رساند.

نامزد اصلاح‌طلب با سخن از جامعه مدنی و حرمت انسان به ریاست جمهوری رسید و در پایان 8 سال دولتمردی، کارنامه درخشانی از خود و خاطره‌ای ماندگار برای مردم از بهبود معیشت و رونق اقتصاد برجا گذشت. شگفت آنکه مردمی که درگیر با مسائل و تنگناهای اقتصادی و معیشتی بودند، به کسی رأی دادند که دغدغه نخستش آزادی و جامعه مدنی بود. اما برخلاف تصور، تجربه هشت ساله دولت اصلاحات و توفیق‌های آن در اقتصاد و فرهنگ و سیاست، نشانه درستی رأی ملت شد. اینک پس از دو دهه دوم خرداد 76 در 29 اردیبهشت 96 تکرار شده است.

باز هم مردم آمدند و آگاهانه به تداوم اصلاحات و اعتدال رأی دادند. حماسه اردیبهشت حماسه شور و شعور و رشد ملی بود. دو فکر، دو راه و دو سیاست در رقابتی فراگیر به میدان آمدند. در یک سو رئیس جمهوری و دولت مستقر بر صندلی اتهام نشستند و در معرض همه گونه انگ و رنگ قرار گرفتند و در سوی دیگر رقیبان با همه توان راه را بر «انقلاب طبقات فزاینده» گشودند تا بلکه جامعه یا حداقل سطوح و بخش‌های بزرگی از آن را به «انقلاب سرخوردگی‌های فزاینده» نزدیک کنند.

اما ادراک، ظرفیت، عقلانیت و دوراندیشی جامعه ایرانی در روز جمعه 29 اردیبهشت سرنوشتی دیگر رقم زد. «آری» به تدبیر و امید نگذاشت که پروژه دموکراسی، پیشرفت، آزادی و امنیت پایدار ناتمام بماند. رأی چشمگیر به دکتر حسن روحانی و مشارکت معنادار مردم در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا ورود به مدار دیگری از تلاش بی وقفه و امید بخش ملت ایران را به وضوح نشان می‌دهد. مدار نویی که در آن گفت‌و‌گو و تفاهم ملی برای غلبه بر همه مسائل و مشکلاتی که جامعه امروز ما دست به گریبان آنها است، متصور و ممکن به نظر می‌رسد.

301/300

کد خبر: 780770

وب گردی

وب گردی