همنوایی مجلسی ها با انتخاب مردم؛ گام وکلای ملت برای اشتغال حماسه آفرینان

نخستین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی پس از حماسه 29 اردیبهشت، متاثر از انتخاب رئیس جمهور دوازدهم بود و آنان به کلیات برداشت از صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال در مناطق روستایی و عشایری که اجرای آن در دولت بعد آغاز می شود، موافقت کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی، جلسه امروز (سه شنبه) مجلس با نطق علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در تمجید از حضور چشمگیر، غیرتمندانه و با متانت ملت در انتخابات 29 اردیبهشت همراه بود. لاریجانی همچنین انتخاب حسن روحانی به عنوان برگزیده ملت ایران در انتخابات ریاست جمهوری را تبریک گفت.

انتخاب روحانی در نطق های میان دستور نمایندگان مجلس نیز تبلور یافت؛ علیرضا محجوب نماینده تهران در نطق خود گفت: «به انتخابات 29 اردیبهشت ماه و انتخاب غرورانگیز آن یعنی حسن روحانی می بالیم ؛ علی برکت الله.»

برخی از نمایندگان نیز تبریک به روحانی را در تذکرهای خود گنجاندند؛ مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در تذکر شفاهی خود به پایان رقابت‌های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: همه باید برای تحقق وعده‌ها به رئیس جمهوری کمک کنند.

وی همچنین گفت: برخی بداخلاقی‌ها در انتخابات مشاهده شد که امیدواریم جای خود را به رفاقت‌ها بدهد،به هر حال رقابت تمام شده و امید است که همه رئیس جمهوری منتخب را برای حل مشکلات و تحقق وعده‌ها یاری کنند.

با این حال، اوج همراهی دولت آینده و مجلس دهم را می توان در موافقت و تصویب کلیات لایحه ای دانست که در آن به دولت اجازه داده می شود برای ایجاد اشتغال در مناطق روستایی و عشایری، 1.5میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی استفاده کند.

به باور نمایندگان، این مصوبه می تواند نخستین برنامه دولت دوازدهم برای اعطای تسهیلات با هدف ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری باشد؛ دولتی که به گفته محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور می بایست در طی برنامه ششم سالانه 955 هزار شغل ایجاد کند.

وی این لایحه را به معنی برداشت از صندوق توسعه ملی ندانست و گفت: برای ایجاد 955 هزار فرصت شغلی در سال و تک رقمی کردن نرخ بیکاری تا پایان برنامه ششم، 770 هزار میلیارد تومان باید در اختیار دولت قرار گیرد.

نوبخت با بیان این که این اولین اقدام دولت دوازدهم برای کاهش مرزهای بیکاری است، تصریح کرد: لایحه اعطای تسهیلات از محل منابع صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال در روستاها با اولویت مناطق کمتر توسعه یافته، عشایری و مرزی به همین منظور به مجلس ارائه شده است.

علاوه بر این مصوبات، انعکاس صدای انتخاب ملت در راهروی پارلمان نیز شنیده شد، آنجا که علی مطهری نایب رییس مجلس در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره برداشته شدن ممنوع التصویری رئیس دولت اصلاحات گفت: با توجه به پشتوانه مردمی که روحانی امروز دارد و با توجه به خواست مردم که در اکثر اجتماعات انتخاباتی مردم این موضوع و نیز موضوع حصر را مطرح می کردند، الان فرصت خوبی است که انشاءالله در دولت آینده این مشکل حل شود.

در کنار انتخابات و بازتاب انتخاب رئیس جمهور دوازدهم، مجلسی ها تکاپو برای انتخاب رئیس پارلمان را در سال دوم عمر مجلس دهم کلید زدند؛ کاظم جلالی رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی در این باره به خبرنگاران گفت که خواسته ما در انتخابات هیات رئیسه برای سال دوم مجلس دهم حضور سه فراکسیون امید، مستقلین و نمایندگان ولایی(اصولگرایان) است.

اما مهرداد لاهوتی سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی بر این باور بود که ریاست علی لاریجانی برای سال دوم مجلس دهم قطعی است و محمدرضا عارف اعلام کرده است به دلیل آن که لاریجانی با درایت مجلس را اداره کرده است، نامزد ریاست مجلس نمی شود.

خبرنگار:علی درخشان/تایید:سرلک

کد خبر: 780772

وب گردی

وب گردی