کارشناس ارمنستانی: عربستان و کشورهای عربی توان تهدید ایران را ندارند

وارتان ووسکانیان تحلیگر مسائل بین المللی و ایران شناس ارمنستانی با اشاره به سفر دونالد ترامپ به ریاض و طرح ادعا علیه جمهوری اسلامی، گفت: تهدید کردن کشوری نظیر ایران ممکن نیست و عربستان همراه کشورهایی که چنین هدفی را دارند، نمی توانند آن را عملی کنند.

به گزارش ایسکانیوز، پایگاه خبری نیوز ای ام ارمنستان روز سه شنبه نوشت: ووسکانیان با اشاره به گفته های ترامپ مبنی بر منزوی کردن ایران، گفت که آمریکا در روابط با ایران می خواهد مواضع خود را تقویت کند و ازسوی دیگر، بین تهران و ریاض و کشورهای عربی دیگری اختلاف هایی هست، اما این کشورها نمی توانند ایران را منزوی کنند، زیرا به لحاظ سیاسی به نفع آنها نیست و در زمینه نظامی هم خطرناک خواهد بود.
وی همچنین افزود: رئیس جمهوری آمریکا تندرو اما همتای ایرانی وی میانه رو است و در سال های آینده هم تغییراتی جدی در روابط خارجی ایران صورت نخواهد گرفت.
این کارشناس همچنین در باره روابط تهران و ایروان گفت: شکل گیری همکاری دوجانبه یا سه جانبه با مشارکت ایران، نقش سیاسی ارمنستان در منطقه را افزایش خواهد داد.
به گفته وی، لازم است ترکمنستان را نیز وارد اینگونه همکاری ها کرد. در این زمینه توافق سه جانبه گازی بسیار مهم خواهد بود و در چارچوب همین راهبرد، انتخاب مجدد حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری مطلوب است و تهران هم در زمینه اجرای این برنامه (همکاری های سه جانبه) و توسعه روابط با ایروان آمادگی دارد.
ووسکانیان در ادامه نیز با اشاره به روابط اقتصادی ارمنستان و ایران، تصریح کرد: یکی از مهم ترین زمینه ها خط سوم انتقال برق فشار قوی است که در وهله اول با موفقیت در همکاری های انرژی ارتباط دارد و همزمان هم برقراری مسیرهای ارتباط جدید نیز بسیار مهم است.
کارشناس ارمنستانی در پایان گفت: لازم است، راهگذر ترانزیتی شمال-جنوب ساخته شود و با توجه به اینکه جمهوری آذربایجان سهم خود را برای ساخت و اتصال راه آهن با ایران پرداخت نکرده، برای ایروان فرصت جدیدی است که باید از آن بهره بگیریم برای ایجاد شبکه ریلی ایران–ارمنستان اقدام کنیم.
راهگذر شمال-جنوب مسیر اصلی تکمیل گذرگاه ترانزیتی 7200 کیلومتری هلسینکی در فنلاند و بمبئی هندوستان است که ارتباط شمال اروپا و روسیه را از طریق ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان به کشورهای حوزه اقیانوس هند و جنوب شرق آسیا برقرار می کند.
افزون بر مسیر اصلی، شاخه های انشعابی این گذرگاه بین قاره ای به طول هزاران کیلومتر ده ها کشور دورتر را در آسیا و اروپا به هم پیوند خواهد داد و یکی از اقتصادی ترین مسیرهای جاده ای بین المللی می شود.
این کریدور افزون بر کوتاه کردن 40 درصدی طول مسیر ارتباطی آسیا و اروپا، حدود 30 درصد از هزینه‌های حمل و نقل را نیز کاهش می دهد.
ارمنستان با حدود 30 هزار کیلومتر مربع مساحت و سه میلیون نفر جمعیت در منطقه قفقاز که پس از فروپاشی شوروی در سال 1991 استقلال یافت،دارای موقعیت راهبردی ویژه با ترکیه، گرجستان، جمهوری آذربایجان و ایران هم مرز است.

منبع: ایرنا

303

کد خبر: 780781

وب گردی

وب گردی