برداشت اشتباه ترامپ از خاورمیانه

رویترز در گزارشی به تحلیل سیاست‌های آمریکا در خصوص برخورد این کشور با هم‌پیمانان عربش پرداخت.

به گزارش ایسکانیوز؛ رویترز در گزارشی نوشت: «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در جمع شماری از سران کشورهای اسلامی که در عربستان سعودی گرد هم آمده بودند لحن ستیزه‌جویانه خود درباره اسلام را تغییر داد و این کشورها را به بیرون انداختن افراط‌گرایان از جوامع‌ خود تشویق کرد.

ترامپ حتی میان اکثریت 1.8 میلیارد نفری مسلمانان و گروه تروریستی داعش تمایز قائل شد و گفت اغلب قربانیان این گروه تروریستی، مسلمانان بوده‌اند.

ترامپ در ریاض گفت: «این جنگ میان ادیان، فرقه‌ها یا تمدن‌های مختلف نیست. این جنگ جنایتکاران وحشی است که می‌خواهند به نام دین جان مردم را بگیرند. این جنگ خیر و شر است».

این سخنرانی به عنوان یک موفقیت در سیاست خارجی ترامپ به حساب می‌آید؛ اما دلیل آن فقط پایین آمدن توقعات از اوست. ترامپ پیش از این، به عنوان یک نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری خواستار ممنوعیت ورود مسلمانان به آمریکا شد و در یکی از سخنرانی‌هایش گفت: «اسلام از ما متنفر است». اما ترامپ در سخنرانی خود در ریاض آگاهانه از بیان چنین جملاتی حذر کرد. با این حال حرف‌های ترامپ یادآور سخنرانی همتای سابقش –جرج دابلیو بوش- پس از وقوع حملات 11 سپتامبر 2001 بود. بوش در آن زمان اعلام کرد: «شما یا با ما هستید یا با تروریست‌ها».

اما اگر گسترده‌تر نگاه کنیم سخنرانی ترامپ همانند استراتژی مبهم دولتش برای مبارزه با گروه تروریستی داعش و دیگر گروه‌های تروریستی به یکی از اصلی‌ترین عوامل شکل گرفتن افراط‌گرایی اشاره نکرد: همان پادشاهان خودکامه‌ قدرتمندی که برای شنیدن سخنرانی او گرد هم آمده بودند.

ترامپ قصد دارد سیاست کهنه و شکست‌خورده پیشینیان خود در خاورمیانه را ادامه دهد. سیاستی که ادعا می‌شود قرار است در ازای برقراری دموکراسی، ثبات و امنیت در این منطقه حفظ شود. روسای جمهور سابق آمریکا از جمله باراک اوباما و بوش همواره سران کشورهای عرب را به ایجاد اصلاحات سیاسی و احترام به حقوق بشر دعوت کرده‌اند. البته سخنرانی ترامپ در روز یکشنبه نشان داد او قرار است روش جدیدی در پیش بگیرد: او قصد ندارد بیش از این هم‌پیمانان مستبد آمریکا را به دلیل شکست در برقراری دموکراسی و حفاظت از حقوق سیاسی در جوامعشان سرزنش کند. او در این خصوص گفت: «همکاری ما امنیت را از طریق ثبات و نه از طریق اختلال افراطی، برقرار می‌کند. هرجا ممکن باشد اصلاحات تدریجی ایجاد می‌کنیم و از مداخله ناگهانی می‌پرهیزیم».

سخنرانی ترامپ دقیقاً همان چیزی بود که افراد مستبد حاضر در این جلسه منتظر شنیدنش از زبان باراک اوباما بودند. اوباما سیاست ده‌ساله آمریکا مبنی بر حمایت از رژیم‌های خودکامه مانند اردن، عربستان، بحرین و چند پادشاهی عرب دیگر در خلیج فارس در ازای ثبات سیاسی، همکاری امنیتی و دسترسی به نفت را به ارث برده بود.

اوباما در ژوئن سال 2009 یک سخنرانی ایراد و از ترویج دموکراسی حمایت کرد. اوباما در دانشگاه قاهره گفت: «آمریکا نمی‌داند چه چیزی برای دیگران بهترین است. او در این خصوص اعلام کرد تمام مردم به دنبال اهداف مشخصی مانند آزادی بیان، اعتماد به برقراری قانون، سیستم قضایی مستقل و یک دولت شفاف هستند.

اوباما درست می‌گفت: اگر آمریکا به اصلاحات سیاسی در جهان عرب امید دارد باید از سیستم قضایی بی‌طرف، جنبش‌های جامعه‌ی مدنی و مطبوعات آزاد حمایت کند. اما فقط چند ماه پس از ایراد این سخنرانی، آمریکا درباره‌ ترویج دموکراسی سکوت کرد و از انتقاد از هم‌پیمانانش مانند مصر و عربستان امتناع کرد. اوباما نیز به دلیل تلاش برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از عراق و افغانستان در دام حمایت از ثبات افتاد. اوباما سیاستمداری بود که از ایجاد اختلال در اتحاد آمریکا با هم‌پیمانان مستبدش در منطقه امتناع کرد.

گذشته از تمام اینها، سیاست‌های ترامپ خطری را در جهان تشدید می‌کند که جهان عرب و غرب از فهم آن عاجزند. با اینکه به نظر می‌رسد حکومت استبدادی راهی برای ایجاد ثبات کوتاه مدت است، این نوع حکومت باعث ایجاد نارضایتی می شود و این ایده را که خشونت تنها راه شنیده شدن است را تقویت می‌کند. حاکمانی که (عربستان) گروه‌های تروریستی و افراطی را شیطانی جلوه می‌دهند خودشان شرایط را برای ترویج افراط‌گرایی فراهم می‌کنند. در نتیجه درخواست ترامپ برای بیرون راندن افراطی‌ها از جوامع عرب بدون اشاره به دلایل اصلی شکل‌دهنده‌ آنها محکوم به فنا است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

305

کد خبر: 780793

وب گردی

وب گردی